Kyllä Kuopioon kannattaa matkustaa

Julkaistu: 08.02.2016

Naisten Valtakunnansarjan I-divisioonan pelit oli sarjavaliokunta suuressa viisaudessaan määrännyt pelattaviksi Kuopion keilahallissa. Hallissa ei sinänsä ollut mitään vikaa – päinvastoin - mutta matka sinne ja takaisin oli melkoinen koettelemus varsinkin turkulaisille. Vajaan seitsemän tunnin istuminen linja-autossa koitteli itse kunkin kärsivällisyyden rajoja mutta tiukalla asenteella siitä selvittiin. Sen matkan pituus kuitenkin aiheutti että jouduimme lähtemään yhden päivän normaalia aikaisemmin eli perjantaina.

Lumimyrskyisen matkan ja huonosti nukutun yön jälkeen pelit alkoivat lauantaina normaalisti kello 11.00. Koettelemusten tuottamalla asenteella pelaajamme ottivat niskalenkin vastustajistaan nujertamalla heti ensimmäisessä ottelussa naapurikaupungin Nasevat reilulla 50 pisteen erolla. Ensimmäinen peli myös paljasti se, että kuopiolainen rataprofiili sisälsi melkoisia vaikeusloukkuja vaatien tarkkaa peliä, oikeita välineitä ja kärsivällisyyttä. Tyypillistä oli kumpanakin pelipäivänä se, että juuri kun radat alkoivat aukeamaan, tuli ruokatauko jonka aikana tehtiin uusi ratojen hoito.

Ja sitten aloitettiin taas täysin alusta…

Pitänee kuitenkin kiitellä kuopiolaisia ratamestareita sillä joukkueemme selvisi päivästä kolmanneksi parhaiten ottamalla seitsemästä pelistä viisi voittoa ja niistä kolme yli 700 pisteen sarjoilla. Päivän joukkue oli yllättäen juuri alussa voittamamme Nasevat kuudella voitolla. Paikallinen Hilimat oli toiseksi paras ja TPS meidän jälkeemme neljäs. Länsirannikolla meni siis verrattain hyvin vaikka missejä tehtiinkin oikein urakalla.

Kun pallot saatiin hiottua seuraavaa päivää varten, lähdimme ruokailemaan hieman eksoottisempaan paikkaan eli paikalliseen nepalilaiseen ravintolaan. Runsaat annokset, tuliset mausteet ja ruokailun yhteydessä tehty sunnuntain pelisuunnitelma väsyttivät niin että koko porukka oli välittömästi ruokailun jälkeen valmis nukkumaan.

Sunnuntai alkoi lähes identtisesti lauantain kanssa. Ensimmäisessä matsissa oli jälleen vastassa Nasevat… ja voitto kotiin hyvällä 744 pisteen sarjalla. Lauantainen tieto radoista ja keilailutavoista oli mennyt perille sillä sunnuntain saldona oli 16 kappaletta yli 700 pisteen menevää sarjaa ja niistä neljä oli oman joukkueemme tekemiä. Edellisenä iltana tulimme siihen tulokseen että missien mukana joko nousemme tai kaadumme. Kaikki tekivätkin tosissaan töitä ja tuloksena oli päivän toiseksi parhaan joukkueen titteli. Paras joukkue oli edellisestä päivästä sisuuntunut Vantaan Vampit, kolmantena TPS ja neljäntenä Nasevat. Suurena yllätyksenä voi pitää sitä että Hilimat jäivät täysin voitoitta! Herää kysymys, onko kotikentästä sittenkään mitään etua!

Kaksoiskierroksen  jälkeen  johdossa on Nasevat, TPS putosi toiseksi pari sataa pistettä perässä ja Vampit kovan sunnuntaikirinsä avulla nousi kolmanneksi. Todennäköisesti nämä kolme taistelevat seuraavalla kierroksella paikasta suoraan nousuun SM-liigaan sekä nousukarsintaan.

Oma tilanteemme on helppo: meillä ei ole juurikaan mahdollisuuksia nousukarkeloihin (eroa vähintään 1117 pistettä) mutta ei myöskään pelkoa sarjasta putoamiseen (eroa 1911 pistettä) eikä myöskään karsimaan sarjapaikasta (eroa 1064 pistettä). Viimeiselle kierrokselle, joka pelataan  Kupittaalla 12-13.3., on siis odotettavissa rentoa peliä!

Tervetulos kannustamaan!

Kastso tulokset tästä!