Urheilun asialla

Julkaistu: 20.06.2019

Puheenjohtaja on jaoston monitoimihenkilö, joka työskentelee rakkaudesta lajiin.

Keilailujaoston Arto Simojoki, TuUL Akatemian vetäjä Juhani Lehto, työ- ja talousvaliokunnan puheenjohtaja Lauri Ylikylä, seuran puheenjohtaja Juha Hämäläinen, nyrkkeilyjaoston Sonja Roos, pyöräilyjaoston Ari Aalto ja seuran toiminnanjohtaja Riikka Visa ottivat tuntumaa nyrkkeilyyn johtokunnan kesäkokouksen toiminnallisessa osuudessa Paavo Nurmi stadionilla.

Turun Urheiluliitossa toimii yhdeksän aktiivista lajijaostoa, ja niistä jokaisella on puheenjohtaja, joka viime kädessä vastaa sen toiminnasta. Mutta mitä jaostojen puheenjohtajat käytännössä tekevät? Vastaus riippuu sekä ihmisestä, lajista että jaostosta, mutta yhteen lauseeseen sitä on vaikeaa tiivistää. Pj:n pestissä tehdään monipuolisesti töitä seuran ja sen jäsenten eteen.

Kaikki seuran jaostojen puheenjohtajat hoitavat yhteisiä asioita oman päivätyönsä ohessa.

- Uskoisin, että harva tietää tämän olevan täysinvapaaehtoista työtä vailla rahallista korvausta, pohtii telinevoimistelujaoston puheenjohtaja Jarno Auremaa.

Ajankäyttö onkin yksi aihe, jota puheenjohtajien on pohdittava. Nyrkkeilyjaostoa luotsaava Sonja Roos kertoo, että sellaista vapaa-aikaa, jolloin ei tarvitsisi hoitaa jaoston asioita tai vastata sähköposteihin, hänellä on vain vähän.

Puheenjohtajan työhön vaikuttaakin suuresti se, kuinka paljon innokkaita toimijoita jaostossa on. Triathlonjaostoa vetävä Sari Stenholm kertoo, että aktiivinen johtoryhmä ja muut jäsenet helpottavat hänen tehtäväänsä, kun tekemistä on saatu jaettua mukavasti.

- Ajankäyttö vaihtelee tosi paljon kauden aikana ja riippuu mitä ajankohtaista on meneillään. Yritän toimia koordinaattorina ja huolehtia, että kaikki asiat tulevat hoidettua ja tapahtuvat ajallaan.

Aina tehtävään tarvittavan ajan arvioiminen ei ole helppoa. Kun Rami Urhoa pyydettiin yleisurheilujaoston puheenjohtajaksi, hän kysyi, paljonko aikaa pesti vie.

- Silloinen toiminnanjohtajamme arvioi, että sitä menee pari tuntia kuussa. Hölmönä uskoin ja suostuin. Vaikka totuus on ollut yli kymmenkertainen, ei hetkeäkään ole kaduttanutVaikka puheenjohtajana toimiminen on vienyt aikaa ja voimavaroja runsaasti, koen kuitenkin olevani saamapuolella, Urho sanoo.

Rami Urho edusti Windy-maskotin kanssa seuraa 2018 Mikkelin SM-viesteissä. Energiaa tuovat seuraihmiset ovat Pirjo Rajamäen mukaan yksi parhaista asioista puheenjohtajan työssä.

Entistä paremman toiminnan puolesta

Seuratoiminnan kehittäminen on yksi keskeisimmistä seikoista, joka motivoi puheenjohtajia tehtävissään. Stenholm pitää tärkeänä hyvien harjoitus- ja kilpailuedellytysten luomisen kilpaurheilijoille sekä nuorille, samoin kuin monipuolisten harrastusmahdollisuuksien tarjoamisen kuntoilijoille. Urho mainitsee antoisana puolena myös huippu-urheilijoiden tukemisen ja suurten tapahtumien järjestämisen. Roos on samoilla linjoilla. '

- Olen päässyt kehittämään toimintaa konkreettisesti ja nyt äitiyslomani aikana on ollut hienoa nähdä, kuinka 2010 starttaamani junioritoiminta on lähtenyt pyörimään ja kehittymään edelleen uusien ohjaajien voimin, hän sanoo.

Myös keilailujaoston nokkamiehelle Arto Simojoelle tärkeää on ollut mahdollisuus esittää uusia ajatuksia ja toimintatapoja jäsenistölle, jotta he viihtyisivät ja menestyisivät lajissaan paremmin. Hän on lisäksi pyrkinyt lisäämään toiminnan läpinäkyvyyttä.

- Olen tuonut selkeyttä ja avoimuutta jaoston toimintaan kuukausittaisten jäsenkirjeiden ja aktiivisen Facebook-sivun päivittämisen avulla. Olen myös ollut viikoittain harjoituksissa vastaamassa jäsenistön kysymyksiin ja avannut seuran talouteen ja päätöksentekoon liittyviä asioita rivijäsenille.

Toimintaa aasta ööhön

Puheenjohtajan tehtäviin kuuluu monenlaista tekemistä, suunnittelua ja koordinointia, jota rivijäsen ei näe. Myös edustustehtäviä tulee vastaan välillä.

Voimistelu- ja liikuntajaoston keulanainen Pirjo Rajamäki kertoo välillä kantavansa tavaroita, juontavansa näytöksiä ja touhuavansa konkreettisesti ”kädet savessa”, välillä taas on tarpeen visioida ja kokoustaa. Tärkeää on myös aistia jäsenistön tuntoja ja toimia hengenluojana.

Mielestäni puheenjohtajuus on vuorovaikutusta, halua ymmärtää, mitä toiminnassa tapahtuu ja ennen kaikkea jäsenten kuuntelemista, hän summaa.

Myös jaoston koko ja laji vaikuttavat puheenjohtajan tehtäviin. Pyöräilyjaoston puheenjohtaja Ari Aalto mainitsee yhtenä tärkeänä osana varainhankinnan ja tukijoiden löytämisen.

Luistelujaoston Kati Koota muun muassa tekee toimintasuunnitelmia ja -kertomuksia, kerää talkooväkeä, hoitaa laskutusta, järjestää kokouksia, huolehtii väline- ja varustehankintojen kuittaamisesta, mainostaa tapahtumia, ottaa vastaan kilpailujen ilmoittautumisia ja kirjaa tuloksia nettiin.

- Nämä kaikki eivät ole puheenjohtajan tehtäviä, mutta teen niitä osin yhdessä muiden kanssa. Tekemistä on tipotellen ympäri vuotta, koska pikaluistelu- ja rullaluistelukaudet ovat eri aikaan.

Koska osalla jaostoista on myös palkattua henkilökuntaa, puheenjohtajalla voi olla käytännön esimiestehtäviä. Jäsenten ja talkooväen kaitseminen ja hyvän tunnelman ylläpitäminen ovat lisäksi tärkeitä kaikille jaostoille.

- Vaikka emme ole perinteinen työyhteisö ja suurin osa tekijöistä on mukana talkoohengessä vapaaehtoisina, puheenjohtajan rooli on toimia esimiehenä, joka luo mukana oleville sellaisen "työpaikan", jossa on hyvä olla ja tehdä töitä. Viime kädessä työhyvinvoinnin ylläpitäminen on puheenjohtajan vastuulla, Roos katsoo.

Sari Stenholm pitää yhdessä tekemistä ja harrastamista ykkösjuttuna puheenjohtajan tehtävässä. Jarno Auremaa nostaa esiin myös yhteistyön ja mahdolisuuden oppia lisää lajista. Kuvassa hän on oikealla jakamassa palkintoja voimistelun SM-kilpailuissa Turussa toukokuussa.

Ikimuistoisia tilanteita

Jaostojen puheenjohtajista tuoreimmat ovat olleet toimessaan muutamia kuukausia tai vuosia ja pisimpään mukana olleilla on taustallaan jo vuosikymmeniä jaoston puikoissa ja johtoryhmissä. Ajan saatossa puheenjohtajat ovat päässeet aitiopaikalta seuraamaan seuran ja jaostojen toimintaa sekä olemaan mukana monenlaisissa tilanteissa.

Parasta työssä ovat monen puheenjohtajan mielestä paitsi toiminnan vieminen eteenpäin, myös erilaiset kokemukset ja kohtaamiset ihmisten kanssa. Urho mainitsee mieleenpainuviksi hetkiksi muun muassa Kalevan Maljan vastaanottamisen ja lasten kannustamisen OP-viesteissä.

Roosin mieleen on jäänyt erityisesti lasten nyrkkeilyleikkikoulu.

- Ensimmäistä kertaa mukana ollut, muitakin lajeja harrastanut poika kehui, että nämä olivat parhaat treenit ikinä. Jääkaapin ovessani on vieläkin kuva, jonka yksi lasten ryhmässä käynyt tyttö oli piirtänyt minulle.

Puheenjohtajat ovat usein myös mukana järjestämässä monia tapahtumia. Auremaa muistelee, että hän oli Suomi Gymnaestradan yhteydessä vastaanottamassa jaostolle myönnettyä tunnustusta koko tilaisuuden ainoana miehenä.

- Palkitsemistapahtumassa oli noin sata muuta seuroja edustanutta henkilöä, jotka olivat kaikki naispuolisia. Silloin meinasi hymy hyytyä.

Aallolle unohtumaton tapaus oli TS-kortteliajojen 50-vuotisjuhlakilpailu.

- Tapahtuman järjestelyt ja [maailman kaikkien aikojen menestyneimmän ammattipyöräilijän] Eddy Merckxin tapaaminen oli suuri juttu. Supertähti käyttäytyi maltillisesti ja esimerkillisesti kaikissa tilanteissa, mitä sen päivän aikana eteen tuli.

Rajamäkikin pitää tapahtumissa syntyvää pöhinää sykähdyttävänä, ja erityisen hellyttävää on kohdata jaoston pienimpiä jäseniä, kun he odottavat jännittyneinä kulisseissa omaa esiintymisvuoroaan.

- Minulle mieleenpainuvimpia hetkiä ovat ne, kun huomaan jonkun kasvaneen omalla urheilija-, valmentaja- tai toimijapolulla, kun on saanut olla kulkemassa rinnalla tai vaikuttamassa positiivisesti matkan varrella.

Teksti: Minna Uusivirta
Kuvat: Rami Urho, Pirjo Rajamäki, Pekka Stenholm, Mona Leino