Helmille neliottelun Suomenmestaruus, Akulle nuorten finaaleissa kultaa hypyssä ja hopeaa permannolta

Julkaistu: 26.05.2018

Telinevoimistelijat olivat tänään SM-mitalijahdissa Tuusulassa. Helmi Murto voitti naisten neliottelun kultaa, ja Aku Paananen nuorten telinefinaaleissa kultaa hypyssä sekä hopeaa permannolta.

Telinevoimistelujaoston Helmi Murto nappasi naisten himoitun neliottelumestaruuden 26.5. järjestetyissä SM-kilpailuissa Tuusulassa. "Täytyy varmaan mennä 80-luvulla tai ehkä jopa 70-luvulle asti, kun 'pikkukarhuksi' nimetty naisten neliottelumestaruuden kiertopalkinto on viimeksi tullut Urheiluliittoon", muistelee telinevoimistelujaoston varapuheenjohtaja Lisbet Heino.

Helmi lähti kisaan yhtenä vahvana suosikkina neliottelumestariksi, ja onnistui tekemään puomia lukuunottamatta lähes virheettömän sarjan. Vaikka pari viikkoa aikaisemmin kilpaillun naisten ensimmäisen PM-, EM- ja MM-katsastuksessa saavuttamiinsa ennätyspisteisiin ja samalla kauden kotimaiseen kärkitulokseen (50,100) ei aivan päästykään, olivat loppupisteet kuitenkin upeat 48,850, mikä riitti neliottelukultaan 0,350 pisteen erolla Suomen Taitovoimisteluklubin Enni Kettuseen. Pronssia vei, niin ikään Suomen Taitovoimisteluklubia edustava, Sani Mäkelä. Huomisissa telinefinaaleissa Helmi nähdään nojapuilla, puomilla sekä permannolla.

"Olen todella tyytyväinen. Tein ehjän kilpailun, mutta puomille jäi vielä parannettavaa huomiseksi", Helmi kommentoi päivän suorituksia Voimisteluliiton tiedotteessa.

Miesten puolella nuorten telinefinaaleissa Aku Paananen voimisteli upeasti ensin permannon hopeaan ja hetkeä myöhemmin hypyn Suomen mestaruuteen. Hypyn mestaruus irtosi pistein 12,049 ja permannon hopea pistein 12,066. Myös Leo Lehtinen saavutti finaalipaikkoja viime vuotiseen tapaan nuorissa ja oli tänään telinefinaaleissa renkailla viides, nojapuilla kahdeksas ja rekillä seitsemäs. Tytöissä Sofia Salminen voimisteli ensimmäisissä juniorien SM-kisoissa upeasti telinefinaaleihin sekä nojapuilla että permannolla. Nojapuilla Sofia oli lopputuloksissa seitsemäs ja permannolla kuudes.

Miesten karsintaan osallistunut Juho Kanerva selvitti tiensä eleettömän helposti hevosen finaaliin, mutta naisten puolella hienon kilpauransa näihin SM-kilpailuihin päättävällä Saaga Hairistolla oli tänään epäonnea. Kahtena aikaisempana vuonna hypyn telinekarsinnan kärkipaikoilta finaaliin lähtenyt Saaga kaatui hyppynsä, eikä pääse kamppailemaan huomenna telinekohtaisesta mitalista.

Onnittelut kaikille voimistelijoille ja valmentajille upeista saavutuksissa Suomen mestaruuskisoissa.