Harrastetoiminta

Tervetuloa mukaan!

Syksyn harrasteryhmien aikataulut

Telinevoimistelun harrastaminen alkaa yleensä telinekoulusta. Se on Voimisteluliiton ideoimaa Jumppakoulutoimintaa, joka tarjoaa harrastamista leikkimielisesti lapsen taidot huomioon ottaen. Toimintaa on sekä Vasaramäen ja Pääskyvuoren kouluissa. Harjoittelu tapahtuu kerran viikossa  isoissa ryhmissä (20-26 lasta) ja ohjaajat vastaavat yhdessä apuohjaajien kanssa tuntien toteutuksesta. Iältään lapset ovat 3-13 -vuotiaita. Telinekouluryhmät on jaettu ikäryhmittäin, tytöt ja pojat omina ryhminään.

Taitoryhmissä harrastaminen tapahtuu kaksi kertaa viikossa Alfan Liikuntakeskuksessa harrastesalin puolella. Ohjaaja vastaa yksin ryhmänsä harjoituksista. Ryhmään kuuluu 6-10 lasta. Taitoryhmissä harjoitellaan jo tavoitteellisemmin, ja nuorimmat voimistelijat ovat 5-vuotiaita.

Kausi jakautuu kevät- ja syyskauteen. Tunti kestää 60/90 minuuttia. Harjoittelu on telineisiin ja ryhmään tutustumista. Alle kouluikäisten lasten ryhmissä myös oma vanhempi toimia apuohjaajana. Varsinaisia tavoiteliikkeitä ei lapsilla ole, vaan jokainen lapsi etenee ryhmässä omaa tahtiaan. Tunnin sisältö koostuu koordinaatio-, notkeus- ja taitoharjoitteista, jotka ohjaavat yksittäisten taitojen oppimiseen. Iän myötä liikkeiden opettaminen lisääntyy.

Kaikissa ryhmissä on harjoittelun tukena jaoston oma Temppumerkistövihko, josta lasten vanhemmat voivat seurata lastensa kehittymistä. Temppumerkistöpäiviä on kerran kuukaudessa, jolloin vihkoon merkitään voimistelijan tekemät suoritukset. Vihkossa on kolme tasoa. Vihkon tarkoituksena on ohjata kaikissa ryhmissä harjoittelua samaan  suuntaan. Kaikki harrastajat osallistuvat kevätkauden lopulla oman ryhmänsä peuhupäivään, jolloin jokainen voi halutessaan näyttää vanhemmilleen tunneilla opittuja asioita.

Perustamme vuosittain uusia alkeiskilparyhmiä. Lähes kaikki kilpavoimistelijamme ovat tulleet valmennusryhmiimme telinekoulun ja taitoryhmien kautta.