Kisaraportti 26.4.2015

Julkaistu: 28.04.2015

Sunnuntaina 26.4.2015 ajettiin Turussa, Aurajoen rannoilla perinteikkäät TS-Kortteliajot.

Miesten päälähtö ajettiin lauantain tapaan yhdistettynä elite-, kilpa- ja M18-sarjojen lähtönä, kuitenkin sillä erotuksella, että tulokset laskettiin vain sarjassa miehet-yleinen. Miesten elite-luokan uudistuneen maantie-cupin osakilpailupisteet määräytyisivät molempien päivien yhteenlaskettujen sijoitusten mukaan.  Sunnuntain kisaan lähtöviivalle ilmestyi noin 80 kuskia, joten osa lauantaina kisanneista oli jättäytynyt pois. Mukana oli myös muutama ajaja, jotka eivät lauantaina olleet mukana.

Reitti kulki tuttuun tapaan Turun keskustassa, Aurajoen rantoja myötäillen. Tarkalleen Itäinen Rantakatu - Auransilta - Läntinen Rantakatu - Tuomiokirkkosilta -reittiä kulkevalla radalla mittaa on noin kilometri. Päälähdössä kierroksia kertyi 50. Yöllä alkanut ja aamupäivällä jatkunut sade oli loppunut kilpailun alkaessa, mutta tien pinta oli edelleen märkä.

Päivän kilpailussa Turun Urheiluliiton joukkueen tavoite oli yksinkertainen: voitto. Lisäksi pyrkimyksenä oli puolustaa/kohentaa molempien päivien sijoituksista määräytyvän etappikilpailun sijoituksia, jossa allekirjoittanut oli ensimmäisen päivän jälkeen sijalla 8 ja Erik sijalla 9. Kilpailu alkoi tuttuun tyyliin vauhdikkaasti, mutta kostea tien pinta sai porukan hieman tavallista varovaisemmaksi tiukoissa kaarteissa. Tämän seurauksena oli tavallistakin tärkeämpää pysyä ainakin lähellä pääjoukon kärkeä, koska iso ryhmä kasaantuu helposti vauhdin hidastuessa ja puolestaan venyy, kun mutkasta kiihdytetään ulos. Tällöin ryhmän häntäpäähän ajautuminen kuluttaa suuresti vahvemmankin ajajan voimia. Urheiluliiton joukkue onnistuikin melko hyvin pysymään kärkipäässä koko kilpailun ajan. TWD-Länken oli kuitenkin jälleen joukkue, joka enimmäkseen kontrolloi vauhtia kilpailussa. Myös Porvoon Akilles ja muutama yksittäin ajaja ajoivat aktiivisesti läpi kilpailun.  TS-Kortteliajoihin mukavan lisän tuovat välikirit, joista on mahdollista kerätä hieman lisäpalkintoja. Urheiluliiton joukkueesta Mika vei ainakin yhden kirin nimiinsä. Tuttuun tyyliin kilpailun ratkaisu nähtiin jälleen vasta loppukirissä. Länken sai kirijunansa kasaan muutama kierros ennen maalia, ja vaikka yritimme haastaa Länkenin junaa, jäi yritys tällä(kin) kertaa haaveeksi. Saimme kuitenkin kirimiehemme Mikan kohtuullisiin asemiin ennen viimeistä kierrosta. Loppukirissä venäläisen Velosportin Maksim Sukhov oli vahvin ennen TWD-Länkenin kaksikkoa Roope Nurmi, Sami Tiainen. Urheiluliiton joukkueesta Mika Simola sijoittui sijalle 4. Muut maaliin ajaneet urheiluliittolaiset: Lauri 15., Erik 16. ja Henrik 36. Maantie-cupin osakilpailun pisteet määrittävässä etappikilpailussa voiton vei Roope Nurmi, Sukhov toinen ja Tiainen kolmas. Urheiluliitosta Lauri sijoittui sijalle 9 ja Erik sijalle 11. Viikonlopun turkulaisonnistuja oli ehdottomasti Erik Relanto, joka ajoi vahvasti molempina päivinä. Kehitystä on talven aikana tapahtunut selvästi. Hienoa!

Viikonlopun kilpailuista voisi vielä huomioida suuren määrään uusia, ainakin itselle entuudestaan tuntemattomia kilpailijoita. Tämä on ehdottomasti hyvä asia maantiepyöräilyn tulevaisuuden kannalta. Jotta kansainvälisessä vertailussa Suomi pystyisi nostamaan tasoaan, olisi toki tärkeää, että uutta ainesta tulisi erityisesti nuorempiin, lähinnä 18- ja 16-ikäluokkiin. Myös uudistunut maantie-cup tuo toivottavasti raikkaan tuulahduksen kotimaiseen pyöräilykesään, joten edessä on varmasti mukava kilpailukausi.

–Lauri Seppä

Katso video TS-Kortteliajoista!