Huipputiimiläiset vuodelle 2018 on valittu

Julkaistu: 26.04.2018

Turun Urheiluliiton huipputiimiin kuuluu tänä vuonna kaikkiaan 20 urheilijaa. Valinnat tehtiin jaostojen ehdotusten pohjalta.

Ryhmästä yhdeksän urheilijaa kuuluu tiimi ykköskategoriaan, mikä tarkoittaa kansainvälisellä tasolla kilpailevia kansallisia huippuja. Loput joukosta kuuluvat kakkoskategoriaan, eli he ovat kansallisia huippuja, joiden tavoitteen on nousta kansainväliselle tasolle lähivuosina.

Huipputiimin ideana on tukea urheilijoita ja selvittää yksilöllisesti, onko heillä tarvetta tukitoimille jaoston, lajiliiton tai esimerkiksi urheiluakatemian tarjoamien palvelujen lisäksi. Samalla ryhmän urheilijoille järjestetään vuoden aikana muutama tapaaminen, jossa he saavat sparrausta ja pääsevät tutustumaan toisiinsa. Tarkoituksena on myös nostaa tiimin urheilijoiden tunnettuutta seuran sisällä.

Seura tukee huipputiimiläisiä vuodessa yli 30 000 eurolla, jolla esimerkiksi rahoitetaan urheilijoille erilaisia tukipalveluita. Myös seuran yhteistyökumppanit ovat tiimiläisten apuna, sillä Mehiläisen urheiluterveyspalvelut sekä Well Gym -kuntosalin käyttö kuuluvat ryhmän etuihin.

-        On mukavaa vaihtelua nähdä eri lajien edustajia huipputiimin palavereissa. Suurin osa painii lajista riippumatta samojen asioiden parissa, joten tällainen tuki on tärkeää, telinevoimistelija Juho Kanerva sanoo.

Viime vuonna ensimmäistä kertaa huipputiimissä mukana ollut kilpa-aerobikkaaja Erika Rautiainen on samaa mieltä.

-        Ehdottomasti tärkeintä, mitä huipputiimiltä olen saanut, on ammattilaisten tukiverkosto ja juuri se tiimi. Tuoreelle turkulaiselle se oli äärettömän tärkeää ja turvallista varsinkin alkuun, kun ei Turun seudun ammattilaisia tuntenut. Lisäksi taloudellinen tuki on mahdollistanut kilpailumatkat ja kansainväliset leirit.

HUIPPUTIIMIN URHEILIJAT 2018

I KATEGORIA: (9)