Helmille FinGymin permannolta kultaa

Julkaistu: 16.05.2015

Turussa kilpailtiin tänä viikonloppuna toinen kansainvälinen FinGym Turku -telinevoimistelukilpailu. Perjantain karsinnoista Turun Urheiluliiton Helmi Murto selvitti tiensä permannon finaaliin. Kansainvälisessä kilpailussa kullakin maalla on tarjolla ainoastaan kaksi finaalipaikkaa, joten Helmin hyvät sijoitukset nojapuilla (6.) ja puomilla (6.) eivät ihan riittäneet finaalipaikkaan, vaan hän jäi näillä telineillä harmittavasti ensimmäiselle varasijalle.

Permannon finaalissa Helmi onnistui tekemään lähes virheettömän suorituksen, mistä tuomaristo palkitsi hänet erinomaisilla pisteillä 13,250. Kovatasoissa permannon finaalissa nähtiin myös toinen Suomessa harvinainen 13 pisteen ylitys permannolla, kun hopealle sijoittunut Espanjan Ana Palacios voimisteli pisteet 13,100. Pronssia permannolla sai niin ikään espanjalainen Marta Sanches pistein 12,800.

Muista suomalaisista mitaleille tämän päivän finaaleissa voimistelivat Espoon Telinetaitureiden Anna Salmi (hopeaa hypyssä) ja Monica Sileoni (pronssia puomilla).

Erinomaiseen kisakuntoon päässyt Helmi nähdään ensi viikonloppuna Helsingissä edustamassa Suomea Juniorien Pohjoismaisissa mestaruuskilpailuissa.

Onnittelut Helmille ja koko valmennustiimille!

Helmin permantofinaalisuorituksen voi katsoa YouTubesta.

FinGym-karsinnan tulokset ovat nähtävissä täältä, ja permannon finaalin tulokset täältä.