Tiedote 11.3.2020 - koronavirus

Julkaistu: 12.03.2020

Turun Urheiluliitto ry. (TuUL) noudattaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen, sosiaali- ja terveysministeriön sekä ulkoministeriön linjauksia koronavirus covid-19 -epidemiatilanteessa. Lajijaostomme noudattavat myös omien lajiliittojensa ohjeistuksia matkustamisiin ja tapahtumajärjestämisiin liittyen.

TIEDOTE 11.3.2020

Turun Urheiluliitto ry. (TuUL) noudattaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen, sosiaali- ja terveysministeriön sekä ulkoministeriön linjauksia koronavirus covid-19 -epidemiatilanteessa. Toistaiseksi Suomi on epidemian rajausvaiheessa. Covid-19 tartuntariski Suomessa on pieni eikä ihmisten maahantuloa tai kokoontumista tapahtumiin rajoiteta. Lajijaostomme noudattavat myös omien lajiliittojensa ohjeistuksia matkustamisiin ja tapahtumajärjestämisiin liittyen.

Virus tarttuu ihmisestä toiseen pääasiallisesti pisaratartuntana lähikontaktissa. Itämisaika, eli aika altistumisesta ensioireiden alkuun, on arvion mukaan noin 2-12 päivää, keskimäärin noin 4-5 päivää. Leviämisen tehokkuutta eikä tartuttavuusaikaa vielä tunneta tarkasti. Sairastuneiden oireita ovat olleet muun muassa kuume, yskä ja hengenahdistus, lihaskivut ja päänsärky. (Lähde THL)

Epidemiatilanne muuttuu jatkuvasti ja kansainväliset tutkimusryhmät tuottavat viruksesta päivittäin uutta tietoa. Siksi lähitulevaisuuden tilannetta, saati vaikutusta leiri- tai muihin tapahtumiin on mahdotonta ennustaa. TuUL seuraa tilannetta ja päivittää ajantasaista tietoa koronavirusepidemian vaikutuksista kotisivuillaan.

* Ryhmien tapahtumissa (harjoitukset, kisat yms.) ei toistaiseksi tervehditä kättelemällä sekä vältetään halailua ja muuta läheistä kontaktia.
* Harjoitus- tai kilpailupaikalle mentäessä ja pois lähtiessä tulee pestä kädet lämpimällä vedellä ja saippualla
* Urheilijoiden sekä valmentajien/toimihenkilöiden tulee jäädä matalalla kynnyksellä pois seuran toiminnasta, jos tuntee olevansa kipeä.

Neuvomme jäseniämme toimimaan THL:n ohjeiden mukaisesti ja seuraamaan tilannetta THL:n sivulta https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajankohtaista-koronaviruksesta-covid-19