Vuoden liikuttaja 2020 - Julia Liitola

Julkaistu: 09.02.2021

Kuva: Johanna Suoranta. Kuvassa: Julia ja Titania-ryhmän voimistelijoita (3-luokassa kilpaileva trio Anni, Lotta ja Sonja. Tyttöjä voi seurata Instagramissa tilillä @akro.las

Vuoden liikuttaja Julia Liitola kymmenkertaisti akrobatiavoimistelun harrastajamäärän

Julia Liitola aloitti akrobatiavoimistelun vetämisen voimistelu- ja liikuntajaostossa tammikuussa 2018, jolloin harjoituksissa kävi seitsemän lasta. Jo seuraavana syksynä harrastajamäärä oli noussut neljäänkymmeneen ja nyt kilpa- sekä harrasteryhmissä on mukana noin seitsemänkymmentä voimistelijaa, viisivuotiaista aikuisiin.

- Ensimmäisen kevään jälkeen mainostimme toimintaa somessa ja koulujen saleissa sekä Pääskyvuoren kaupoissa, sillä treenaamme Pääskyvuoren koululla. En osannut arvata, että harrastajia tulisi niin paljon, Liitola kertoo.

Akrobatiavoimistelu on Suomessa vielä suhteellisen uusi laji, jota Turussa ei ole aiemmin juuri harrastettu. Liitolakin valmensi rytmistä voimistelua, kun hän päätyi sijaistamaan akrobatiavoimistelun vetäjää. Omaa lajitaustaa hänellä on joukkuevoimistelusta sekä kilpa-aerobicista.

- Innostuin lajin kehittämisestä ja kävin akrobatialeireillä oppimassa lajitekniikasta lisää. Peruslajipohja on sama kuin muussa voimistelussa, mutta olen käynyt myös akrobatiakoulutuksissa.

Harjoitukset koostuvat yleensä kokoonpanotyöskentelystä, jossa esimerkiksi nostoja ja heittoja tehdään pareittain, triona tai nelikkona. Koronan aiheuttama etätreeniaika pakotti harrastajat hiomaan viime keväänä yksilötaitoja, mutta kesällä harjoittelua päästiin jatkamaan omissa kokoonpanoissa Voimisteluliiton ja Olympiakomitean ohjeiden mukaisesti.

Teksti: Minna Uusivirta