Harrastetoiminta

Ilmoittautuminen kevätkauden harrasteryhmiin aukeaa 10.12.2018!

ILMOITTAUTUMINEN KEVÄTKAUDEN HARRASTERYHMIIN (Tempputaapero, Telinekoulu, Taitoryhmä, Erityslapset, FreeGym ja aikuisten telinevoimistelu) AVOINNA 10.12.2018 - 7.4.2019!

Tervetuloa mukaan!

Harrasteryhmät ja reaaliaikainen paikkatilanne nähtävissä ilmoittautumispalvelussa. Käy tutustumassa ryhmäkohtaisin kuvauksiin ja löydä oikea ryhmä juuri sinulle.
Varaa paikkasi ja käy kokeilemassa. Ensimmäinen kerta on ilmainen!

Harrasteryhmien aikataulut

Telinevoimistelun harrastaminen alkaa yleensä Telinekoulusta. Se on Voimisteluliiton ideoimaa Jumppakoulutoimintaa, joka tarjoaa harrastamista leikkimielisesti lapsen taidot huomioon ottaen. Toimintaa on sekä Vasaramäen ja Pääskyvuoren kouluissa että Alfan liikuntakeskuksessa. Harjoittelu tapahtuu kerran viikossa. Iältään lapset ovat 3-13 -vuotiaita. Telinekouluryhmät on jaettu taito- ja ikäryhmittäin, tytöt ja pojat omiin ryhmiin.

Kausi jakautuu kevät- ja syyskauteen. Tunti kestää 45/60/90 minuuttia. Harjoittelu on telineisiin, lajitaitoihin ja ryhmään tutustumista. Alle kouluikäisten lasten ryhmissä myös oma vanhempi voi toimia apuohjaajana. Varsinaisia tavoiteliikkeitä ei lapsilla ole, vaan jokainen lapsi etenee ryhmässä omaa tahtiaan. Tunnin sisältö koostuu koordinaatio-, notkeus- ja taitoharjoitteista, jotka ohjaavat yksittäisten taitojen oppimiseen. Iän myötä liikkeiden opettaminen lisääntyy.

Kaikissa telinekouluryhmissä on harjoittelun tukena jaoston oma Temppumerkistövihko, josta lasten vanhemmat voivat seurata lastensa kehittymistä. Temppumerkistövihkoa päivitetään säännölisesti harjoittelukauden aikana, jolloin vihkoon merkitään voimistelijan tekemät suoritukset. Vihkossa on kolme tasoa. Vihkon tarkoituksena on ohjata kaikissa ryhmissä harjoittelua samaan suuntaan ja viestittään niin ohjaajille, vanhemmille kuin voimistelijalle hänen senhetkinen kehitys ja taitotaso. Kaikki harrastajat osallistuvat kevätkauden lopulla oman ryhmänsä kevätriehaan ns. kokoperheen peuhupäivään, jolloin jokainen voi halutessaan näyttää vanhemmilleen tunneilla opittuja asioita. Joulunäytös päättää kaikkien harrasteryhmien syyskauden. Lisätietoa tapahtumasta tiedotetaan ryhmäkohtaisesti.

Telinekoulun taitotasot:
alkeisryhmä         = ei aikaisempaa telinevoimistelutaustaa. Lapsi opetellee ryhmässä toimimisen taitoja telinevoimistelun lajitaitojen ohella. Ryhmä suorittaa seuran pronssitaitomerkkejä.
alkeisjatkoryhmä = Lapsella on kokemusta telinevoimistelusta. Perusliikkeissä on vielä harjoiteltavaa ja pelkkä "jumppailu" riittää. Ryhmässä harjoitellaan pronssi- ja hopeataitomerkkejä.
jatkoryhmä          = Lapsi omaa hyvän perusvoimistelutaidon ja kokemusta telinevoimistelusta on jo muutaman vuoden verran. Lapsi on innokas oppimaan uusia lajille ominaisia liikkeitä ja häneellä on halu harrastaa ilman kilpailemista. Tempputiikerin temppumerkistövihkosta on suoritettu pronssitaso ja osa hopeatasonmerkeistä.

Taitoryhmissä harrastaminen tapahtuu 1-2 kertaa viikossa Alfan Liikuntakeskuksen harrastesalissa. Ryhmällä on oma vastuuohjaaja. Ryhmään kuuluu n.12 lasta. Taitoryhmissä harjoitellaan jo tavoitteellisemmin, ja nuorimmat voimistelijat ovat 5-vuotiaita.  Ryhmän jäsenet harjoittelevat muiden harjoitteiden ohella Voimisteluliiton pakollisia kilpailusarjoja, jolla halukkaat osallistuvat seuran harrastemestaruuskilpailuihin. Taitovaatimuksena lasten tulee osata telinevoimistelun perusliikkeet ja TuUL:n temppumerkkivihkon pronssitaso ja osa hopeamerkeistä tulisi olla suoritettuna.

Harrastekilparyhmään valikoidutaan taitotestien perusteella joko telinekoulu- tai taitoryhmistä. Harrastepuolen valmennusryhmässä lapset harjoittelevat 2-4 kertaa viikossa iästä riippuen. Ryhmissä suoritetaan Voimisteluliiton taitomerkkejä, osallistutaan treenipäiville, seuran harrastemestaruuskilpailuihin sekä Suomen Voimisteluliiton Stara-tapahtumiin tai. Taitojen karttuessa harrastekilparyhmäläiset osallistuvat Suomen Voimisteluliiton luokkakilpailuihin.

Supertähdet erityislastenryhmä on suunnattu erityistä tukea tarvitseville 6-12-vuotiaille lapsille. Painopiste harjoittelussa on motoristen ja sosiaalisten taitojen opettelussa. Ryhmän vastuuohjaajana toimii fysioterapeutti ja liikuntaneuvoja Reetta Kelloniemi. Lisätietoja ryhmästä voi tiedustella telinevoimistelujaoston toiminnanohjaaja Mona Leinolta.

Tempputaaperot perheliikuntaryhmä  on suunnattu perheen pienimille. Ryhmässä voimistelevat 2-4-vuotiaat lapset. Ryhmissä tutustutaan telinevoimistelun telineneisiin turvalllisesti yhdessä oman aikuisen kanssa. Toiminta sopii niin pienille "hurjapäälle" kuin aremmille aikuisen tulea tarvitseville lapsille. Ryhmän vastuuohjaajana toimii luokan- ja liikunnanopettaja Tanja Montin.

FreeGym on Suomen Voimisteluliiton lanseerama telinevoimistelun ja parkourin yhdistelmälaji. Tämä harjoittelumuoto sopii hyvin niin tytöille kuin pojille, jotka eivät halua hioa liikkeiden suorituspuhtautta kilpailuita varten. Sekaryhmiä ohjaavat koulutetut ohjaajat. Ryhmiä järjestetään tiistaisin Vasaramäen koululla Lehmustien yksikössä yhdessä Voimistelu- ja Liikuntajaoston kanssa. Telinevoimistelujaosto tarjoaa edistyneemmille freegym harrastajille ja ex-kilpatelinevoimistelijoille Alfan liikuntakeskuksessa Hulkit ryhmäntai-iltaisin.

Aikuisten telinevoimistelu  on suunnattu yli 18-vuotiaille miehille ja naisille. Telinevoimistelu parantaa liikkuvuutta, tasapainoa, sekä vahvistaa lihaksia ja luustoa. Harrasteryhmiä on eritasoisia. Alfan liikuntakeskuksessa voimistelevat alkeisryhmä, alkeisjatkoryhmä, jatkoryhmät, 35+ harrasteryhmä sekä 65+ "Jäykät pojat" kilpaileville senioreille. Alkeis- ja alkeisjatkoryhmän harjoituksissa tutustutaan telineisiin ja lisätään lajiosaamsita, kasvatetaan lihasvoimaa, liikkuvuutta ja kuntoa. Jatkoryhmissä tehdään lajinomaisia voimaharjoitteita, ylläpidetään kestävyyttä ja liikkuvuutta sekä lisätään lajitaito-osaamista. Ryhmässä voimisteleville tarjotaan myös mahdollisuutta osallistua aikuisten leikkimielisiin harrastekilpailuihin.