Harrastetoiminta

Ilmoittautuminen kesän harrasteryhmiin ja kesäleireihin on käynnissä!

ILMOITTAUTUMINEN SYYSKAUDEN HARRASTERYHMIIN (Tempputaapero, Telinekoulu, Taitoryhmä, Erityslapset, FreeGym ja aikuisten telinevoimistelu) avautuu kesän aikana!
Kesäleireille ja -treeneihin ilmoittautuminen on nyt käynnissä.

Tervetuloa mukaan!

Harrasteryhmät ja reaaliaikainen paikkatilanne nähtävissä ilmoittautumispalvelussa. Käy tutustumassa ryhmäkohtaisin kuvauksiin ja löydä oikea ryhmä juuri sinulle.
Varaa paikkasi ja käy kokeilemassa. Ensimmäinen kerta on ilmainen!

Harrasteryhmien aikataulut

Telinevoimistelun harrastaminen alkaa yleensä Telinekoulusta. Se on Voimisteluliiton ideoimaa Voimistelukoulu (ent. Jumppakoulu) toimintaa, joka tarjoaa harrastamista leikkimielisesti lapsen taidot huomioon ottaen. Toimintaa on sekä Vasaramäen (Lehmustie 7) ja Pääskyvuoren (Talvitie 10) kouluissa että Alfan liikuntakeskuksessa (Raunistulantie 15). Harjoittelu tapahtuu kerran viikossa. Iältään lapset ovat 3-13 -vuotiaita. Telinekouluryhmät on jaettu taito- ja ikäryhmittäin, tytöt ja pojat omiin ryhmiin.

Kausi jakautuu kevät- ja syyskauteen. Tunti kestää 45/60/90 minuuttia. Harjoittelu on telineisiin, lajitaitoihin ja ryhmään tutustumista. Alle kouluikäisten lasten ryhmissä myös oma vanhempi voi toimia apuohjaajana. Varsinaisia tavoiteliikkeitä ei lapsilla ole, vaan jokainen lapsi etenee ryhmässä omaa tahtiaan. Tunnin sisältö koostuu koordinaatio-, notkeus- ja taitoharjoitteista, jotka ohjaavat yksittäisten taitojen oppimiseen. Iän myötä liikkeiden opettaminen lisääntyy.

Kaikissa telinekouluryhmissä on harjoittelun tukena jaoston oma Temppumerkistövihko (5€/käteismaksu), josta lasten vanhemmat voivat seurata lastensa kehittymistä. Temppumerkistövihkoa päivitetään säännölisesti harjoittelukauden aikana, jolloin vihkoon merkitään voimistelijan tekemät suoritukset. Vihkossa on kolme tasoa. Vihkon tarkoituksena on ohjata kaikissa ryhmissä harjoittelua samaan suuntaan ja viestittään niin ohjaajille, vanhemmille kuin voimistelijalle hänen senhetkinen kehitys ja taitotaso. Kaikki harrastajat osallistuvat kevätkauden lopulla oman ryhmänsä kevätriehaan ns. kokoperheen peuhupäivään, jolloin jokainen voi halutessaan näyttää vanhemmilleen tunneilla opittuja asioita. Joulunäytös tai -peuhupäivä päättää kaikkien harrasteryhmien syyskauden. Lisätietoa tapahtumasta tiedotetaan ryhmäkohtaisesti.

Telinekoulun taitotasot:
alkeisryhmä         = Lapsella ei aikaisempaa telinevoimistelutaustaa tai harjoittelut alle vuoden. Lapsi opetellee ryhmässä toimimisen taitoja telinevoimistelun lajitaitojen ohella. Ryhmä suorittaa seuran pronssitaitomerkkejä.
alkeisjatkoryhmä = Lapsella on kokemusta telinevoimistelusta. Perusliikkeissä on vielä harjoiteltavaa ja pelkkä "jumppailu" riittää. Ryhmässä harjoitellaan seuran pronssi- ja hopeataitomerkkejä.
jatkoryhmä          = Lapsi omaa hyvän perusvoimistelutaidon. Hänellä on voimistelutaustaa toisesta voimistelulajista ja/tai on telinevoimistellut jo muutaman vuoden verran. Lapsi on innokas oppimaan uusia lajille ominaisia liikkeitä ja häneellä on halu harrastaa ilman kilpailemista. Tempputiikerin temppumerkistövihkosta on suoritettu pronssitaso ja osa hopeatasonmerkeistä tai hänellä on vastaavat taidot.

Taitoryhmissä harrastaminen tapahtuu 1-2 kertaa viikossa Alfan Liikuntakeskuksen harrastesalissa. Ryhmällä on oma vastuuohjaaja. Ryhmään kuuluu n.12 lasta. Taitoryhmissä harjoitellaan jo tavoitteellisemmin, ja nuorimmat voimistelijat ovat 5-vuotiaita.  Ryhmän jäsenet harjoittelevat muiden harjoitteiden ohella Suomen Voimisteluliiton pakollisia kilpailusarjoja, jolla halukkaat osallistuvat seuran harrastemestaruuskilpailuihin ns. Tähti-tapahtumaan. Taitovaatimuksena lasten tulee osata telinevoimistelun perusliikkeet ja suoritettuna on TuUL:n temppumerkkivihkon pronssitaso sekä osa hopeamerkeistä.

Harrastekilparyhmään valikoidutaan taitotestien perusteella joko telinekoulu- tai taitoryhmistä. Harrastepuolen valmennusryhmässä lapset harjoittelevat 2-4 kertaa viikossa iästä riippuen. Ryhmissä suoritetaan Suomen Voimisteluliiton taitomerkkejä, osallistutaan treenipäiville, seuran harrastemestaruuskilpailuihin sekä Suomen Voimisteluliiton Stara-tapahtumiin. Taitojen karttuessa harrastekilparyhmäläiset osallistuvat Suomen Voimisteluliiton luokkakilpailuihin.

Supertähdet erityislastenryhmä on suunnattu erityistä tukea tarvitseville 6-12-vuotiaille lapsille. Painopiste harjoittelussa on motoristen ja sosiaalisten taitojen opettelussa. Ryhmän vastuuohjaajana toimii fysioterapeutti ja liikuntaneuvoja Reetta Kelloniemi. Lisätietoja ryhmästä voi tiedustella telinevoimistelujaoston toiminnanohjaaja Mona Leinolta.

Tempputaaperot perheliikuntaryhmä  on suunnattu perheen pienimille. Ryhmässä voimistelevat 2-4-vuotiaat lapset. Ryhmissä tutustutaan telinevoimistelun telineneisiin turvalllisesti yhdessä oman aikuisen kanssa. Toiminta sopii niin pienille "hurjapäälle" kuin aremmille aikuisen tulea tarvitseville lapsille. Ryhmän vastuuohjaajana toimii luokan- ja liikunnanopettaja Tanja Montin.

FreeGym on Suomen Voimisteluliiton lanseerama telinevoimistelun ja parkourin yhdistelmälaji. Tämä harjoittelumuoto sopii hyvin niin tytöille kuin pojille, jotka haluavat ilman tulospaineita harrastaa liikuntaa. Ryhmissä keskitytään ketteryyden, kestävyyden, liikkuvuuden kuin myös temppujen oppimiseen. Sekaryhmiä ohjaavat koulutetut ohjaajat. Ryhmiä järjestetään tiistaisin Vasaramäen koululla Lehmustien yksikössä yhdessä Voimistelu- ja Liikuntajaoston kanssa. Telinevoimistelujaosto tarjoaa edistyneemmille freegym harrastajille ja ex-kilpatelinevoimistelijoille mahdollisuuden harrastaa Alfan liikuntakeskuksessa. Hulkit- ja He-manit ryhmät harjoittelevat torstai ja perjantai-iltaisin.

Aikuisten telinevoimistelu  on suunnattu yli 18-vuotiaille miehille ja naisille. Telinevoimistelu parantaa liikkuvuutta, tasapainoa, sekä vahvistaa lihaksia ja luustoa. Harrasteryhmiä on eritasoisia. Alfan liikuntakeskuksessa voimistelevat alkeisryhmä, alkeisjatkoryhmä, jatkoryhmät, 35+ harrasteryhmä sekä 65+ "Jäykät pojat" kilpaileville senioreille. Alkeis- ja alkeisjatkoryhmän harjoituksissa tutustutaan telineisiin ja lisätään lajiosaamsita, kasvatetaan lihasvoimaa, liikkuvuutta ja kuntoa. Jatkoryhmissä tehdään lajinomaisia voimaharjoitteita, ylläpidetään kestävyyttä ja liikkuvuutta sekä lisätään lajitaito-osaamista. Ryhmässä voimisteleville tarjotaan myös mahdollisuutta osallistua aikuisten leikkimielisiin harrastekilpailuihin.