Urheilemalla uuteen kotiin

Julkaistu: 24.08.2018

Liikunnan harrastaminen voi auttaa sekä kotoutumista että kansainvälistymistä. Tämä tiedetään hyvin Turun Urheiluliiton lentopallojoukkueissa, joissa pelaa useita ulkomaalaistaustaisia harrastajia.

B- ja C-tyttöjen joukkueessa pelaavat Iiris Anttila (vas. takarivi), Emilia Haavisto, Malla Siika, Diana Sandu, Gaby dos Santos (vas. eturivi), Mimosa Vähänkangas sekä Kia Puusa. Tyttöjä valmentaa Isabella Norrbo (oik. takarivi).

Urheilupuiston Beach volley -kentillä puhutaan sujuvasti ristiin suomea ja englantia, kun Turun Urheiluliiton B- ja C-tyttöjen, eli 13–16-vuotiaiden juniorien lentopalloharjoitukset ovat käynnissä. Pelaajilla on silminnähden hauskaa keskenään ja tunnelma on välitön.

Parinkymmenen hengen joukkueesta noin kolmasosalla on kansainvälinen tausta. Vaikka pelaajia on muun muassa Kosovosta ja Kiinasta, treenien aikana valmentaja Isabella Norrbo puhuu pelaajille pääasiassa suomea, jota kaikki joukkueessa ymmärtävät. Tarvittaessa asioita voidaan selkeyttää englanniksi kahden kesken.

Joukkueessa on aiemminkin pelannut ulkomaalaistaustaisia harrastajia, mutta heidän määränsä on kasvanut erityisesti viime vuosien aikana.

- Etsin netistä joukkuetta, jossa voisin jatkaa pelaamista, ja löysin TuUL:n lentopallojaoston. Tänne oli helppoa tulla uutena, kertoo Brasiliasta kotoisin oleva Gaby dos Santos.

Kesäkuun alussa joukkue osallistui maailman suurimpaan juniorilentopalloturnaukseen Power Cupiin Kuopiossa.

- Se oli hienoa, koska mukana oli niin paljon joukkueita, romanialaistaustainen Diana Sandu sanoo.

Molemminpuolista hyötyä

Vuosien varrella TuUL:n lentopallojaoston joukkueissa on ollut mukana pelaajia yli kymmenestä eri maasta Ukrainasta Irlantiin ja Ranskasta Irakiin. Jotkut ovat olleet Turussa vaihto-oppilaina ja toiset asuneet pidempään.

- Urheilu on kansainvälinen kieli. Harjoitukset vedetään lähtökohtaisesti suomeksi, koska sillä tavalla kieltä oppii käytännössä. Joskus treenejä on silti pidetty ruotsiksi ja välillä on tarvittu ranskaakin, sanoo lentopallojaoston puheenjohtaja ja valmentaja Anne Lehmus-Valtonen.

Joskus jaoston suomalaispelaajia on puolestaan lähtenyt muualle pelaamaan esimerkiksi vaihto-opiskelijoina.

- Myös kantasuomalaiset oppivat uutta, kun samassa joukkueessa pelaa eri taustoista tulevia. Uskallusta vieraan kielen puhumiseen tulee lisää, kun sitä käytetään harrastuksissa, Lehmus-Valtonen lisää.

Hän kehottaa pelaamaan mieliviä uusia harrastajia ottamaan yhteyttä jaostoon etukäteen verkkolomakkeella. Näin voidaan kartoittaa, mikä joukkue tulijalle sopii parhaiten.

- Junioreihin voi tulla myös vasta-alkajana. Taitojen kehittyessä voi siirtyä ryhmästä toiseen.

Hyvässä hengessä

B-ja C-tyttöjen joukkue harjoittelee kesäkaudella kaksi ja talvisin kolme kertaa viikossa, minkä lisäksi ohjelmassa on myös tekniikka- ja voimaharjoittelua.

Viime kaudella joukkue pelasi valtakunnallista B-tyttöjen SM-sarjaa, jossa pelejä oli noin kolmen viikon välein. Jatkossa suunnitelmana on hakea lisähaastetta Turun alueellisesta naisten talvisarjasta, jossa pelejä on viikoittain.

- Tämä on monipuolinen ryhmä, vaikka kokemuseroja on. Kirjasimme ennen viime kautta ylös kaikille tavoitteet, ja melkein kaikki pääsivät omiin tavoitteisiinsa, Norrbo kertoo.

Vaikka osalla pelaajista on monen vuoden kokemus lentopallosta ja toiset ovat pelanneet vasta joitakin kuukausia, yhteispeli toimii.

- Porukka on kiva, ja puhaltaa yhteen hiileen. Yhteishenki on parantunut tällä kaudella, kertoo valmentaja Isabella Norrbo.

Pelaajat arvelevat hyvän hengen syyksi sitä, ettei porukkaan ole muodostunut klikkejä, sillä joukkueen kokoonpano meni osin uusiksi ennen viime kautta.

Parasta lentopallossa on joukkueen jäsenten mukaan pelaamisen ja voittamisen lisäksi onnistuneet syötöt, kaverit, stressinpoisto sekä yhdessä joukkueena toimiminen. Myös kehittyminen ja toisten onnistumisista iloitseminen nousevat esiin.

-  Täältä löytää uusia kavereita, ja treeneissä on tosi hauskaa, summaa Mimosa Vähäkangas.

Teksti ja kuvat: MINNA UUSIVIRTA