Esittelyt

Toimitsijaesittelyssä Seppo Luotonen

Seppo

Seppo Luotonen on kuulunut Turun Urheiluliiton nyrkkeilyjaoston vakiokalustoon jo yli 20 vuoden ajan. Hän aloitti kuntoilun 1993, ja muutaman vuoden päästä aktiivinen harrastaja valittiin mukaan jaoston johtokuntaan. 2000-luvun alussa hän toimi myös jaoston puheenjohtajana 8 vuotta, minkä jälkeen hän jättäytyi rivijäseneksi vastaten edelleen pääasiassa jaoston varustehankinnoista.

Sepon oma tausta on kuntoilussa, mutta työskennellessään Puolustusvoimissa hänelle tuli tilaisuus osallistua Sotilasurheiluliiton mestaruuskilpailuihin nyrkkeilyn harrastelijasarjassa. “Vuosina 1998 – 2003 saavutin 71 kg sarjassa yhden hopean ja kaksi pronssimitalia. Olisin osallistunut ehkä vielä pidempään, mutta vuonna 2004 harrastelijasarjassakin siirryttiin yleiseen sarjajakoon, jolloin 71 kg:n painoluokka poistui. Vanhana en halunnut enää ryhtyä laihduttamaan 69 kg:n sarjaan, ja vastaavasti 75 kg:n sarjaan olisin ollut liian pienikokoinen. Niin ”kilpailu-ura” loppui 49-vuotiaana. Hiukan jäi kaivelemaan se, että mestaruutta ei tullut.”

Seppo ei pidä itseään kovin urheiluhenkisenä, mutta tuntee itsensä vahvasti nyrkkeilyjaostolaiseksi. Liittolaisuuden isommassa kuvassa hän kokee itsensä näin marginaalisemman lajin edustajana taustaturvaksi ja tueksi pienen jaoston toiminnalle. Vuodet jaostossa ovatkin olleet täynnä hienoja muistoja ja kokemuksia. Yksittäisistä tapahtumista etenkin jaoston omat 100-vuotisjuhlakilpailut sekä vuosina 1999-2000 järjestetyt Feeniks Box Cup turnaukset ovat jääneet mieleen. Sepon terveiset muille liittolaisille: “Pitäkää yhtä ja arvostakaa sekä tukekaa toinen toisianne.”

Toimitsijaesittelyssä Meri Pöyhönen

Meri_PoyhonenDSC

Tällä kertaa esittelyssä on kuntonyrkkeilyohjaaja Meri Pöyhönen. Meri oli harrastanut kuntonyrkkeilyä kaksi vuotta, kun hänet huomattiin ja pyydettiin ohjaajaksi syksyllä 2016. Meri innostui ja aloittikin ohjaajana seuraavana keväänä.

Meri oli vielä yläasteella aloittaessaan kuntonyrkkeilyn. Urheilutaustaa hänellä oli jo entuudestaan Taekwondosta, jota hän on harrastanut nyt seitsemän vuotta, ja jossa hän on tällä hetkellä mustan vyön kokelas. Taekwondo on korealainen laji joka keskittyy pääasiassa potkuihin. Kuntonyrkkeilystä Meri on huomannut saavansa voimaa ja parempaa hallintaa myös käsiin ja yläkroppaan. “Olen viimeisten kolmen vuoden aikana huomannut lajien tukevan toisiaan loistavasti.”

Liittolaisuus on Merille osallistumista ja hauskanpitoa yhdessä: “On hienoa olla mukana järjestämässä aktiivista ja hauskaa toimintaa nyrkkeilytreenien muodossa”. Parhaat muistot tulevatkin rankoista treeneistä, kun kasvot helottavat punaisina hien alla, ja pääsee kehumaan itseään ja muita loistavasta suorituksesta.

“Hyvää ja menestyksekästä harjoituskautta kaikille, yrittäkää jaksaa painaa eteenpäin ja tehdä töitä täysillä!”

Toimitsijaesittelyssä Sonja Roos

Sonja Roos aloitti kuntonyrkkeilyn keväällä 2002 Turun Urheiluliitossa. Kesällä hän osallistui jo ohjaajakoulutukseen ja syksyllä ohjasi jo ahkerasti kuntonyrkkeilyharjoituksia. Samana syksynä hänet valittiin jaoston johtoryhmään, jonka jäsenenä hän on aktiivisesti pyrkinyt kehittämään jaoston toimintaa ja nykyään toiminut pitkään myös sen puheenjohtajana.

Aikaisempaa urheilutaustaa kilpailijana Sonjalla ei ollut ennen siirtymistä kilpanyrkkeilyyn, mutta hän on harrastanut monipuolisesti voimistelua, lentoopalloa, sählyä, yleisurheilua ja koripalloa. Sonja ehti nyrkkeillä kilpaa noin 6 vuotta ja yli 30 ottelua, kunnes loukkaantuminen ja työkiireet saivat vähentämään treenaamista ja keskittymään enemmän ohjaamiseen ja valmentamiseen.

Parhaat muistot TuUL-taipaleelta liittyvät myös yhteishenkeen:

- Kun aloitin nyrkkeilyjaostossa, mahtavaa oli porukan yhteishenki, joka on kantanut tähän asti. Salille on aina mukava tulla, ja sieltä lähtee kotiin hyväntuulisena. Hienoa on ollut myös osallistua seuran yhteisiin tapahtumiin ja tutustua muihin liittolaisiin ja heidän lajeihinsa.

Liittolaisuus merkitsee Sonjalle yhteistyötä, yhteishenkeä ja kannustusta yli lajirajojen.

- Kannustan yhtälailla oman jaoston nyrkkeilijöitä, kuin yleisurheilijoita tai voimistelijoita. Lajista riippumatta olemme kaikki osa samaa seuraa.

- Terveisinä muille liittolaisille toivon että kannustatte, arvostatte ja autatte toisianne lajista riippumatta.

Urheilijaesittelyssä Noora Korko

Laji: Nyrkkeily, Syntymäaika: 2001
1. Koska olet aloittanut nyrkkeilyn?
- 2015 heräsi kiinnostus nyrkkeilyyn ja katsoimme netistä erilaisia paikkoja.
2. Paras muisto nyrkkeilystä? Paras saavutus?
- Paras muisto oli kun pyydettiin aika ajoissa kilpailemaan/kilparyhmään. Paras saavutus on nuorten TUL-turnauksen voitto 2017.
3. Tavoitteet urheilussa?
- Tällä hetkellä tavoitteena on päästä SM-tason nyrkkeilijäksi.
4. Onko jotain rutiineja kisapäivänä/ennen kisaa?
- Kisapäivänä kuuntelen yleensä musiikkia, se rauhoittaa.
5. Lempiruoka kisan jälkeen?
- Ei ole väliä kunhan saan jotain ruokaa.
6. Mitä koulua käyt ja mistä pidät eniten koulussa?
- Käyn Rieskalähteen yläastetta. Pidän eniten liikunnasta ja terveystiedosta.
7. Ehditkö harrastaa jotain muuta?
- En ehdi.
8. Mitä muita lajeja seuraat?
- Katsomme perheen kanssa kaikkia urheilulajeja.
9. Kuka on esikuvasi/idolisi urheilussa?
- Eva Wahlström.
10. Terveiset seuran nuoremmille harrastajille?
- Treenatkaa ahkerasti!

Toimitsijaesittelyssä Taneli Kauramäki

Taneli_Kauramaki.jpg

Taneli Kauramäki palkattiin nyrkkeilyvalmentajaksi Turun Urheiluliittoon 2016. Hänen
työnkuvaansa kuuluu kilpavalmennuksen ja harjoitusten ohjaamisen lisäksi vuosisuunitelmien
laadinta sekä urheilijoiden harjoittelun ohjelmointi. Apuvalmentajat auttavat treenien ohjauksessa
niin että ryhmää pystyy tarvittaessa eriyttämään osallistujien esimerkiksi iän, määrän tai taitotason
mukaan.
Taneli itse aloitti nyrkkeilyn aikanaan vuonna 2000 9-vuotiaana ja kilpaili useamman vuoden Turun
Seudun Nyrkkeilijöissä. Otteluita ehti kertymään kilpauran aikana noin 80. Ennen nyrkkeilyn
aloittamista Taneli oli harrastanut jalkapalloa ja karatea. Aktiivisen treenaamisen Taneli lopetti
2011, jolloin hän siirtyi valmennuspuolelle. Turun Urheiluliittossa hän aloitti valmentamaan vuonna
2013, ensin harvakseltaan koulun ohessa. “Kesällä 2016 aloitin säännöllisemmän valmentamisen,
koska tunsin että minulla on annettavaa kilpanyrkkeilijöille.”
Tanelille Turun Urheiluliitto on maineikas seura, jonka edustajilta on totuttu odottamaan korkeaa
urheilullista tasoa. Sitä korkeaa tasoa hän haluaa olla mukana ylläpitämässä nyrkkeilyn osalta.
Parhaiksi muistoikseen TuUL-taipaleelta Taneli kokee seuran ilmapiirin: “Nyrkkeilyjaoston
yhteishenki on mainitsemisen arvoinen. Rakentava ilmapiiri ja seuran toiminnan jatkuva
kehittämisen halu tekee toiminnassa mukana olosta hienoa.”
Tanelin terveiset muille liittolaisille: “Jokainen urheilun parissa toimiva henkilö tekee tärkeää työtä,
vaikka arvostus jää yleensä vähälle. Jokainen harrastaja on osaltaan tukemassa turkulaista urheilua.
Hyvällä fiiliksellä kesää kohti.”

Urheilijaesittelyssä Jere Niemeläinen

Jere

Kymmenen kysymystä Jerelle:

Laji: Nyrkkeily, Syntymäaika: 2002

1. Koska olet aloittanut nyrkkeilyn?
- Aloitin joskus 2013-2014
2. Paras muisto nyrkkeilystä? Paras saavutus?
- Paras saavutus on ollut SM kulta.
3. Tavoitteet urheilussa?
- Päästä ammattilaiseksi
4. Onko jotain rutiineja kisapäivänä/ ennen kisaa?
- Ei ole mitään rutiineja
5. Lempiruoka kisan jälkeen?
- Kana, kyljykset, härän sisäfilepihvi, jäätelö ja euron juusto
6. Mitä koulua käyt ja mistä pidät eniten koulussa?
- Käyn lyseon koulua ja pidän eniten puutöistä
7. Ehditkö harrastaa jotain muuta?
- Harrastan, myös vesihiihtoa ja vesilautailua kesällä ja talvella jääkiekkoa
8. Mitä muita lajeja seuraat?
- Seuraan myös jääkiekkoa, yleisurheilua ja välillä ampumahiihtoa
9. Kuka on esikuvasi/idolisi urheilussa?
- Idolini on Vasyl Lomachenko, Timo Jutila, Leksa Komarov ja Teemu Packalen
10. Terveiset seuran nuoremmille harrastajille?
- Semmosia terveisiä että reeniä reeniä

Ohjaajaesittelyssä Nina Petander

/Nina Petander

Nina Petander aloitti kolmisen vuotta sitten kuntonyrkkeilemään Turun Urheiluliitossa, jonne hän siirtyi Turun Seudun Nyrkkeilijöistä. Ninan urheilullisuus ja taidot huomattiin nopeasti, ja pian häntä pyydettiinkin mukaan kuntonyrkkeilyn ohjaajatiimiin.

- Yleisurheilin nuorena Vaasan Wasamassa lajeina 100m ja pituus. Aikuisiässä elämäntapana ovat olleet kamppailulajit kuten jujutsu ja escrima, joka on filippiiniläinen asetaistelulaji.

Kuntoilumielessä myös maantiepyöräily on lähellä sydäntä. Tätä taustaa vasten ei ole ihmekään, että Nina löysi itsensä pian kehästä höntsäilemästä, ja päätyi treenaamaan yhdessä kilpanyrkkeilijöiden kanssa.

- Halusin oppia lisää ja kehittyä myös nyrkkeilyssä.

Parhaat muistot Ninan TuUL-taipaleella liittyvätkin ensimmäisiin kehätreeneihin jonne jaoston puheenjohtaja hänet aikanaan houkutteli.

Aikaisempaa TuUL-taustaa Ninalta löytyy omien lasten kautta, jotka treenasivat aikanaan Pekka Ahon telinevoimisteluryhmässä. Vilkkaat pojat saivat sieltä hyvän liikunnallisen pohjan myöhempään harjoitteluun.

- Toivottavasti pystyn tarjoamaan samanlaisia ilon hetkiä nyrkkeilyleikkikoulun osallistujille.

Nyrkkeilyleikkikoulua ja nuorten harrasteryhmää Nina vetää sunnuntaisin yhdessä Sonja Roosin kanssa, joka sai hänet mukaan avustamaan myös etenkin nuorten aloittelevien kilpanyrkkeilijöiden valmennukseen. Liittolaisuus merkitsee Ninalle yhdessä tekemistä, joka on myös Suomi 100 -vuoden motto:Yhdessä.

- Tsempit ja kiitokset kaikille urheilijoille ja seura-aktiiveille. Teette hienoa työtä! Juniorityössä jokainen kuunteleva aikuinen on tärkeä.