Kisaraportti 22.-24.5.2015

Julkaistu: 27.05.2015

AHH-etappiajot 22.-24.5.15

Hyvinkään lähistöllä ajettavat AHH-ajot ovat jo vakiokalustoa SPU:n kilpailukalenterissa. Täksi vuodeksi kisaa oli hieman pidennetty ja monipuolistettu. Perjantaina illalla ajettiin lyhyehkö kortteliajo, lauantaina aika-ajo sekä maantie ja sunnuntaina pitkä maantiekilpailu. Urheiluliitosta matkaan lähtivät elitessä Sami, Lauri ja Henrik sekä kilpa-sarjassa Ville. Mercedes tungettiinkin "tyrmällä" varsin täyteen pyöriä, kun jokaiselta tuli mukaan maantie- ja aika-ajopyörä. Lisäksi takatilaan sijoitettiin erilaisia pyöreitä hiilikuidunpalasia, joiden toivottiin tuovan etua aika-ajossa. Seuraavassa lyhyesti jokaisen etapin käänteistä:

I Kortteli / 38km

Korttelireitti sisälsi vaativan 300m nousun, joka puheiden mukaan oli paikoittain jyrkkyydeltään 20% luokkaa. Elite-luokan kisasa kärkeen pääsi ryhmä, jonka lopulliseksi kokoonpanoksi muodostui Pökälä, Tiainen ja Halme. TuUl-kuskit ajoivat pääryhmässä ja myönsivät kisan jälkeen, että kärkimiesten kyytiin ei olisi ollut asiaa. Allekirjoittanut ajoi 4 kierrosta ennen maalia keskelle mäkeä pysähtyneen ajajan perään ja joutui jalkautumaan. Jyrkän mäen käveleminen vei sen verran aikaa, että pääryhmä karkasi. Lauri tuli pääryhmässä maaliin yritettyään myös siitä irtautua kisan aikana. Ville koki kilpasarjassa epäonnea ensimmäisellä kierroksella ja joutui ajamaan suuren osan kilpailusta yksinään.

II Aika-ajo / 10,2km

Aika-ajosta riittänee sanoa, että kaikki lämmittelivät, ajoivat täysillä ja jäähdyttelivät. Kisaa ennen ja jälkeen selittelypuheissa tuotiin esiin ainakin kova tuuli, kengänsuojien materiaali, rengaspaineet ja väärän väriset ajolasit. Aika/Sijoitukset: 10. Lauri 13'54''; 15. Sami 14'08''; 16. Henrik 14'10''; 16. Ville 15'50'' (kilpa). Tässä vaiheessa viikonloppua kokonaiskisasijoitusten kannalta ei näyttänyt erityisen hyvältä, mutta kahteen jäljellä olevaan maantie-etappiin lähdettiin parantamaan tilannetta aktiivisen ajamisen kautta. 260km kisaa oli vielä ajamatta.

III Maantie 96km

Ensimmäinen maantie-etappi sisälsi paljon yrityksiä monilta joukkueilta, myös Turun Urheiluliitolta. Kuitenkaan mikään ei mennyt maaliin asti ja sijoitukset ratkaistiin pääjoukon kirissä, jossa ei onneksi saatu mitään kolaria aikaan. Sijoitukset: Lauri 16., Henrik 20., Sami 44. ja kaikilla sama aika. Kilpa-sarjassa oli ilmeisesti ollut pieni tilanne loppukirissä, Villen sijoitus 26. Elitessä päivän jännittävin hetki puolestaan koettiin, kun vanhempi naishenkilö ylitti tien 40kmh etenevän pääjoukon edestä (lue: keskellä) hakeakseen postinsa laatikosta. Kirje oli varmasti tärkeä ja ennen kaikkea kiireellinen.
IV Maantie 160km

Ennen kotimatkaa oli ajettavana vielä viimeinen etappi, joka tosin oli pidempi kuin aiemmat kolme yhteensä. Tarjolla oli neljä isoa kierrosta ja loppuun kolme lyhyttä. Lyhyillä 8km kierroksilla ajettiin myös 3km hiekkatietä.

Pyrin itse päivän alusta asti mukaan irtiottoon ja 20 minuutin ajon jälkeen keulaan muodostuikin yllättävän suuri, n. 20 ajajan ryhmä, jossa olin mukana. En uskonut selviäväni voittajana 4 tunnin vetokilpailuista, joten kävin kärjessä kääntymässä välillä, mutta enimmäkseen istuin kyydissä. 1,5h kisaamisen jälkeen huomasin keltamustien värien lähestyvän takaa. Lauri pääsi ilmeisen kovan rutistuksen jälkeen pääjoukosta kärkiryhmään muutaman muun ajajan kanssa.

Ryhmässä hämmennystä aiheutti kokonaiskilpailun kolmen kärkinimen puuttuminen. Porvoon Akilleksella oli ryhmässä vahva 5 ajajan edustus ja mahdollisuus napata kokonaisvoitto Nummikolle, jos ryhmä pysyisi irti maaliin asti. Akilles pitikin vauhtia kiitettävästi yllä muiden seurojen osallistuessa satunnaisesti. Kävimme Laurin kanssa myös välillä tekemässä jotain silmänlumeeksi. TWD-Länkenillä oli ryhmässä kolme kuskia, jotka eivät ymmärrettävästi olleet kiinnostuneita vetämään, sillä saman seuran Pökälä johti kokonaiskisaa, eikä ollut mukana kärjessä.

Noin 135km ajon jälkeen alkoivat pienet kierrokset ja todellinen voittokamppailu. Itse en tuntenut oloani enää erityisen vahvaksi ja toivotin Laurille onnea viimeisille kilometreille. Lauri irtaantuikin irtiottoon jäljelle jääneistä kuskeista kolmen TWD:n ajajan kanssa. Lopulta lahtelaisseura nappasi etapin kolme kärkisijaa ja kokonaiskisassa kaksoisvoiton. Lauri oli etapilla 4. ja nousi kokonaiskisassa kolmanneksi, vaikka kaksi päivää aiemmin ei näyttänytkään kovin lupaavalta. Itse rullasin maaliin 14:a ja Sami oli 32. Ville sijoittui sarjassaan etapilla kuudenneksitoista.

- Henrik

Hyvinkään lähistöllä ajettavat AHH-ajot ovat jo vakiokalustoa  SPU:n kilpailukalenterissa. Täksi vuodeksi kisaa oli hieman pidennetty ja monipuolistettu. Perjantaina illalla ajettiin lyhyehkö kortteliajo, lauantaina aika-ajo sekä maantie ja sunnuntaina pitkä maantiekilpailu. Urheiluliitosta matkaan lähtivät elitessä Sami, Lauri ja Henrik sekä kilpa-sarjassa Ville. Mercedes tungettiinkin ”tyrmällä” varsin täyteen pyöriä, kun jokaiselta tuli mukaan maantie- ja aika-ajopyörä. Lisäksi takatilaan sijoitettiin erilaisia pyöreitä hiilikuidunpalasia, joiden toivottiin tuovan etua aika-ajossa. Seuraavassa lyhyesti jokaisen etapin käänteistä:

I Kortteli / 38km

II Aika-ajo / 10,2km

Aika-ajosta riittänee sanoa, että kaikki lämmittelivät, ajoivat täysillä ja jäähdyttelivät. Kisaa ennen ja jälkeen selittelypuheissa tuotiin esiin ainakin kova tuuli, kengänsuojien materiaali, rengaspaineet ja väärän väriset ajolasit. Aika/Sijoitukset: 10. Lauri 13’54’’; 15. Sami 14’08’’; 16. Henrik 14’10’’; 16. Ville 15’50’’ (kilpa). Tässä vaiheessa viikonloppua kokonaiskisasijoitusten kannalta ei näyttänyt erityisen hyvältä, mutta kahteen jäljellä olevaan maantie-etappiin lähdettiin parantamaan tilannetta aktiivisen ajamisen kautta. 260km kisaa oli vielä ajamatta.

III Maantie  96km

IV Maantie 160km