TuUL is COOL tulee taas

Julkaistu: 23.04.2019

Tämän vuoden ilmoittautuminen seuran yhteiselle juniorileirille avataan 23.4.

Maija Männistö (vas,), Henriikka Heinonen, Mea Bang, Aada Haavisto ja Pihla Siljanto osallistuivat viime vuoden leirille.

Turun Urheiluliitto järjestää Kisakeskuksen urheiluopistolla Raaseporissa 5.–6.10. kolmatta kertaa TuUL is COOL -leirin. Mukaan leirille pääsevät seuran 10–13-vuotiaat jäsenet, eli vuosina 2007–2009 syntyneet lapset.

Viikonlopun ohjelmassa on kymmenkunta tuntia ohjattua liikuntaa seuran jaostoista tutuissa lajeissa: telinevoimistelussa, rytmisessä voimistelussa, nyrkkeilyssä, lentopallossa ja yleisurheilussa.

- Vaikka leirin ohjelma on intensiivinen, lajikokeilujen lisäksi ohjelmassa on muun muassa valokuvasuunnistusta ja iltanuotio, toiminnanjohtaja Riikka Visa kertoo.

Ohjelman suunnittelusta vastaa leirijohtaja Ella Valtonen voimistelu- ja liikuntajaostosta yhdessä työryhmän kanssa. Se koostuu ohjaajista, jotka työskentelevät eri jaostoissa juuri leiri-ikäisten lasten kanssa. Kisakeskuksessa on heidän lisäkseen mukana myös lajivetäjiä auttamassa treenien toteutuksessa.

- Lajikokeilut järjestetään niin, että kaikki pääsevät kokeilemaan kaikkea, ja liikettä on mahdollisimman paljon. Kisakeskuksessa on kaikille leirin lajeille hyvät harjoitusolosuhteet. Lapset saavat myös itse vaikuttaa sunnuntain leiriohjelmaan.

Uusia taitoja

Idea leirin järjestämisestä syntyi yhteisen tekemisen teemavuonna 2017, jolloin jaostot toivoivat lapsille yhteistä leiriä, jolla osallistujat voisivat kokeilla eri lajeja. Samalla eri jaostojen junioreille aukesi mahdollisuus tutustua saman seuran muiden lajien harrastajiin.

- Leirin ajatuksena on luoda yhteisöllisyyttä ja tukea urheiluliittolaisuutta. Se voi myös avata silmiä sille, miten monenlaisia lajeja seurassa harrastetaan. Vaikka mukana ei olisi kavereita tai tuttuja, leirillä tutustuu äkkiä muihin osallistujiin.

Tähän mennessä suurin osallistujaryhmä ovat olleet yleisurheilijat, ja jaoston lapsille leiristä on Visan mukaan tullut odotettu juttu. Tavoitteena on innostaa mukaan myös entistä enemmän muiden jaostojen junioreita.

- Osallistujia oli viimeksi kolmisenkymmentä, mutta mukaan mahtuu enemmänkin. Osallistuminen ei vaadi pohjataitoja eri lajeista, vaan aloittelijakin pysyy harjoituksissa kärryillä.

Kavereiden kanssa

Yleisurheilujaoston Henriikka Heinonen, 13, Mea Bang, 12, ja Maija Männistö, 13, ovat osallistuneet TuUL is COOL -leirille kahdesti ja Aada Haavisto, 12, sekä Pihla Siljanto, 13, kerran.

Kaverit ovat olleet heille keskeinen syy leirille osallistumiseen: Bang lähti Kisakeskukseen, koska Heinonenkin oli menossa sinne ja Siljanto ilmoittautui leirille parhaan kaverinsa vanavedessä. Toinen syy on tietysti itse urheileminen.

- Halusin leirille, koska kuulin, että siellä saa kokeilla muita lajeja, Heinonen kertoo.

- Urheileminen on kivaa, joten oli mukavaa saada kokeilla eri juttuja, Männistö lisää.

Lentopallon ja nyrkkeilyn testaaminen oli tyttöjen mielestä leirin kiinnostavinta antia ja telinevoimistelukin keräsi kiitosta. Osallistujat jaettiin kahteen ryhmään, jotka vuorotellen kiersivät eri harjoituspaikoissa.

- Eri lajien treenejä oli kolmesti päivässä, mutta taukojakin oli ihan tarpeesi, Heinonen sanoo.

- Illalla sai myös mennä uimaan, jos halusi, mutta vesi oli kylmää, Männistö kertoo.

Tytöt viihtyivät leirillä hyvin, ja he ovat valmiita suosittelemaan osallistumista.

- Siellä oli kivaa. Sai olla kavereiden kanssa, ja mennä iltanuotiolle. Myös lajit olivat kivoja, Bang toteaa.

- Leiri sopii kaikille, jotka haluavat kokeilla uusia lajeja, Siljanto sanoo.

Teksti ja kuva: Minna Uusivirta

Kiinnostuitko?

Mikä: TuUL is COOL -monilajileiri

Mitä maksaa: 95 euroa (sis. kuljetukset, majoituksen, ruuat, t-paidan, ohjauksen)