Vuosikymmenten yhteistyö kantaa

Julkaistu: 17.12.2019

OP Turun Seutu on ollut Turun Urheiluliiton yhteistyökumppani yli 25 vuoden ajan. Tapahtumayhteistyöstä lähtenyt kumppanuus on laajentunut vuosien saatossa koskemaan koko seuraa ja eri jaostoja.

Kuntovitoselta se lähti. Virallista yhteistyötä OP Turun Seutu ja TuUL tekivät tapahtumassa vuodesta 1999 alkaen.

Kun Turun Urheiluliiton ja OP Turun Seudun yhteistyö alkoi, elettiin vielä markka-aikaa. Kaikki alkoi Kuntovitoselta ja Supertreeneistä 1990-luvun alkupuolella.

- Ensin Osuuspankki tuki henkilökuntansa osallistumista Kuntovitoselle, ja siitä se laajeni, muistelee Turun Seudun Osuuspankin entinen toimitusjohtaja Risto Korpela, joka oli TuUL:n puheenjohtaja vuosina 2005–17.

Yleisurheilujaoston toimitsijoiden pyörittämiä Osuuspankin Hippo-kisojakin järjestettiin 1990-luvulta aina vuoteen 2008 asti.

Toinen pitkään jatkunut yhteistyön muoto ovat OP-viestit, jotka ovat jatkuneet vuodesta 2006 tähän päivään saakka.

Supertreenien ja OP Turun Seudun yhteistyö käynnistyi 2000-luvun alkupuolella.

Korpela pitää TuUL:n vahvuutena laajaa osaamista kymmenen eri lajin parista.

- Turun Urheiluliitolla on erittäin hyvä brändi. Se on suuri, monipuolinen ja menestynyt seura, joka liikuttaa suurta määrää ihmisiä eri tapahtumissa. On positiivista olla niissä mukana ja tärkeää saada ihmiset liikkeelle.

Myös OP Turun Seudun nykyinen toimitusjohtaja Olli-Pekka Saario näkee TuUL:n hyväksi yhteistyökumppaniksi siksi, että se kattaa urheilun koko kirjon lapsista aikuisiin ja kuntotapahtumista huippu-urheiluun.

- Lasten ja aikuisten harrastamista on hyvä tukea, koska samalla on kyse meidän asiakkaidemme hyvinvoinnista. Moni Turun seudulla on tekemisissä Turun Urheiluliiton kanssa.

OP Turun Seutu on myös yleisurheilujaoston yhteistyökumppani, mikä näkyy myös kilpailuasuissa. OP-viesteissä paikalla on myös pankin maskotti.

Elinvoima ja hyvinvointi tavoitteena

Seurayhteistyö tarjoaa pankille laajan kontaktipinnan sekä omiin asiakkaisiinsa että seuran jäseniin, mikä istuu sen strategiaan. Osuuspankki tukee urheilu- ja kulttuuritoimintaa aktiivisesti, sillä sen filosofiana on jakaa osa liiketoiminnan voitoista takaisin ympäröivälle yhteisölle erilaisina tukina.

- Samalla tuetaan paikallista elinvoimaisuutta ja sitä, että Turussa järjestetään tapahtumia, joihin asiakkaamme voivat osallistua. Alueen hyvinvointi on meidänkin etumme, Saario sanoo.

Ideana on siis luoda alueelle elinvoimaisuutta ja olla siellä, missä asiakkaatkin ovat. Tässä helpottaa myös pankin kotimaisuus.

- OP Ryhmän organisaatiorakennekin tukee paikallista tekemistä, OP Turun Seudun markkinointi- ja viestintäpäällikkö Mari Boman-Lassander kertoo.

Yhteistyöstä on ollut Osuuspankille hyötyä, koska sen avulla se on voinut luoda kuvaa itsestään vastuullisena ja ihmisläheisenä kumppanina.

- Meillä on pankiksi erittäin positiivinen mielikuva, ja uskomme, että se johtuu siitä, että olemme mukana tämäntyyppisessä toiminnassa. Etenkin nuoret ovat nykyisin hyvin tarkkoja yritysten arvoista ja siitä, mitä ne tekevät yhteiskunnan hyväksi.

OP Turun Seutu on näkynyt monena vuonna myös TS-kortteliajoissa. Tämä kuva on vuodela 2016.

Pyöräilystä aerobiciin, lapsista aikuisiin

OP Turun Seudun omistaja-asiakkaille yhteistyö TuUL:n kanssa on näkynyt esimerkiksi lippuetuina eri tapahtumiin. Seuran jäsenet taas ovat saaneet uutiskirjeiden mukana viestejä ajankohtaisista aiheista pankilta. Jaostojen kanssa tehdystä yhteistyöstä yksi esimerkki on pankin tuki Jumppalalle heti salin perustamisvaiheessa. Tämän merkiksi yksi saleista nimettiin TOP-saliksi.

Seuran ja etenkin yleisurheilujaoston yhteistyö Osuuspankin kanssa on ulottunut pankin omiinkin tapahtumiin. Vuonna 2002 OP Ryhmä täytti sata vuotta, minkä kunniaksi se järjesti henkilökunnalleen TuUL:n toimitsijoiden läpiviemät yleisurheilukilpailut urheilupuistossa.

- Siinä oli suuren urheilujuhlan tuntua, vaikka revähdyksiäkin tuli. Osallistujia oli paljon ja OP Ryhmän mestarit olivat kovan tason kilpailijoita.

Paavo Nurmi Gamesin tukeminen on ollut OP Turun Seudulle mieluisa yhteistyömuoto.

Kumppanuus on tietysti näkynyt myös lukuisissa seuran järjestämissä tapahtumissa vuosien varrella. Osuuspankki on ollut Kuntovitosen ja Supertreenien lisäksi mukana niin Paavo Nurmi -tapahtumien, Turku Touring Pyöräilyn kuin Ruissalojuoksujenkin taustavoimana.

- Meillä on erilaisia asiakkaita, joten haluamme tarjota jokaiselle jotakin. Koitamme seurata trendejä ja miettiä, mitä asiakkaamme haluavat ja arvostavat, Saario kertoo.

Koska OP Turun Seudun tavoitteena on tukea asiakkaidensa hyvinvointia, TuUL:n järjestämät massatapahtumat ovat sille hyvä paikka näkyä.

- Esimerkiksi Supertreenien ohjelmassa yhdistyvät mielen ja kehon hyvinvointi. Turku Touring Pyöräily taas on rento tapahtuma, jossa voi välillä pysähtyä mehulle.

Paavon Sporttipäivänä lapset ovat päässeet tutustumaan Hippoon. OP Turun Seutu on isännöinyt lasten sumopainia tapahtumassa monena vuonna.

Lapsille suunnatuista tapahtumista OP Turun Seutu on ollut mukana Paavon Sporttipäivässä sekä Urhon kisoissa. Nuorten sekä aikuisten kilpailuissa se on tullut tutuksi muun muassa OP-viesteissä, TS-kortteliajoissa, aerobicin SM-kilpailujen tukijana sekä Paavo Nurmi Gamesissa.

- Paavo Nurmi Games on yksi suosituimpia urheilutapahtumia Turussa ja asiakkaamme ovat mielellään tulleet sinne vieraaksi. Livenä urheilun katsomisessa on edelleen eniten tunnelmaa, Saario toteaa.

Teksti: Minna Uusivirta
Kuvat: Turun Urheiluliitto, Supertreenit, Paavo Nurmi Games ja Pasi Relanto,