Keitä Ykköstiimiläiset ovat?

Julkaistu: 08.04.2020

Ykköstiimin urheilijat tavoittelevat kansainvälistä menestystä tinkimättömällä harjoittelulla eri lajeissa. Tässä he ovat kaikki keihäänheittäjästä triathlonistiin ja urheilulukiolaisesta diplomi-insinööriin.

Linna Agha, Sanne Erkkola, Juho Kanerva, Nea Kivelä, Janica Rauma, Erika Rautiainen, Fanny Samppa, Eetu Turakainen ja Jesse Uusiperhe Turun Urheiluliiton vuoden 2019 SM-mitalistien palkitsemis- ja Ykköstiimin julkistustilaisuudessa Mehiläinen NEO:ssa tammikuussa 2020. Kuva: Minna Uusivirta

Olemme koonneet median avuksi kuvapankin urheilijoiden kuvia tänne.

Kuvat: Mia Surakka, Anna Tanninen

Linn Agha

Ikä: 20 vuotta
Laji: Kilpa-aerobic
Valmentaja: Iida Rantanen
Saavutukset 2019: SM-kulta trio-sarjassa, EM-finaalipaikka trio-sarjassa, Cup-kilpailu mitalit
Omat ennätykset: historiallinen EM-finaalipaikka vuonna 2019
Tavoitteet 2020: MM-finaalipaikka joukkuesarjoissa
Millainen urheilija olet? Urheilijana olen melko kärsivällinen. Treenaan pitkäjänteisesti ja tavoitteellisesti. Pidän fyysisesti haastavasta treenistä.
Mitä teet urheilun lisäksi? Käyn töissä Ikeassa, ja valmennan kerran viikossa kilpa-aerobicin harrasteryhmää.
Miksi olet valinnut oman lajisi? Pidän lajin fyysisyydestä sekä näyttävyydestä.
Miksi urheilet TuUL:n väreissä? Turun urheiluliiton arvot ovat kohdillaan ja TuUL on ollut vankasti kilpaurheilu-uraani taustalla tukemassa.
Instagram: @linn_agha
Sähköposti: agha.gap@gmail.com

Kuva: Jatta-Mari Jääskeläinen

Sanne Erkkola

Ikä: 26 vuotta
Laji: Keihäänheitto
Valmentaja: Tuomas Laaksonen
Saavutukset 2019: Uusi oma ennätys ja Kalevan kisojen finaalin yhdeksäs sija.
Omat ennätykset: 55,56 m
Tavoitteet 2020: Tavoittelen 58 metrin rajapyykkiä, joka on myös EM-kisojen raja.
Millainen urheilija olet? Kaikki tekeminen tehdään "posin" kautta.
Mitä teet urheilun lisäksi? Käyn töissä osa-aikaisesti.
Miksi olet valinnut oman lajisi? Yleisurheilu ollut mukana 6-vuotiaasta asti ja keihäänheitto alkanut vuosien saatossa kiinnostamaan eniten.
Miksi urheilet TuUL:n väreissä? TuUL:ssa meininki on hyvä ja urheilijana tuntee kuuluvansa joukkoon, jossa pidetään yhtä.
Instagram: @erkkola
Yhteystiedot: sanne.erkkola@live.com045 1103 064

Kuva: Pekka Stenholm

Henrik Goesch

Ikä: 25
Laji: Triathlon
Valmentaja: Mika Luoto
Saavutukset 2019: SM 1. pika- ja puolimatkalla, 3. Euroopan Triathlonliiton cup-kilpailussa Tartossa.
Tavoitteet 2020: Pika-perus- ja puolimatkan SM-kilpailut.
Mitä teet urheilun lisäksi? En muuta.
Yhteystiedot: henrik.goesch@gmail.com050 3139 459

Kuva: Sanne Erkkola

Jatta-Mari Jääskeläinen

Ikä: 26v.
Laji: Keihäänheitto
Valmentaja: Tuomas Laaksonen
Saavutukset 2019:  SM-pronssi, Suomen tilasto 3.
Omat ennätykset: 57,47m
Tavoitteet 2020: Pariisin EM-kisojen edustuspaikka, SM-mitali (mieluiten kultaa), oman ennätyksen parantaminen ja perustason nosto.
Millainen urheilija olet? Itsekriittinen, kilpailuhenkinen, harjoiteluun sitoutuva ja ahkera.
Mitä teet urheilun lisäksi? Opiskelen fysioterapiaa Lapin ammattikorkeakoulussa
Miksi olet valinnut oman lajisi? Mielessä pysyneen lausahduksen "sul on aika hyvä heittokäsi" myötä päätin kokeilla keihäänheittoa 18-vuotiaana, ja sille tielle jäin.
Miksi urheilet TuUL:n väreissä? Harrastin telinevoimistelua Turun Urheiluliitossa, joten oli mielekästä pysyä saman seuran väreissä, kun aloitin keihäänheiton.
Instagram: @jaaskelainenjm
Facebook: Jatta-Mari Jääskeläinen
Sähköposti: jatta-mari@hotmail.com

Kuva: Minna Uusivirta

Juho Kanerva

Ikä: 29
Laji: Telinevoimistelu
Valmentaja: Andrei Pop
Saavutukset 2019: SM-kulta hevoselta.
Oma ennätys: Hevosella 14.000
Tavoitteet 2020: Tavoitteeni on saavuttaa kilpailukunto, joka mahdollistaa sen, että pystyn parantamaan suoritustani jokaisessa kilpailussa.
Millainen urheilija olet? Olen järjestelmällinen ja toistoja pelkäämätön. Pyrin tekemään asiat kuten on suunniteltu.
Mitä teet urheilun lisäksi? Koulutukseltani olen diplomi-insinööri
Miksi olet valinnut oman lajisi? En sano, että olisin nuorena ollut vilkas, mutta minut on viety salille kuluttamaan energiaani
Miksi urheilet TuUL:n väreissä? Koko urani ajan olen edustanut Turun Urheiluliittoa. Se on osa minua ja en voisi kuvitellakaan asian olevan toisin.

Yhteydenotot: Seuran toimiston kautta.

Nea Kivelä

Ikä: 18
Valmentaja: Saija Salminen
Saavutukset 2019: yksilö SM-kulta, trio SM-hopea
Tavoitteet 2020: Päästä edustamaan Suomea toukokuussa järjestettäviin MM-kisoihin.
Millainen urheilija olet? Urheilijana olen motivoitunut ja tunnollinen treenaaja ja pyrin aina kehittämään itseäni eteenpäin.
Mitä teet urheilun lisäksi? Opiskelen Kerttulin urheilulukiossa ja vapaa-ajalla tykkään viettää aikaa ystävien ja perheen kanssa.
Miksi olet valinnut oman lajisi? Päädyin aerobicin pariin jo 6-vuotiaana ja silloin jo ihastuin lajiin. Aerobicissa kiehtoo eniten lajin energisyys, monipuolisuus sekä näyttävyys.
Miksi urheilet TuUL:n väreissä? Olen aina edustanut Turun Urheiluliittoa ja on upeaa saada edustaa näinkin suurta ja mahtavaa seuraa.
Instagram: @neakivela
Sähköposti: nea.kivela01@gmail.com

Kuvat: Camilla Richardsson

Janica Rauma

Ikä: 33
Laji: Kestävyysjuoksu
Valmentaja: Janica Rauma
Saavutukset 2019: Kausi jäi akillesvamman vuoksi torsoksi, mutta olin lopulta ajalla 9.49,95 kolmanneksi paras niistä urheilijoista, jotka eivät päässeet Dohan MM-kisoihin. Lisäksi olin SM-maastoissa kolmas ja Kalevan kisojen 3000 m esteissä toinen sekä Ruotsi-ottelussa toinen.
Omat ennätykset: 1000 m 2.47,10 (2018); 1500 m 4.21,28 (2018); 3000 m 9.23,64i (2019); 5000 m 16.02,24 (2018); 10 000 m 34.06,68 (2014); 3000 m ej. 9.41,70 (2018)
Tavoitteet 2020: Tokion olympialaiset ja Pariisin EM-kisat on merkitty kalenteriin. Nilkassani on kuitenkin syksyllä ollut hieman mystinen vaiva, jota en kalenteriini ollut merkannut.
Millainen urheilija olet? Olen melko analyyttinen ja suunnitelmallinen. Lisäksi olen kestävyysjuoksijaksi melko monipuolinen, sillä harjoitusohjelmassani on jatkuvasti myös uintia ja pyöräilyä. Innostun helposti kaikesta muustakin, kuten luistelusta, telinevoimistelusta, suunnistuksesta, ylämäkijuoksusta...
Mitä teet urheilun lisäksi? Teen osa-aikaista työtä Turun yliopistolla. Välillä opetan ja välillä tutkin suomen kieltä. Toisinaan käyn myös avannossa viilentymässä ja saunassa lämpenemässä.
Miksi olet valinnut oman lajisi? En osaa sanoa, valitsinko kestävyysjuoksun vai valitsiko kestävyysjuoksu minut. Yleisurheilun aloitin 12-vuotiaana Forssan Salamassa, koska veljeni halusi yleisurheilukouluun ja sisarusalennuksen vuoksi minäkin menin. Kestävyysjuoksun aloitin, koska ennen yhtäkään harjoitusta minua tarvittiin pm-maastojen joukkuekisaan. Vasta paljon myöhemmin aloin todella harjoitella kestävyysjuoksua. Mitä enemmän olen juossut, sitä paremmin olen tajunnut, miksi sitä teen. On todella hieno tunne, kun on harjoitellut niin hyvin, että juoksu tuntuu helpolta, mitä se ei ole, jos on harjoitellut huonosti. Juoksu on kauneinta, mitä tiedän.
Miksi urheilet TuUL:n väreissä? Siirryin seuraan tämän kauden alussa ja olen heti huomannut ilmapiirin olevan todella kannustava. Odotan innolla, miltä tuntuu kilpailla mustakeltaisessa kisa-asussa.
Instagram: @janigaattori
Yhteydentotot: seuran toimiston kautta

Kuvat: Ivan Carvalho / Melogym

Erika Rautiainen

Ikä: 26 vuotta
Valmentaja: Iida Rantanen
Saavutukset 2019: EM 8. joukkueena, SM 1. joukkueena, SM 3. yksilönä
Omat ennätykset: Naisten sarjan suomenmestaruus, maailmancupin osakilpailun 6.
Tavoitteet 2020: Tavoitteena historiallinen kausi kolmen kilpailuohjelman voimin. Tähtäimessä on MM-kilpailut kaikilla kolmella kokoonpanolla sekä myös SM-kilpailusta useampia kirkkaimpia mitaleja!
Millainen urheilija olet? Urheilijana olen analyyttinen, tarkka ja tunteellinen. Koetan treenata aina täysillä, mutta rennosti.
Mitä teet urheilun lisäksi? Työskentelen Turun Seudun Urheiluakatemialla viestinnän parissa
Miksi olet valinnut oman lajisi? Lajivalinta ei tavallaan ollut omissa käsissäni, vaan joukkuevoimistelujoukkueeni lopetettua jv-valmentajani alkoi vetää kilpa-aerobicin treenejä. Halusin jatkaa saman valmentajan kanssa, joten päädyin kokeilemaan kilpa-aerobicia ja sillä tiellä ollaan!
Miksi urheilet TuUL:n väreissä? Elämä toi Turkuun 2017, joten oli helppo päättää missä seurassa jatkan kilpauraani. Sattumalta sain myös maailman parhaan valmentajan (yhtään liioittelematta)! Urheiluliitossa homma toimii, koskaan et jää yksin/pulaan asioiden suhteen ja joukkuekaverit ovat myös mielettömiä urheilijoita ja ihmisiä.
Instagram: @erikarautianen
Facebook: urheilijasivu Erika Rautiainen
Yhteystiedot:  erika.rautiainen@hotmail.com, 040 7767 767

Kuvat: Mia Surakka, Ivan Ferreira / Melogym

Fanny Samppa

Ikä: 19 vuotta
Valmentaja: Iida Rantanen
Saavutukset 2019: EM 13. sija naisten yksilösarjassa sekä EM 8. sija naisten trio-sarjassa, SM-kultaa naisten trio-sarjassa sekä SM-hopeaa naisten yksilösarjassa
Omat ennätykset: 2015 EM 4. sija 1517-vuotiaiden yksilösarjassa, SM-kultaa 1517-vuotiaiden yksilösarjassa vuonna 2016 ja 2017, SM-kultaa 1214-vuotiaden sarjassa vuonna 2014.
Tavoitteet 2020: Edustaa Suomea MM-kisoissa toukokuussa naisten yksilö-, trio- sekä ryhmäsarjassa ja voittaa SM-kultaa niissä.
Millainen urheilija olet? Urheilijana olen määrätietoinen sekä vaativa. Olen myös hyvin tunnollinen ja ajatusmaailmaani kuvaa hyvin lause ”mieluummin enemmän kuin liian vähän”. Haluan aina lähteä kisoihin tietäen, että en olisi voinut tehdä mitään enempää ja, että olen treenisalilla antanut 110 % itsestäni.
Mitä teet urheilun lisäksi? Urheilun lisäksi käyn viimeistä vuotta Kerttulin Urheilulukiota sekä vietän aikakavereideni kanssa.
Miksi olet valinnut oman lajisi? Pidän lajin fyysisestä vaativuudesta ja monipuolisuudesta. Lisäksi on hienoa nousta lavalle näyttämään sekä yksin että joukkuekavereiden kanssa, mitä treenisalilla on saatu aikaiseksi.
Miksi urheilet TuUL:n väreissä? Olen aina kuulunut Turun Urheiluliittoon ja on hienoa, miten seura osoittaa kiinnostusta ja tukea urheilu-uraani kohtaan. Olen esimerkiksi kaksi kertaa saanut Vuoden urheilija -maininnan, mistä olen erittäin kiitollinen ja otettu. On myös hienoa kuulua seuraan, jossa on monipuolisesti paljon eri lajeja, joissa saavutetaan menestystä.
Instagram: @fannysamppa ja @aerobicfactory
Yhteystiedot: fanny.samppa@gmail.com

Kuvat: Anssi Mäkinen / anselmus.com

Eetu Turakainen

Ikä: 21 vuotta
Laji: Seiväshyppy
Valmentaja: Jari Holttinen
Saavutukset 2019: Kalevan kisat 3. U23 EM 13.
Omat ennätykset: 535
Tavoitteet 2020: Kalevan kisoista parempi mitali kuin viime vuonna.
Millainen urheilija olet? Olen avoin ja valmis kokeilemaan uusia asioita viedäkseni omaa kehittymistä eteenpäin. Lempparitreenit ovat telinevoimistelua sisältävät harjoitukset, jolloin voi viettää mahdollisimman paljon aikaa pää alaspäin. Kilpailutilanteissa olen rauhallinen ja keskityn välillä ehkä liikaakin muiden tekemisiin.
Mitä teet urheilun lisäksi? Vietän aikaa ystävien ja perheen kanssa, pelaan erilaisia pelejä sekä leikin kissani kanssa.
Miksi olet valinnut oman lajisi? Seiväshyppy tuntui lajina tarpeeksi haastavalta ja jokaisessa harjoittelussa löytää jotain uutta. Seiväshyppääjät ovat kaikki todella samanhenkisiä ihmisiä ja tulevat keskenään todella hyvin toimeen.
Miksi urheilet TuUL:n väreissä? Olen urani alusta saakka ollut Turun Urheiluliitossa ja en näe mitään syytä vaihtaa sieltä pois.
Intagram@airutakaine
Yhteystiedot: eetu@turakainen.com, 040 4185 357

Kuvat: Sami Aura

Jesse Uusiperhe

Ikä: 22 vuotta
Laji: Pyöräily
Valmentaja: Mika Simola
Saavutukset 2019: SM-radalla 4 km joukkueajossa kultaa, pisteajossa hopeaa ja linja-ajossa hopeaaOvermere-Berlare (Belgia), 4. sijaTS-kortteliajot, 5. sija.
Tavoitteet 2020: Ajaa pyörällä kovempaa kuin oma valmentajani. Voi kuulostaa hauskalta tavoitteelta, mutta siinä onnistuessani uskon pystyväni niittämään hyvää menestystä kansainvälisissä kisoissa, enkä vain yhteistreeneissä!
Millainen urheilija olet? Olen motivoitunut, periksiantamaton sekä erityisen kilpailun- ja voitonhaluinen. Pienetkin kilpailut harjoituksissa saavat minut antamaan kaikkeni.
Miksi olet valinnut oman lajisi? Kilpailin nuorempana triathlonissa. En ollut hyvä uimaan enkä juoksemaan, niin siinä kohtaa oli aika luonnollista heittää uimalasit ja lenkkarit varaston perukoille ja jatkaa pelkän pyöräilyn parissa. Pyöräilyssä kiehtoo erityisesti kova vauhti ja hektiset kilpailutilanteet.
Miksi urheilet TuUL:n väreissä? Olen maalta kotoisin ja urheilin nuorempana pienemmissä seuroissa. Muistan silloin katselleeni ihannoivasti Turun Urheiluliiton urheilijoita. Äitini sanoi joskus silloin, että jos jatkat kovaa tinkimätöntä harjoittelua päivästä toiseen, voit saada joskus kantaa noita mustakeltaisia värejä ylpeydellä. Kun ensimmäisen kerran sain pukea TuUL:n paidan päälleni, fiilikseni oli mahtava. Parin viime vuoden aikana mustakeltainen sydämeni on sen kuin vain vahvistunut. Nyt onkin vaikea nähdä, että urheilisin tulevaisuudessa minkään muun seuran väreissä kuin Turun Urheiluliiton.
Instagram: @jesseuusiperhe
Facebook: Jesse Uusiperhe