Kansainvälisessä FinGymissä hyviä suorituksia

Julkaistu: 27.05.2017

Neljäntenä vuonna peräkkäin Turussa järjestetty kansainvälinen FinGym Turku -telinevoimistelukilpailu päätti maajoukkuevoimistelijoiden kevään kisakauden.

Viikonloppuna saimme nauttia huipputelinevoimistelusta Kupittaan Urheiluhallissa, kun Turun Urheiluliiton telinevoimistelujaosto järjesti yhdessä Pyrkivä Gymnasticsin kanssa neljännen kerran peräkkäin kansainvälisen FinGym Turku -kilpailun.

Aiempien vuosien tapaan Suomen parhaat voimistelijat kerääntyivät Turkuun taistelemaan mitaleista yhdessä ulkomaisten kanssasisariensa kanssa. Tänä vuonna voimistelijoita kansainvälisessä kilpailussa oli Suomen lisäksi Saksasta, Serbiasta, Itävallasta, Ranskasta ja Venäjältä sekä maajoukkuelinjan puolella myös Norjasta. Kilpailu toimi myös pari viikkoa sitten järjestettyjen SM-kilpailujen ohella naisten MM-, Universiadi- ja PEM-katsastuskilpailuna.

Kansainvälisessä kilpailuissa telinefinaaleihin pääsee ainoastaan kunkin maan kaksi telineittäin parasta voimistelijaa, joten kilpailu finaalipaikoista oli jopa kovempaa kuin SM-kilpailuissa. Turun Urheiluliiton ainoa voimistelija kansainvälisessä kilpailussa oli Helmi Murto, joka onnistui perjantain telinekarsinnoissa upeasti saavuttaen finaalipaikan sekä nojapuilla että permannolla. FinGymissä ei erikseen kilpailla neliottelussa, mutta yhteenlasketut pisteet vaikuttavat arvokisavalintoihin. Helmi saavutti karsinnassa upeasti koko telinekarsinnan parhaat konaispisteet, 48.750, joka on samalla hänen tälle olympiadille tiukentuneen pistelaskun ennätyksensä.

Lauantain telinefinaaleissa Helmi jäi niukasti mitaleilta sijoittuen nojapuilla viidenneksi ja permannolla neljänneksi. Nojapuilla sarja sujui muuten lähes perjantain tapaan, mutta PAK-voltissa jalka valitettavasti hipaisi mattoa, mistä seurauksena tuomarit vähensivät yhden pisteen. Permannolla tuplavoltin alastulo meni hieman pitkäksi, mistä seurauksena rajanylitysvähennys. Ulkomaalaisten lisäksi suomalaisväriä nähtiin kuitenkin myös palkintopallilla, kun STVK:n Sani Mäkelä nappasi upeasti hypyn voiton, saman seuran Maija Leinonen otti hopeaa ja Tampereen voimistelijoiden Iida-Maria Vänni oli nojapuilla toinen.

Onnittelut Helmille ja Jennille upeasta kisaviikonlopusta.