Menestystä telinevoimistelun SM-kisossa

Julkaistu: 15.05.2017

Kahdeksan voimistelulajin yhteiset SM-kilpailut Jyväskylässä saatiin viime viikonloppuna onnistuneesti päätökseen. Turun Urheiluliiton telinevoimistelijat esiintyivät edukseen. SM-viikonlopun kotiintuomisina Urheiluliiton voimistelijoilla oli mukanaan sekä naisten ja miesten ottelun pronssimitalit sekä telinekohtaisista finaaleista kaksi kultaista, yksi hopeinen ja yksi pronssinen mitali sekä muita finaalisijoituksia.

SM-kilpailut alkoivat perjantaina nuorten ja tyttöjen yhdistetyllä ottelulla ja karsintakilpailuilla. Tänä vuonna Urheililiitolla ei ollut lainkaan osallistujia tyttöjen sarjassa, mutta nuorte puolella SM-kisadebyyttinsä tekivät nuoret lahjakkuutemme Aku Paananen ja Leo Lehtinen. Molemmat ensikertalaiset onnistuivat mainiosti. Aku oli hypyn karsinnassa upeasti kuudes (11,400) ja selvitti tiensä lauantain telinefinaaliin, missä sijoitus parani neljänneksi (11,833). Leo Lehtinen ja Sami AaltoLeo urakoi neljälle telineellä ollen permannolla 12. (12,000), renkailla 22. (9,450), nojapuilla kymmenes (11,100) ja rekillä yhdestoista (10,150). Hyvistä tuloksista huolimatta vielä tänä vuonna Leoa ei nähty telinefinaaleissa, mutta loistava debyytti molemmilta Sami Aallon valmentamilta nuorilta voimistelijalahjakkuuksiltamme.

Miesten ja naisten yhdistetty ottelu ja karsintakilpailu käytiin lauantaina. Miesten puolella Urheiluliittoa edustivat tänä vuonna Andrei Popin valmentamat Franz Card, Juho Kanerva ja Chanwei Qiu sekä naisten puolella Jenni Lindroosin valmentamat Saaga Hairisto ja Helmi Murto. Televisioinneista johtuen miesten ja naisten karsinnasta ainoastaan kuusi parasta pääsee telinefinaaleihin normaalin kahdeksan sijasta. Tästä huolimatta voimistelijamme onnistuivat loistavasti. Franz saavutti miesten kuusiottelussa upeasti pronssia pistein (72,450) edellään Espoon Telinetaitureiden Miro Niemi (73,00) ja kuusiottelun SM-kultaa voittanut Oskar Kirmes (77,600). Franz saavutti samalla paikan sunnuntain telinefinaaleihin renkailla (karsinnan 4. / pisteet 12,350), nojapuolla (1. / 12,950) ja rekillä (1. / 12,700). Juho osallistui karsinnassa ainoastaan lempitelineelleen hevoselle ja saavutti vakuuttavasti finaalipaikan karsinnan ykkösenä pistein 13,700. Myös Saaga oli vakuuttavasti hypyn karsinnan ykkönen pistein 12,900. Helmi Murto ja Jenni LindroosHelmi vastasi Franzin kanssa päivän mitalisaaliista voimistellen naisten neliottelun pronssimitalille pistein 45,850 edellään Suomen Taitovoimisteluklubin toiseen peräkkäiseen naisten ottelukultaan voimistellut Maija Leinonen (38,850) sekä Tampereen Voimistelijoiden Annika Urvikko (47,150). Helmi saavutti hienosti myös finaalipaikan puomilla pistein 11,150 ja permannolla pistein 12,100 ollen molemmilla telineillä karsinnan toinen. Nojapuolla epäonnisen putoamisen seurauksena hän jäi karsinnan seitsemäntenä varasijalle pistein 10.100, mutta esitti ensimmäistä kertaa onnistuneesti sekä jaeger- että pak-voltin samassa kisasarjassa.

Lauantain karsintojen pohjalta odotukset sunnuntain finaalipäivään olivat korkealla, ja voimistelijamme vastasivat odotuksiin upeasti. Päivän ensimmäisen kultamitalin varmisti viime vuosina varsin suvereenisti suomalaista telinevoimistelua hevosella hallinnut Juho Kanerva päivän upeimmilla pisteillä 14,000. Hetkeä myöhemmin mitalitiliä kartutti kahdella mitalillaan Helmi Murto, joka voimisteli naisten puomilla pronssille Suomen Taitovoimisteluklubin Maija Leinosen ja Tampereen Voimistelijoiden Annika Urvikon jälkeen sekä naisten viimeisellä telineellä, permannolla, hopealle pistein 11,766. Päivän viimeisenä lajina kilpailtu miesten rekin finaalissa saatiin jännittää lähes loppuun saakka. Franz voimisteli puhtaan ja upean sarjan siirtyen pistein 13,066 vakuuttavaan johtoon. Espoon Oskar Kirmes antoi kovan vastuksen, mutta putoamisen seurauksena joutui yhdessä samoihin pisteisiin (12,000) voimistelleen Jyväskylän Voimistelijoiden 41-vuotiaan Jarkko Harjun kanssa tyytymään hopeamitaliin. Franz Card kultaa rekillä SM 2017Rekin kultamitalin lisäksi Franz oli renkailla viides (12,400) ja nojapuilla neljäs (11,300). Mitalistien lisäksi Saaga Hairisto ja Changwei Qiu esiintyivät upeasti naisten ja miesten hypyssä. Saaga oli kovatasoisessa naisten finaalissa viides (12,650) ja Changwei miesten puolella vastaavasti kuudes (11,183).

Onnittelut kaikille SM-kisojen voimistelijoille, heidän valmentajilleen sekä kotijoukoilleen.