Usein kysyttyjä kysymyksiä

1) Triathlonjaostoon liittyminen

Miten voin liittyä triathlonjaostoon?

Ohjeet jäseneksi liittymisestä, jäsenedut ja muuta yleistietoa jaostosta löytyy jaoston nettisivuilta: http://www.turunurheiluliitto.fi/triathlon/

Pääsenkö tutustumaan seuran toimintaan ennen päätöstä liittymisestä?

Voit tulla tutustumaan treeneihin muutaman kerran ennen lopullista päätöstä jäseneksi liittymisestä. Voit kysyä treeniaikatauluista ja tutustumiskerroista Ville Wainiolta ja sopia sisäänpääsyistä ja muista käytännön toimista.

Miten jäsenmaksu laskutetaan?

Jäsenmaksu 30 € ja kausimaksu 40 € laskutetaan rekisteröitymisen yhteydessä Lyyti-palvelun kautta verkkopankkitunnuksilla. Tietyissä treeneissä on vielä erilliset valmennusmaksut (ks. Yhteistreenit). Voit alkaa käydä treeneissä vaikka laskua ei olisi vielä tullut.

Miten voin aloittaa seuran treeneissä käynnin?

Voit aloittaa yhteistreeneissä käynnin heti rekisteröitymisen jälkeen ja kun olet saanut sähköpostiisi Nimenhuudon tunnukset. Uusien jäsenten listat päivitetään Turun kaupungin liikuntapalvelukeskukseen viikoittain. Kun nimesi löytyy listalta, olet oikeutettu punaisen seurarannekkeen käyttöön ja alehintaisiin sisäänpääsyihin Impivaaran uimahalliin, Kupittaan urheiluhalliin ja Samppalinnan maauimalaan.

Miten seuran toiminnasta viestitään?

Jäseneksi liittymisesi jälkeen sinut lisätään triathlonjaoston sähköpostilistalle. Sähköpostitse lähetetään tietoa jaoston toiminnasta ja kaikki virallinen tiedotus harjoituksiin liittyen. Jaostolla on oma suljettu Facebook-ryhmä (TuUL Triathlon), johon liittymistä suositellaan.

2) Seuraranneke, rannekkeen käyttö ja hallikäytännöt

Seuran ranneke, mistä sen saa ja miten sitä käytetään?

Seuraan liittymisen jälkeen nimesi lisätään Turun kaupungin liikuntapalvelukeskuksen listaan. Tämän jälkeen olet oikeutettu saamaan seura-alennuksen Turun kaupungin ylläpitämien hallien sisäänpääsyyn. Voit hakea rannekkeen ja ladata siihen sisäänpääsykertoja Veritas-stadionin Liikuntapalvelukeskuksessa (avoinna toimistoaikaan arkisin) tai Impivaaran kassalla. Käyntikerrat ovat voimassa vuoden ostopäivästä. Ranneke leimataan sisäänkäynnin yhteydessä portilla.

Seuran jäsenet maksavat pääsääntöisesti itse sisäänpääsyt eri treeneihin. Saat ensimmäisen latauskerran yhteydessä punaisen seurarannekkeen, johon voit ladata eri hallien sisäänpääsyjä (Impivaaran uimahalli, Kupittaan urheiluhalli, Samppalinnan maauimala). Samalle rannekkeelle voi ladata kaikkien eri hallien käyntikertoja. Esim. Impivaaran uimahallin ja Kupittaan urheiluhallin sisäänpääsyt seurarannekkeella 40 € / 20 krt.

Miten seuraranneketta käytetään uimahalleissa ja maauimaloissa?

Seuran ranneke on henkilökohtainen ja sitä voi käyttää uimahallissa ja maauimaloissa vain seuran vuoroilla ja seuralle varatuilla radoilla. Voit kuitenkin käyttää Impivaaran kuntosalia seurarannekkeella varatun ratavuoron aikana, välittömästi sitä ennen tai sen jälkeen. Omaa treeniä et voi kuitenkaan tehdä kuntoradoilla, vaikka seuran treenit olisivat samaan aikaan toisella radalla. Ranneke tulisi olla näkyvillä treenin ajan. Rannekkeen käyttöä seurataan hallissa tarkasti ja väärinkäytöstä voi seurata rannekkeen takavarikointi määräajaksi.

Millaisen käytännöt ovat Kupittaan urheiluhallissa?

Kupittaan urheiluhallin pelisäännöt löytyvät kokonaisuudessaan erillisestä tiedostosta. Yksittäisen käyntikerran voit ostaa normihintaan keilahallin kahviosta. Tärkeintä on muistaa, että halli on useiden eri seurojen käytössä samanaikaisesti. Klo 17.00-19.00 välinen aika on varattu 15-vuotiaiden ja sitä nuorempien lasten harjoitteluun. Klo 19 jälkeen 13-vuotiaiden ja sitä nuorempien harjoittelu hallissa on kielletty. Muuten hallia voi käyttää vapaasti. Alakerran kuntosalia voi käyttää vapaasti. Toinen puoli on toisinaan varattu muiden ryhmien käyttöön, jolloin se puoli on suljettu.

Yläkerran voimaharjoittelutila on varattu yleisurheilijoille, se ei siis ole yleisessä käytössä. Juoksuradoille saa juosta vain vastapäivään ja juoksusuorilla ”oikeaan” suuntaan (huomaat kyllä paikan päällä mikä se on). Heittoharjoittelua voi tehdä vain niille osoitetuilla paikoilla tai keskialueella hallitusti. Rappusissa harjoittelua voi tehdä vapaasti muut käyttäjät huomioiden. Seiväs- ja korkeushyppypaikat on tarkoitettu ensisijaisesti yleisurheilijoille.

Turun kaupungin yhteisten treenitilojen varauskalenteri

Eri tilojen varaustilanteen voit tarkistaa Timmi-varauskalenterista.

Varsinkin talviviikonloppuisin Kupittaan urheiluhallin yläkerta on usein varattu yleisurheilu- tai muiden lajien kilpailuihin.

3) Yhteistreenit, treeneihin osallistuminen ja varusteet

Mistä saa tiedon tulevista yhteistreeneistä? Pitääkö treeneihin ilmoittautua?

Kaikki seuran yhteistreenit ilmoitetaan Nimenhuudossa http://tuultriathlon.nimenhuuto.com/. Saat tunnukset sähköpostitse seuraan liittymisen jälkeen. Lisäksi joihinkin treeneihin (mm. sisäpyöräily ja uinti) on erillinen Lyyti-ilmoittautuminen. Oman ilmoittautumisen merkkaamista Nimenhuutoon suositellaan, mutta treeneihin osallistuminen ei edellytä sitä.

Miten pääsen mukaan uintitreeneihin?

Uintivalmennuksesta vastaa uintivalmentaja Antti Kauhanen ja valmennus on maksullista. Uintiryhmiin ilmoittaudutaan kahdesti vuodessa, heti vuodenvaihteen jälkeen ja loppukesällä. Minimivaatimuksena yhteisiin uintiharjoituksiin osallistumiselle on osata jo vapaauinnin perustekniikka niin, että pystyt uimaan n. 500 metriä yhtäjaksoisesti. Uinnin perustekniikkaa kannattaa aluksi harjoitella esimerkiksi uimaseurojen järjestämillä uintikursseilla. Lisätietoja uintivuoroja koskien voit tiedustella Ilkka Utriaiselta .

Uintiryhmiin ilmoittaudutaan Lyytissä ja valmennusmaksut maksetaan ilmoittautumisen yhteydessä. Linkki lähetetään, kun ilmoittautuminen avataan, siitä tiedotetaan Facebookissa ja sähköpostitse. Uintiryhmät on jaoteltu tasoryhmiin (yli tai alle 1.40 / 100m koko uintitreenin ajan), jotta harjoittelu on tarkoituksenmukaista ja sujuvaa.

Jos ilmoittaudut mukaan kesken kauden, voit tiedustella Ilkka Utriaiselta, onko uintiryhmissä tilaa.

Jaostolla on myös vapaaseen uintiin varattuja uintivuoroja, joihin ei ole erillistä valmennusmaksua.

Kupittaan velodromi ja yhdistelmäharjoitukset

Kelien salliessa järjestetään myös pyörä-juoksu-yhdistelmäharjoituksia Kupittaan velodromilla. Näistä ilmoitetaan erikseen. Velodromia voi jokainen käyttää myös omatoimisesti ja maksutta, tarkistaa Timmi -kalenterista vain etukäteen, ettei rata ole varattuna. Pyörä ja muut välineet nostetaan portin yli radalle ja radan keskiosaan voi jättää muita tavaroita säilytykseen treenin ajaksi. Treenin ajan, kuten muutenkin pyöräilyssä, on käytettävä kypärää ja otettava muut käyttäjät huomioon käsimerkein.

Yhteiset pyörälenkit

Pyöräilykaudella järjestetään yhteislenkkejä eri vauhtiryhmittäin. Kypärän käyttö ja liikennesääntöjen tuntemus ja noudatus pakollista. Hyvä olisi myös tunnistaa tyypillisimmät käsimerkit, joita käytetään ryhmäpyöräilyssä. Lenkit tehdään jonossa tai telaketjussa.

Avovesiuinti

Kesäkaudella järjestetään avovesiuinnin ja yhdistelmien yhteistreenejä Littoistenjärvellä ja Kakskerranjärvellä. Littoistenjärvi tulee uimakelvottomaksi melko nopeasti kelien lämmettyä, jolloin siirrymme Kakskerranjärvelle. Littoistenjärven uimapaikka sijaitsee Ristikallion koulun viereisellä uimarannalla. Kakskerran uimapaikalle käännytään Brinkhallin risteyksen kohdalta oikealle ja kävellään rantaan tietä pitkin.

Omatoimiset ryhmälenkit

Facebookia ja Whatsapp-ryhmiä käytetään myös omaehtoisten ryhmälenkkien järjestämiseen. Näistä ei ilmoiteta jaoston toimesta Nimenhuudossa tai sähköpostilla erikseen.

Testiuinnit

Testiuinteja järjestetään säännöllisen epäsäännöllisesti lauantaiaamuisin seuran vuoroilla ja niihin on vapaa osallistuminen. Testeistä ilmoitetaan Nimenhuudossa. Testiuinneissa uidaan ryhmässä ennalta määrätty matka ja otetaan aika ylös, ei käytetä mitään treenivälineitä. Se on hyvä tapa seurata omaa kehitystä. Testiuinneissa on joskus erillinen ajanottaja ja joskus aika otetaan itse. Tulokset tulevat Nimenhuudon Kuvat ja materiaalit -osioon.

Juoksun kynnystestit

Paavo Nurmi -keskuksen kanssa järjestetään kerran vuodessa juoksun kynnystestit eli laktaattitestit. Testi järjestetään Kupittaan urheiluhallissa. Testin aikana juostaan 5-7 kertaa kiihtyvällä vauhdilla 1000 metriä ja jokaisen kynnyksen jälkeen otetaan verinäyte, josta määritetään laktaattitasot ja sitä kautta kynnyssykkeet (anaerobinen, aerobinen, max). Testit on järjestetty yleensä loppuvuodesta ja hinta on ollut ryhmätesteissä reilusti alempi kuin yksilötestissä. Testin ajankohdasta tiedotetaan erikseen jaoston sähköpostilistalla.

Mitä tarvitaan mukaan treeneihin?

Uinti

Uintitreeneihin tarvitset mukaan uimapuvun, lakin ja lasit ja juomapullon, tekniikkatreeneihin myös lättärit, pullarin, snorkkelin ja lyhytlapaiset räpylät. Impivaarasta saa lättäreitä ja pullareita vaihtelevasti myös lainaksi hallissa olevista koreista. Liikkuvuusharjoitukseen tarvitset sisäliikuntavaatteet (ei kenkiä) ja jumppakuminauhan.

Märkäpuvun hankinta

Jaosto järjestää märkäpukujen testausta yhdessä Nummen Pyörän kanssa joka vuosi. Testit tehdään joko uimahallissa tai avovedessä. Näistä tiedotetaan vielä erikseen. Nummen Pyörän lisäksi myös mm. Ursuk myy märkäpukuja Turussa. Märkäpukua hankittaessa kannattaa pitää mielessä etenkin se, että surffaamiseen ja vesihiihtoon tarkoitettu puku ei ole sama kuin uimiseen tarkoitettu. Lisäksi puvuissa on malli- ja materiaalieroja melkoisesti, hintahaitarikin on sitä mukaa aika suuri.

Kuntopiiri

Tiistain kuntopiiriin tarvitset jumppakuminauhan ja sisäliikuntavarusteet.

Sisäpyöräily

Sunnuntaiaamun sisäpyöräilytunnit ovat maksullisia ja ilmoittautuminen ryhmään on syksyllä. Lisäksi jokaiselle tunnille ilmoittaudutaan Lyytin kautta vielä erikseen. Tämä siksi, että tiedetään joka kerta, montako tunnille on tulossa. Sisäpyöräilyryhmään kuuluvilla on etuoikeus ilmoittautua tunnille kyseisen viikon perjantaihin asti. Perjantaista klo 21 eteenpäin ilmoittautuminen on auki kaikille jaostolaisille. Muille kuin vakivuorolaisille tunti maksaa 5 euroa. Sisäpyöräilytunnille tarvitset pyöräilykengät spd-klossilla (myös lenkkarit hätätilanteessa), pyyhkeen, juomapullon ja treenivaatteet.

Järjestääkö jaosto treenileirejä?

Jaoston leirejä järjestetään muutaman kerran vuodessa eri teemoin. Leirit ovat maksullisia (yleensä alle 50 €/viikonloppu) ja niihin ilmoittaudutaan erikseen. Leirit järjestetään pääsääntöisesti viikonloppuisin ja ne antavat hyvän mahdollisuuden intensiiviseen ja informatiiviseen treeniviikonloppuun. Mukana on alan ammattilaisia ja muita jaostolaisia ja hyvien treenien lisäksi saa paljon tekniikka- ja treenivinkkejä.

Onko käytössämme treeniohjelmapohjaa?

On. Nimenhuudon Kuvat ja materiaalit -osiossa on ladattuna Mika Luodon tekemä ja vapaaseen käyttöön tarkoitettu valmis treeniohjelmapohja sekä muuta jaettavaa materiaalia.

Muut yhteistreenit ja yhteistyökumppanit

”Turku juoksee” järjestää ilmaisia juoksutreenejä tiistaisin klo 18. Lähtöpaikkana on Kupittaan paviljonki. Treeneissä tehdään lähinnä vauhtiharjoituksia ja mäkitreenejä. ”Turku juoksee”-Facebook-sivuilta löytää kausittaisen ohjelman ja lisätietoa. Kuukausittaiset testijuoksut (5, 10 tai 15 km) järjestetään joko Ruissalossa tai Ohikulkutiellä. Ei ennakkoilmoittautumista tai osallistumismaksua.

Turun harrastepyöräilijät järjestävät pari kertaa viikossa kaikille avoimia yhteislenkkejä ympäri vuoden, kannattaa liittyä heidän Facebook-ryhmäänsä.

SBR Finland järjestää uinnin alkeiskursseja, treenileirejä ja tekniikkakursseja sekä treeniryhmiä ja treenineuvontaa.

Uinnin alkeiskursseja järjestävät myös seudun uimaseurat.

Seuravaatteet

Seuran ja yhteistyökumppaneiden logoilla varustetut seuran asut ja kisa-asut tilataan ”könttätilauksena” vuosittain. Lopputalvella tilataan kisa-asut ja kesävaatteet, loppukesällä talvivaatteet. Asuja ei tilata varastoon. Tilattavista vaatteista saadaan mallikappaleita sovitukseen ja sovitustilaisuuksia järjestetään muutama ennen tilausten tekemistä. Jokainen jäsen tekee oman tilauksensa Lyyti-palvelussa myöhemmin lähetettävän linkin kautta. Tilaus maksetaan Lyytissä heti verkkopankkitunnuksilla. Lisätietoja asujen hankinnasta antaa Tatu Kasurinen .