Harrastetoiminta

KEVÄÄN 2018 HARRASTERYHMIIN: Tempputaapero, Telinekoulu, Taitoryhmä, Erityslapset, FreeGym ja aikuisten telinevoimistelu ILMOITTAUTUMINEN ON KÄYNNISSÄ!! Tervetuloa mukaan! Tunnit jatkuvat keväällä 2018 heti loppiaisen jälkeen! Harrasteryhmät ja reaaliaikainen paikkatilanne nähtävissä ilmoittautumispalvelussa!

Syksyn harrasteryhmien aikataulut

Telinevoimistelun harrastaminen alkaa yleensä Telinekoulusta. Se on Voimisteluliiton ideoimaa Jumppakoulutoimintaa, joka tarjoaa harrastamista leikkimielisesti lapsen taidot huomioon ottaen. Toimintaa on sekä Vasaramäen ja Pääskyvuoren kouluissa että Alfan liikuntakeskuksessa. Harjoittelu tapahtuu kerran viikossa. Iältään lapset ovat 3-13 -vuotiaita. Telinekouluryhmät on jaettu taito- ja ikäryhmittäin, tytöt ja pojat omiin ryhmiin.

Kausi jakautuu kevät- ja syyskauteen. Tunti kestää 45/60/90 minuuttia. Harjoittelu on telineisiin, lajitaitoihin ja ryhmään tutustumista. Alle kouluikäisten lasten ryhmissä myös oma vanhempi voi toimia apuohjaajana. Varsinaisia tavoiteliikkeitä ei lapsilla ole, vaan jokainen lapsi etenee ryhmässä omaa tahtiaan. Tunnin sisältö koostuu koordinaatio-, notkeus- ja taitoharjoitteista, jotka ohjaavat yksittäisten taitojen oppimiseen. Iän myötä liikkeiden opettaminen lisääntyy.

Kaikissa telinekouluryhmissä on harjoittelun tukena jaoston oma Temppumerkistövihko, josta lasten vanhemmat voivat seurata lastensa kehittymistä. Temppumerkistövihkoa päivitetään säännölisesti harjoittelukauden aikana, jolloin vihkoon merkitään voimistelijan tekemät suoritukset. Vihkossa on kolme tasoa. Vihkon tarkoituksena on ohjata kaikissa ryhmissä harjoittelua samaan suuntaan ja viestittään niin ohjaajille, vanhemmille kuin voimistelijalle hänen senhetkinen kehitys ja taitotaso. Kaikki harrastajat osallistuvat kevätkauden lopulla oman ryhmänsä kevätriehaan ns. kokoperheen peuhupäivään, jolloin jokainen voi halutessaan näyttää vanhemmilleen tunneilla opittuja asioita. Joulunäytös päättää kaikkien harrasteryhmien syyskauden. Lisätietoa tapahtumasta tiedotetaan ryhmäkohtaisesti.

Telinekoulun taitotasot:
alkeisryhmä         = ei aikaisempaa telinevoimistelutaustaa. Lapsi opetellee ryhmässä toimimisen taitoja telinevoimistelun lajitaitojen ohella.
alkeisjatkoryhmä = Lapsella on kokemusta telinevoimistelusta. Perusliikkeissä on vielä harjoiteltavaa ja pelkkä "jumppailu" riittää.
jatkoryhmä          = Lapsi omaa hyvän perusvoimistelutaidon ja kokemusta telinevoimistelusta on jo muutaman vuoden verran. Lapsi on innokas oppimaan uusia lajille ominaisia liikkeitä ja häneellä on halu harrastaa ilman kilpailemista. Tempputiikerin temppumerkistövihkosta on suoritettu pronssitaso ja osa hopeatasosta.

Taitoryhmissä harrastaminen tapahtuu 1-2 kertaa viikossa Alfan Liikuntakeskuksen harrastesalissa. Ryhmällä on oma vastuuohjaaja. Ryhmään kuuluu 10-12 lasta. Taitoryhmissä harjoitellaan jo tavoitteellisemmin, ja nuorimmat voimistelijat ovat 5-vuotiaita.  Ryhmän jäsenet harjoittelevat muiden harjoitteiden ohella Voimisteluliiton pakollisia kilpailusarjoja, jolla halukkaat osallistuvat seuran harrastemestaruuskilpailuihin. Taitovaatimuksena lasten tulee osata telinevoimistelun perusliikkeet ja TuUL:n temppumerkkivihkon pronssitaso tulisi olla suoritettuna.

Harrastekilparyhmään valikoidutaan taitotestien perusteella joko telinekoulu- tai taitoryhmistä. Harrastepuolen valmennusryhmässä lapset harjoittelevat 2-3 kertaa viikossa. Ryhmissä suoritetaan Voimisteluliiton taitomerkkejä, osallistutaan treenipäiville, seuran harrastemestaruuskilpailuihin sekä Suomen Voimisteluliiton Stara-tapahtumiin. Taitojen karttuessa harrastekilparyhmäläiset voivat osallistua Voimisteluliiton luokkakilpailuihin.

Supertähdet erityislastenryhmä on suunnattu erityistä tukea tarvitseville 6-12-vuotiaille lapsille. Painopiste harjoittelussa on motoristen ja sosiaalisten taitojen opettelussa. Ryhmän vastuuohjaajana toimii fysioterapeutti ja liikuntaneuvoja Reetta Kelloniemi. Lisätietoja ryhmästä voi tiedustella telinevoimistelujaoston toiminnanohjaaja Mona Leinolta.

Tempputaaperot perheliikuntaryhmä  on suunnattu perheen pienimille. Ryhmässä voimistelevat 2-4-vuotiaat lapset, jotka tutustuvat telinevoimistelun telineneisiin turvalllisesti yhdessä oman aikuisen kanssa. Toiminta sopii niin pienille "hurjapäälle" kuin aremmille aikuisen tulea tarvitseville lapsille. Ryhmän vastuuohjaajana toimii luokanopettaja Tanja Montin.

FreeGym on Suomen Voimisteluliiton lanseerama telinevoimistelun ja parkourin yhdistelmälaji. Tämä harjoittelumuoto sopii hyvin niin tytöille kuin pojille, jotka eivät halua hioa liikkeiden suorituspuhtautta kilpailuita varten. Sekaryhmiä ohjaavat koulutetut ohjaajat. Ryhmiä järjestetään tiistaisin Vasaramäen koululla Lehmustien yksikössä sekä edistyneemmille suunnattu Hulkit-ryhmä kokoontuu Alfan liikuntakeskuksessa perjantai-iltaisin.

Aikuisten telinevoimistelu  on suunnattu yli 18-vuotiaille miehille ja naisille. Telinevoimistelu parantaa liikkuvuutta, tasapainoa, sekä vahvistaa lihaksia ja luustoa. Harrasteryhmiä on eritasoisia. Alfan liikuntakeskuksessa voimistelevat alkeisryhmä, alkeisjatkoryhmä, jatkoryhmät, 40+ alkeisjatkoryhmä sekä 65+ "Jäykät pojat" jatkoryhmä. Alkeis- ja alkeisjatkoryhmän harjoituksissa tutustutaan telineisiin, kasvatetaan lihasvoimaa, liikkuvuutta ja kuntoa. Jatkoryhmissä tehdään lajinomaisia voimaharjoitteita, ylläpidetään kestävyyttä ja liikkuvuutta sekä lisätään lajitaito-osaamista. Ryhmässä voimisteleville tarjotaan mahdollisuutta osallistua aikuisten leikkimielisiin harrastekilpailuihin.