Yli 200 seuran voimistelijaa mukana Gymnaestradassa

Julkaistu: 05.06.2018

Turussa järjestetään kesäkuun 7.–10. Voimistelun Suomi Gymnaestrada. Voimistelu- ja liikuntajaostosta mukana tuhansien muiden osallistujien joukossa on 190 valmentajaa ja esiintyjää sekä 50 talkoolaista.

Gymnaestradaan osallistuu yli 10 000 voimistelijaa ja kaikkiaan paikalle odotetaan jopa 200 000:ta kävijää. Suurtapahtuman järjestelyissä on mukana Turun Urheiluliiton lisäksi myös useita muita seuroja sekä satoja yksittäisiä vapaaehtoisia – yhteensä liki viisi sataa ihmistä.

-        Tapahtuman onnistumiselle seurojen vapaaehtoiset ovat erittäin tärkeitä, ja on aivan huippua, että meillä on näin paljon ihmisiä mukana, Voimistelun Suomi Gymnaestradan viestintävastaava Anna Takala kertoo.

Voimistelu- ja liikuntajaostosta mukana on 190 valmentajaa ja esiintyjää neljävuotiaista voimistelijanaluista lähtien. Heidän lisäkseen 50 talkoolaista vastaa kahden majoituspaikkana toimivan koulun isännöinnistä.

Joukkuevoimistelijat, kilpa-aerobikkaajat ja rytmiset voimistelijat osallistuvat Gymnaestradaan ohjelmaan kuuluvien Voimistelupäivien kilpailuihin. He esiintyvät myös kaupunkilavoilla sekä avajaiskulkueessa.

Tämän lisäksi seuran kilpa-aerobikkareita voi bongata Rock rauha ja rakkaus -hallinäytöksessä. ”Mikään ei mun hulluuttani muuta” -teatterinäytöksessä nähdään myös TuULettaret-ryhmän Keski-iän kabaree -esitys, ja sunnuntain päätösjuhlan Ääretön liike -esityksessä mukana on myös keltamustia joukkuevoimistelijoita.

-        Esityksiä on harjoiteltu viime syksystä asti. Haluamme näkyä mahdollisimman monessa paikassa tapahtuman aikana, ja meillä on myös yllätysvalttikortti, joka varmasti huomaataan, sanoo Voimistelu- ja liikuntajaoston valmennuskoordinaattori Ella Valtonen.

Hän tietää omasta kokemuksesta, että Gymnaestradaan osallistuminen on voimistelijoille kesän kohokohta.

-        Sekä isot että pienet odottavat sitä. Gymnaestrada on hieno tapahtuma, jossa on vahva yhteenkuuluvuuden tunne.

Gymnaestradan ohjelman näet täältä.

Teksti: Minna Uusivirta
Kuva: Voimisteluliitto / Milla Vahtila