Haku Turun Urheiluliiton liikunnalliseen iltapäiväkerhoon käynnistyy

Voimistelu- ja liikuntajaosto pyörittää toista vuotta liikunnallista iltapäiväkerhoa 1.- ja 2.-luokkalaisille Jumppalan tiloissa Räntämäessä. Haku ensi vuoden iltapäiväkerhotoimintaan on käynnissä 15.–31.3.

Lapsia pelaamassa ja leikkimässä

Haku Turun Urheiluliiton liikunnalliseen iltapäiväkerhoon käynnistyy

Iltapäiväkerhon huoneessa on suuri maja, josta lapset ryömivät sisään ja ulos. Viereisessä salissa pelataan salibandyä. Joku piirtää lattialla. Jumppalan iltapäiväkerhossa eli ippessä on tänä vuonna 20 lasta ja kolme ohjaajaa. Valtaosa ippessä käyvistä lapsista tulee lähialueelta ja Halisten koulusta.

Lapsille on Jumppalassa joka päivä tunnin verran ohjattua liikuntaa joko sisällä tai ulkona. Kausisuunnitelmassa lajit vaihtuvat viikoittain ja kelien mukaan.

- Osa lapsista harrastaa liikuntaa myös vapaa-ajalla, mutta täällä ei tarvitse ottaa paineita siitä, että lapsella pitäisi olla jotkut tietyt taidot, vaan toimimme lasten oman tason ja halun mukaan, kertoo iltapäiväkerhossa ohjaajana työskentelevä liikuntaneuvoja Ella Valtonen.

Ohjatun liikunnan lisäksi lapsille tarjotaan Jumppalassa välipalaa ja mahdollisuus läksyjen tekoon. Myös askarteleminen, leikkiminen ja vapaa liikkuminen onnistuvat, sillä iltapäiväkerhon tiloissa on paljon erilaisia liikuntavälineitä ja tilaa.

- Moni tekee täällä läksyjä, mutta lapset kaipaavat myös leikkimistä. Isosti leikkiminen on suosittua, esimerkiksi suurten majojen rakentaminen, ryömiminen ja hyppiminen innostavat lapsia, sanoo iltapäivätoiminnan ohjaaja Marianne Arvola.

Iltapäiväkerhotoimintaan haetaan osoitteessa https://wilma.turku.fi. Jumppalan ippeen voidaan Valtosen mukaan ottaa myös tämänvuotista enemmän lapsia, sillä tilaa on riittävästi. Jos lasten määrä kasvaa, myös ohjaajia on enemmän.