Kisaraportti 7.6.2015

Julkaistu: 04.07.2015

Suomen perinteikkäin pyöräilykilpailu Porvoon ajot järjestettiin sunnuntaina 7.6.2015.

Porvoon ajot, 7.6.2015

Tällä kertaa kyseessä oli jo 87. kerta, kun kyseinen tapahtuma järjestetään. Aika harva urheilutapahtuma kaikki lajit huomioiden pystyy Suomessa samaan.

Päivän aikana ajettiin lähtöjä useissa eri sarjoissa, joissa Turun Urheiluliitolla oli myös mukavasti edustajia.

Miesten elite-luokan lähdössä ajettiin yhteensä 175 kilometriä, sisältäen ensin 7 kierrosta pidempää noin 20 kilometrin lenkkiä, ja niiden lisäksi 6 lyhyempää, noin 6 kilomerin kaupunkikierrosta. Mukana oli lauantain tapaan kansainvälistä väriä ruotsalaisen Team Bliz-Meridan ja muutaman keskieurooppalaisen joukkueen ansiosta. Reilun sadan ajajan mukana Urheiluliiton joukkueesta matkaan lähti Mika Simola, Sami Aura, Tatu Kasurinen ja Lauri Seppä. Kilpailun ratkaisuvaiheet alkoivat viimeisellä pitkällä kierroksella, kun kärkeen muodostui noin 15 ajajan ryhmä. Tällä kertaa Urheiluliiton joukkueesta ei onnistuttu saamaan ketään tuohon ryhmään. Pääjoukosta irtosi vielä pienempiä ryhmiä, joiden mukana turkulaisista Lauri päätti vielä yrittää nousua kärkiryhmään. Tällä kertaa rehellisesti sanottuna puntti tyhjeni täysin ja kilpailu päättyi keskeytykseen. Myös Mikan ja Tatun kilpailu päättyi keskeytykseen joukkueelle tehdyn urakoinnin jälkeen. Näin ollen joukkueen ainoa maaliin selviytynyt oli Sami sijalla 44. Kilpailu ratkesi kolmen miehen ryhmän kirissä, jossa vahvin oli TWD-Länkenin australialainen Ben Carman, toinen ranskalainen Pierre Moncorgé Bliz-Meridasta ja kolmas hollantilainen Yannick Janssen myös Bliz-Meridasta. Paras suomalainen oli neljänneksi sijoittunut Bliz-Meridan Matti Manninen.

Muissa sarjoissa Turun Urheiluliitosta palkintokorokkeelle pääsi Jussi Heiro sijoituttuaan kilpasarjassa toiseksi.

Lauri Seppä