Esittely

Olemme yksi Suomen menestyneimmistä ja vanhimmista triathlonseuroista. Suomen Triathlonliitto valitsi meidät vuoden 2018 triathlonseuraksi, joka kruunasi 30-vuotisjuhlavuotemme.

Keitä olemme?

Turun Urheiluliiton triathlonjaosto on perustettu vuonna 1988. Yhteisömme on yksi maamme ensimmäisistä triathlonseuroista. Urheilijamme ovat kautta vuosien loistaneet ammattilais-, kilpa- ja harrastesarjoissa Suomessa ja ulkomailla. Tällä hetkellä meitä on yli 200 jäsentä ja melkein joka viikko joukkoomme liittyy uusia jäseniä. Jäsenistössämme on lähes yhtä paljon naisia ja miehiä nuorimpien jäsenten ollessa 16-vuotiaita ja vanhimmat kolkuttelevat 60 vuoden ikää.

Seuramme ja yksi Suomen menestyksekkäimmistä triathlonisteista on Mika Luoto, joka sijoittui parhaimmillaan kahdeksanneksi maailman kovatasoisimmassa täysmatkan kilpailussa Havaijilla vuonna 2002. Mikan lisäksi seurastamme on Havaijilla käynyt tällä hetkellä 10 muutakin urheilijaa, joista ensimmäisenä Esa Salmela vuonna 1988. Mika jatkaa edelleen aktiivisesti triathlonin parissa valmennuspuolella ja välillä vähän kilvoitellen. Mikan jalanjäljissä seuramme urheilijat komeilevat jatkuvasti Suomen triathlonkartan kärjessä ja olemme tällä hetkellä Suomen menestynein triathlonseura. Kärkiurheilijamme tällä hetkellä ovat Tokion 2020 olympialaisiin tähtäävä Henrik Goesch ja estejuoksijanakin tunnettu tuore duatlonin nuorten EM-mitalisti Astrid Snäll. Seuraamme edusti myös vuonna 2018 menestyksekkään ammattilaisuran päättänyt moninkertainen aikuisten Suomen mestari Darby Thomas. Heidän lisäkseen Suomen kärkitasolla kilpailevat Tatu Kasurinen, Markus ja Tuomas Lampainen, Ami Laamo ja Ilkka Utriainen sekä naisten puolella Maria Kasurinen, Tuula Vesalainen ja Sari Stenholm sekä nuoret Leevi Hietanen, Elias Kuusisto ja Antti Uusitupa.

Lue lisää toiminnastamme jaoston Facebook-sivulta.

Mitä triathlon on?

Triathlon on monipuolinen laji, joka yhdistää uintia, pyöräilyä ja juoksua - monelle tuttuja lajeja. Triathlonin monipuolisuus korostuu myös kirjavana mahdollisuutena testata omia rajojaan. Aloittamiseen sopivat lyhyet kisat, jossa uidaan muutama sata metriä, pyöräillään parikymmentä kilometriä ja juostaan 5 kilometriä peräkkäin. Pidempään lajia harrastaneet haluavat usein kokeilla myös pidempiä triathlonkisoja. Triathlonin suosion myötä lajia on nykyisin mahdollista testailla monellakin paikkakunnalla Suomessa ja Euroopassa ja valtamerien takana.

Triathlonin kiehtovuus on sen tasa-arvoisuudessa ja yhteisöllisyydessä. Jotkut kuvaavat sitä jopa elämäntavaksi. Naisilla ja miehillä on kilpailtaessa samat matkat, samoin harrastelijoilla ja kilpahenkisimmillä. Isoimmissa triathlontapahtumissa lajin ammattilaiset ja ensikertalaiset pääsevät jakamaan saman kokemuksen. Lajissa on sopivasti haastetta kaikille.

Useissa triathlontapahtumissa on tarjolla jotain seuraavista, tärkeimmistä triathlonmatkoista:

• Sprinttimatka: 750 m uintia, 20 km pyöräilyä, 5 km juoksua
  • Perusmatka (olympiamatka): 1500 m uintia, 40 km pyöräilyä, 10 km juoksua
  • Puolimatka: 1900m uintia, 90 km pyöräilyä, 21 km juoksua
  • Täysmatka (Ironman-matka) 3800 m uintia, 180 km pyöräilyä, 42,2 km juoksua

Nuorilla ja kuntoilijoilla on usein lyhyemmät matkat kuin muilla ja varsinkin 10–16-vuotiaille järjestetään kilpailuja ns. juniorimatkoilla.

Triathlon syntyi Kaliforniassa 1970-luvun loppupuolella. Aluksi kilpailumatkat olivat lyhyitä eikä eri osuuksia matkoja ollut sen kummemmin määritelty. Vuonna 1978 Havaijilla järjestettiin ensimmäinen Ironman-kilpailu, joka saavutti 80-luvun alussa valtavan näkyvyyden ja sitä kautta alati kasvavan suosion. Siitä asti triathlonin kuninkuusmatkana on pidetty juuri Ironman-matkaa, jossa matkat ovat 3,8 km uinti, 180 km pyöräily ja 42,2 km juoksu (=maraton). Triathlon on ollut olympialaisten ohjelmassa Sydneyn olympialaisista lähtien. Olympialaissa kisamatka on perusmatka, joka on noin ¼-täysmatkan kestosta. Triathlonin sukulaislaji on duathlon, jossa juostaan, pyöräillään ja juostaan. Vaikka laji on triathlonia nuorempi, siitä on kehittynyt varsinkin Keski-Euroopassa erittäin suosittu urheilumuoto.