Esittelyt

Laji: Nyrkkeily
Syntymävuosi: 2007

- 8-vuotiaana vuonna 2015
2. Paras muisto nyrkkeilystä?
- Nuorisonyrkkeilypäivät Vantaalla maaliskuussa 2018.
Paras saavutus?
- Nuorisonyrkkeilypäivillä voitto kahden ottelun jälkeen.
3. Tavoitteesi urheilussa?
- Maailmanmestaruus.
4. Onko jotain rutiineja kisapäivänä/ennen kisaa.
- Ennen kisoja syön ja nukun hyvin.
- Pizza.
6. Mitä koulua käyt ja mistä pidät eniten koulussa?
- Käyn Mikaelin koulua ja pidän eniten englannista ja matematiikasta.
- Jalkapalloa.
8. Mitä muita lajeja seuraat?
- Vain nyrkkeilyä ja futista.
9. Kuka on esikuvasi/idolisi urheilussa?
- Cristiano Ronaldo ja Muhammad Ali.
10. Terveiset seuran nuoremmille harrastajille?
- Yrittäkää aina parhaanne!

Julkaistu 17.8.2018

Toimitsijaesittelyssä Evgeny Vinokurov

Evgeny_Vinokurov

Mikä on roolisi Turun Urheiluliitossa?
- Olen AIBA 2-tähden kansainvälinen nyrkkeilytuomari.

Mitä työnkuvaasi kuuluu?
- Työnkuvaani kuuluu kotimaisten nyrkkeilykisojen kiertäminen tuomaritehtävien parissa. Tuomaroin pieniä salikisoja ja suuria kansainvälisiä turnauksia kotimaassa ja ulkomailla. Toimin sekä kehätuomarina että arvostelutuomarina. Kehätuomarin päätehtävä on huolehtia nyrkkeilijöiden turvallisuudesta. Tämän lisäksi kehätuomari on vastuussa siitä, että ottelu kulkee sääntöjen mukaisesti. Työ on erittäin vaativa, sillä nyrkkeilyottelun tempo on kova ja eri tilanteet tapahtuvat hyvinkin äkkiä. Kehätuomarin pitää osata reagoida niihin ja toimia nopeasti. Kehätuomarin pitää olla se auktoriteetti kehässä ja puuttua rikkeisiin ja epäpuhtauksiin. Arvostelutuomarin tehtävä on määrittää ottelun oikea voittaja käyttämällä kolmea arvostelukriteeriä. Nämä kriteerit ovat: laadukkaiden osumien määrä, tekninen ja taktinen yliote sekä kilpailuhenkisyys. Ottelun jokainen erä arvostellaan erikseen. Arvostelutuomareita on kehän laidassa 5 tai 3 riippuen ottelusta.

Miten olet päätynyt mukaan toimimaan ja kuinka kauan olet ollut mukana?
- Olen ollut seuraan jäsenenä siitä lähtien kun 20 vuotta sitten 13-vuotiaana aloitin nyrkkeilyn harrastuksen. Välillä on tullut pidettyä pidempäänkin taukoa, mutta jotenkin olen aina löytänyt takaisin nyrkkeilysaliin.
Noin viisi vuotta sitten kaveri houkutteli kokeilemaan tuomarointia. Seuralla ei ollut tuolloin omaa tuomaria, joten 2013 suoritin tuomarikurssin ja siitä lähtien olen toiminut aktiivisesti erilaisissa tuomaritehtävissä.

Millainen on oma urheilutaustasi?
- Olen harrastanut nyrkkeilyä teini-iässä, mutta korkeakouluopiskelun aikana urheilu jäivät pois. Nyrkkeilyharrastukseni on pyörinyt lähinnä sparrien ympärillä. Palasin takaisin saliin aikuisena ja jatkoin nyrkkeilyä kuntoilun muodossa. Tällä hetkellä pelaan rugbya Turun Eagles RC:ssa. Se on myös kova kontaktilaji. Nyrkkeilyn avulla pärjään hyvin, sillä olen tottunut kontaktiin.

Mitä liittolaisuus merkitse sinulle?
- Minulle on iso kunnia edustaa seuraa, jolla on näin rikas ja pitkä historia. Haluan, että seuramme menestyy kaikissa lajissaan. Olemme iso perhe, jolla on yhteinen määränpää.

Mikä on paras muistosi /parhaita muistojasi TuUl-taipaleeltasi?
- Minulla on paljon hyviä muistoja omista treeneistä sekä kisoista joissa olin tuomarina. Hauskoja hetkiä on mahtunut paljon. Tässä yksi: Osallistuin yhteen tv-ohjelmaan, jossa kuvattiin nyrkkeilytreenit. Treenien päätteeksi minun piti nyrkkeillä kameran edessä Eemeli Katajistoa vastaan. Eemeli on monikertainen nyrkkeilyn Suomen mestari ja yksi Suomen parhaimpia nyrkkeilijöitä. Emppu antoi minulle hyvän opetuksen kehässä ja vei minua kuin märkää rättiä kaikki kolme erää. Tuotantoyhtiö sai kuitenkin leikattua videon niin, että näytin siinä hyvältä nyrkkeilijältä ja onnistuin matsissa. Kiitos heille! :)

Terveisit muille liittolaisille?
- Treeniä treeniä! Kova työ tuo aina tulosta, joten pitää jaksaa mennä eteenpäin. Aina ei voi onnistua tai olla paras, mutta todellinen voittaja on mielestäni se, joka kaikista vastoinkäymisistä huolimatta jaksaa taistella.

Julkaistu 14.5.2018

Toimitsijaesittelyssä Mikko Nokia

Mikko Nokia

Laji: Nyrkkeily
Syntymäaika: 2003
- 2016.
- Kajaanin kultahanska turnauksen voitto 2017
3. Tavoitteet urheilussa?
- Tulla koko ajan paremmaksi.
4. Onko jotain rutiineja kisapäivänä/ ennen kisaa?
- Ei ole rutiineja
- Jotain liharuokaa
- Käyn Kastun koulua ja pidän eniten kemiasta ja liikunnasta
7. Ehditkö harrastaa jotain muuta?
- Kitaransoittoa ja talvella pelailen lätkää.
- Seuraan jääkiekkoa.
- Ei ole esikuvaa.
- Kovaa treeniä!

Toimitsijaesittelyssä Seppo Luotonen

Seppo

Seppo Luotonen on kuulunut Turun Urheiluliiton nyrkkeilyjaoston vakiokalustoon jo yli 20 vuoden ajan. Hän aloitti kuntoilun 1993, ja muutaman vuoden päästä aktiivinen harrastaja valittiin mukaan jaoston johtokuntaan. 2000-luvun alussa hän toimi myös jaoston puheenjohtajana 8 vuotta, minkä jälkeen hän jättäytyi rivijäseneksi vastaten edelleen pääasiassa jaoston varustehankinnoista.

Sepon oma tausta on kuntoilussa, mutta työskennellessään Puolustusvoimissa hänelle tuli tilaisuus osallistua Sotilasurheiluliiton mestaruuskilpailuihin nyrkkeilyn harrastelijasarjassa. “Vuosina 1998 – 2003 saavutin 71 kg sarjassa yhden hopean ja kaksi pronssimitalia. Olisin osallistunut ehkä vielä pidempään, mutta vuonna 2004 harrastelijasarjassakin siirryttiin yleiseen sarjajakoon, jolloin 71 kg:n painoluokka poistui. Vanhana en halunnut enää ryhtyä laihduttamaan 69 kg:n sarjaan, ja vastaavasti 75 kg:n sarjaan olisin ollut liian pienikokoinen. Niin ”kilpailu-ura” loppui 49-vuotiaana. Hiukan jäi kaivelemaan se, että mestaruutta ei tullut.”

Seppo ei pidä itseään kovin urheiluhenkisenä, mutta tuntee itsensä vahvasti nyrkkeilyjaostolaiseksi. Liittolaisuuden isommassa kuvassa hän kokee itsensä näin marginaalisemman lajin edustajana taustaturvaksi ja tueksi pienen jaoston toiminnalle. Vuodet jaostossa ovatkin olleet täynnä hienoja muistoja ja kokemuksia. Yksittäisistä tapahtumista etenkin jaoston omat 100-vuotisjuhlakilpailut sekä vuosina 1999-2000 järjestetyt Feeniks Box Cup turnaukset ovat jääneet mieleen. Sepon terveiset muille liittolaisille: “Pitäkää yhtä ja arvostakaa sekä tukekaa toinen toisianne.”

Toimitsijaesittelyssä Sonja Roos

Sonja Roos aloitti kuntonyrkkeilyn keväällä 2002 Turun Urheiluliitossa. Kesällä hän osallistui jo ohjaajakoulutukseen ja syksyllä ohjasi jo ahkerasti kuntonyrkkeilyharjoituksia. Samana syksynä hänet valittiin jaoston johtoryhmään, jonka jäsenenä hän on aktiivisesti pyrkinyt kehittämään jaoston toimintaa ja nykyään toiminut pitkään myös sen puheenjohtajana.

Aikaisempaa urheilutaustaa kilpailijana Sonjalla ei ollut ennen siirtymistä kilpanyrkkeilyyn, mutta hän on harrastanut monipuolisesti voimistelua, lentoopalloa, sählyä, yleisurheilua ja koripalloa. Sonja ehti nyrkkeillä kilpaa noin 6 vuotta ja yli 30 ottelua, kunnes loukkaantuminen ja työkiireet saivat vähentämään treenaamista ja keskittymään enemmän ohjaamiseen ja valmentamiseen.

Parhaat muistot TuUL-taipaleelta liittyvät myös yhteishenkeen:

- Kun aloitin nyrkkeilyjaostossa, mahtavaa oli porukan yhteishenki, joka on kantanut tähän asti. Salille on aina mukava tulla, ja sieltä lähtee kotiin hyväntuulisena. Hienoa on ollut myös osallistua seuran yhteisiin tapahtumiin ja tutustua muihin liittolaisiin ja heidän lajeihinsa.

Liittolaisuus merkitsee Sonjalle yhteistyötä, yhteishenkeä ja kannustusta yli lajirajojen.

- Kannustan yhtälailla oman jaoston nyrkkeilijöitä, kuin yleisurheilijoita tai voimistelijoita. Lajista riippumatta olemme kaikki osa samaa seuraa.

- Terveisinä muille liittolaisille toivon että kannustatte, arvostatte ja autatte toisianne lajista riippumatta.

Urheilijaesittelyssä Noora Korko

Laji: Nyrkkeily, Syntymäaika: 2001
1. Koska olet aloittanut nyrkkeilyn?
- 2015 heräsi kiinnostus nyrkkeilyyn ja katsoimme netistä erilaisia paikkoja.
2. Paras muisto nyrkkeilystä? Paras saavutus?
- Paras muisto oli kun pyydettiin aika ajoissa kilpailemaan/kilparyhmään. Paras saavutus on nuorten TUL-turnauksen voitto 2017.
3. Tavoitteet urheilussa?
- Tällä hetkellä tavoitteena on päästä SM-tason nyrkkeilijäksi.
4. Onko jotain rutiineja kisapäivänä/ennen kisaa?
- Kisapäivänä kuuntelen yleensä musiikkia, se rauhoittaa.
5. Lempiruoka kisan jälkeen?
- Ei ole väliä kunhan saan jotain ruokaa.
6. Mitä koulua käyt ja mistä pidät eniten koulussa?
- Käyn Rieskalähteen yläastetta. Pidän eniten liikunnasta ja terveystiedosta.
- En ehdi.
8. Mitä muita lajeja seuraat?
- Katsomme perheen kanssa kaikkia urheilulajeja.
- Eva Wahlström.
- Treenatkaa ahkerasti!

Urheilijaesittelyssä Jere Niemeläinen

Jere

Kymmenen kysymystä Jerelle:

Laji: Nyrkkeily, Syntymäaika: 2002

- Aloitin joskus 2013-2014
2. Paras muisto nyrkkeilystä? Paras saavutus?
- Paras saavutus on ollut SM kulta.
- Päästä ammattilaiseksi
4. Onko jotain rutiineja kisapäivänä/ ennen kisaa?
- Ei ole mitään rutiineja
5. Lempiruoka kisan jälkeen?
- Kana, kyljykset, härän sisäfilepihvi, jäätelö ja euron juusto
6. Mitä koulua käyt ja mistä pidät eniten koulussa?
- Käyn lyseon koulua ja pidän eniten puutöistä
7. Ehditkö harrastaa jotain muuta?
- Harrastan, myös vesihiihtoa ja vesilautailua kesällä ja talvella jääkiekkoa
8. Mitä muita lajeja seuraat?
- Seuraan myös jääkiekkoa, yleisurheilua ja välillä ampumahiihtoa
- Idolini on Vasyl Lomachenko, Timo Jutila, Leksa Komarov ja Teemu Packalen
10. Terveiset seuran nuoremmille harrastajille?
- Semmosia terveisiä että reeniä reeniä

Ohjaajaesittelyssä Nina Petander

/Nina Petander

Nina Petander aloitti kolmisen vuotta sitten kuntonyrkkeilemään Turun Urheiluliitossa, jonne hän siirtyi Turun Seudun Nyrkkeilijöistä. Ninan urheilullisuus ja taidot huomattiin nopeasti, ja pian häntä pyydettiinkin mukaan kuntonyrkkeilyn ohjaajatiimiin.

- Yleisurheilin nuorena Vaasan Wasamassa lajeina 100m ja pituus. Aikuisiässä elämäntapana ovat olleet kamppailulajit kuten jujutsu ja escrima, joka on filippiiniläinen asetaistelulaji.

Kuntoilumielessä myös maantiepyöräily on lähellä sydäntä. Tätä taustaa vasten ei ole ihmekään, että Nina löysi itsensä pian kehästä höntsäilemästä, ja päätyi treenaamaan yhdessä kilpanyrkkeilijöiden kanssa.

- Halusin oppia lisää ja kehittyä myös nyrkkeilyssä.

Parhaat muistot Ninan TuUL-taipaleella liittyvätkin ensimmäisiin kehätreeneihin jonne jaoston puheenjohtaja hänet aikanaan houkutteli.

Aikaisempaa TuUL-taustaa Ninalta löytyy omien lasten kautta, jotka treenasivat aikanaan Pekka Ahon telinevoimisteluryhmässä. Vilkkaat pojat saivat sieltä hyvän liikunnallisen pohjan myöhempään harjoitteluun.

- Toivottavasti pystyn tarjoamaan samanlaisia ilon hetkiä nyrkkeilyleikkikoulun osallistujille.

Nyrkkeilyleikkikoulua ja nuorten harrasteryhmää Nina vetää sunnuntaisin yhdessä Sonja Roosin kanssa, joka sai hänet mukaan avustamaan myös etenkin nuorten aloittelevien kilpanyrkkeilijöiden valmennukseen. Liittolaisuus merkitsee Ninalle yhdessä tekemistä, joka on myös Suomi 100 -vuoden motto:Yhdessä.

- Tsempit ja kiitokset kaikille urheilijoille ja seura-aktiiveille. Teette hienoa työtä! Juniorityössä jokainen kuunteleva aikuinen on tärkeä.