Junioreiden PM-kultaa

Julkaistu: 23.05.2015

Suomi otti 10 vuoden tauon jälkeen PM-kultaa eilen Helsingissä kisatuissa juniorityttöjen joukkuekilpailussa. Mukana joukkueessa myös Turun Urheiluliiton Helmi Murto.

Vuoden 2015 Junioreiden Pohjoismaiden mestarit..

Suomen juniorityttöjen PM-joukkue voitti joukkuekilpailun kultaa eilen Liikuntamyllyssä järjestetyissä Pohjoismaiden mestaruuskilpailuissa. Mikäli valmentajat muistavat oikein, edellinen voitto on niinkin kaukaa kuin vuodelta 2005, eli ajalta jolloin tämän joukkueen tytöt vasta aloittivat voimistelua. Suomen voitto irtosi niukalla 0,150 pisteen erolla toiseksi tulleesta Ruotsista. Norjan joukkue oli kilpailussa kolmas.

Suomen joukkueessa voimistelivat Turun Urheiluliiton Helmi Murto, Espoon Telinetaitureiden Riina Kaleva ja Tira Kuitunen, Kiepin Siiri Saukkonen, Suomen Taitovoimisteluklubin Isabella Ahlblad sekä varavoimistelijana Oulun Pyrinnön Siiri Hakopää. Kuten koko joukkueen, myös Helmin joukkuekisa sujui hienosti. Hän saavutti finaalipaikan sekä nojapuilla että puomilla ja teki lisäksi ennätyksensä hypyssä. Permannolla sattui valitettavasti kaksi rajanylitystä sekä muutamia muita pieniä virheitä, joten permannolta jäi finaalipaikka saamatta. Neliottelun kokonaispisteet jo kolmannen kerran tänä keväänä yli neljäkymmentäkahdeksan (48,400), joilla hän saavutti viidennen sijan ollen samalla toiseksi paras suomalainen kilpailussa. Kiepin Siiri Saukkonen voimisteli upean kilpailun ja pokkasi hopeaa pisteillä 49,900. Neliottelun voitto meni tänä vuonna Tanskaan Marie Skammelsenille (50,500) ja pronssi Norjaan Pernille Guldbransenille (49,400).

Sunnuntain finaaleissa Helmi oli nojapuilla viides ja puomilla neljäs. Nojapuusarja (10,850) sujui hyvin, mutta sarjan vaikeus ei riittänyt tällä kertaa kilpailemaan mitaleista. Puomilla (11,900) sattui valitettava putoaminen sivuvoltissa, mikä vei mahdollisuudet mitaliin. Muista suomalaisista Siiri Saukkonen voimisteli pronssille puomilla, ja Riina Kaleva niin ikään pronssille permannolla. Kaiken kaikkiaan hieno viikonloppu Turun Urheiluliitolle, Helmille ja Suomen naistelinevoimistelulle , sillä nyt  kahden edellisen vuoden pronssimitali joukkuekilpailuissa kirkastui kultaiseksi.

Onnea koko Suomen joukkueelle!