Kisaraportti 9.5.

Julkaistu: 10.05.2015

Nurmijärvi GP 9.5.2015

Lauantaina 9.5. ajettiin Nurmijärvellä toisen kerran Nurmijärvi GP. Päivän aikana ajettiin kilpailuluokkia maantien lisäksi myös maastossa. Näiden lisäksi oli vielä lisenssittömille avoin kuntosarja.

Reittinä oli noin 84 kilometrin mittainen kierros, johon sisältyi myös useita lyhyitä, teräviä nousuja. Kierros ajettiin sarjasta riippuen yhden tai kaksi kertaa.

Miesten elite-luokan lähdössä ajettiin kaksi kierrosta. Starttaajia oli tällä kertaa hieman reilut 60. Parin kilometrin lämmittelyn jälkeen alettiin muodostaa päivän irtiottoryhmää. Muutaman iskun jälkeen kärkeen muodostuikin noin 12 miehen ryhmä, johon myös itse pääsin mukaan. Ilmeisesti myös pääjoukon mielestä kärkeen oli muodostunut sopiva ryhmä ja kilpailun edetessä ero pääjoukkoon kasvoikin useaan minuuttiin. Pitkän kilpailun aikana irtiottoryhmästä pudoteltiin tasaiseen tahtiin miehiä. Tosin ainakin yksi harmittava rengasrikkokin sattui. Kun noin 20 kilometriä oli matkaa maaliin, iski Porvoon Akilleksen Kim Mansner irtiottoryhmästä, jossa oli jäljellä viisi miestä. Emme saaneet enää neljän miehen ryhmällä ajettua eroa kiinni, vaan koko päivän vahvasti ajanut Mansner vei voiton. Neljän miehen ryhmä hajosi vielä viisi kilometriä ennen maalia kahteen osaan. Kamppailin loppukirissä sijoista kaksi ja kolme Hämeenlinnan Tarmon Johan Nordlundin kanssa, jonka onnistuin lopulta kirissä voittamaan. Turun Urheiluliiton joukkueen sijoitukset päivän kilpailussa olivat: Lauri Seppä 2., Henrik Luostarinen 25. ja Sami Aura 44. Lisäksi Erik Relanto voitti M18-sarjan. Tosin Erik oli sarjansa ainoa maaliin päässyt, koska sarjan toinen osanottaja Jesse Uusiperhe joutui keskeyttämään rengasrikkojen vuoksi. Kilpasarjassa Mikko Löppönen oli 35. ja M40-sarjassa Jan-Peter Stenvall 3.

–Lauri Seppä