Keitä Ykköstiimiläiset ovat?

Julkaistu: 11.04.2022

Ykköstiimin urheilijat tavoittelevat kansainvälistä menestystä tinkimättömällä harjoittelulla eri lajeissa.

Sanne Erkkola

Ikä: 28 vuotta
Laji: Keihäänheitto
Valmentaja: Tuomas Laaksonen
Saavutukset: 2020 suomenmestari, 2021 suomenmestari, 2021 suomi-ruotsi maaottelun voitto, 2022 heittolajien Eurooppa cup 5. sija
Omat ennätykset: 59,61m
Tavoitteet 2022-2023: Päästä arvokisoihin (EM/MM-kisat)
Millainen urheilija olet? Treeneissä kuuluu paljon naurua ja ilosuutta, mutta kun tosi paikka on edessä niin hyvin keskittynyt
Mitä teet urheilun lisäksi? Käyn osa-aika töissä
Miksi olet valinnut oman lajisi? Olen kokeillut kaikkia lajeja nuorempana ja keihäänheitto on lopulta jäänyt ainoaksi kuvioihin muiden tippuessa pois.
Miksi urheilet TuUL:n väreissä? Turun Urheiluliitossa on osaavaa porukkaa joka tukee urheilijaa lajista riippumatta. Tykkään myös TuUL:n yhteisöllisyydestä, tuntuu että on iso joukko kannustajia tukemassa taustalla.
Instagram: @erkkola / @javelinturku

Henrik Goesch

Ikä: 26
Laji: Triathlon
Valmentaja: Mika Luoto
Saavutukset 2019: SM 1. pika- ja puolimatkalla, 3. Euroopan Triathlonliiton cup-kilpailussa Tartossa.
Tavoitteet 2020: Pika-perus- ja puolimatkan SM-kilpailut.
Mitä teet urheilun lisäksi? En muuta.
Yhteystiedot: henrik.goesch(at)gmail.com

Kuva: Pekka Stenholm

Tommi Holttinen

Ikä: 24v
Laji: seiväshyppy
Valmentaja: Jari Holttinen
- EM 13. 2018
- Kolminkertainen Kalevan kisojen mitalisti
- Halli SM 1. 2020
- U23 EM 7. 2017
Oma ennätys: 564 cm
Tavoitteet 2022-2023: EM ja MM kisat kesällä 2022, Kalevan kisojen voitto
Millainen urheilija olet? Olen parhaimmillani isoissa kisoissa kovissa paikoissa. En koskaan anna periksi.
Mitä teet urheilun lisäksi? Opiskelen fysioterapeutiksi Turun AMK:ssa.
Miksi olet valinnut oman lajisi? Seiväshyppy kulkee minulla suvussa, kun isäni ja samalla valmentajani hyppäsi aikoinaan seivästä ja jatkoi valmennustehtäviin 2000-luvun alussa. Tutustuin lajiin sitä kautta. On mahtava tunne, kun onnistuneen hypyn jälkeen tuntee lentävän ilmassa. Seiväshyppy on lajina haastava ja omia rajoja pystyy jatkuvasti koettelemaan ja kehitystä pystyy hakemaan monipuolisesti eri ominaisuuksien ja tekniikan avulla.
Miksi urheilet TuUL:n väreissä? Vaihdoin Turun Urheiluliiton väreihin viime syksynä. TuUL:ssa urheilija on keskiössä, seurassa on huippuammattilaiset johtotehtävissä ja Turussa on kanasainvälisen tason olosuhteet tavoitella omia unelmia. Lisäksi seurassa on loistava ilmapiiri.
Instagram: @tholttine
Yhteystiedot: tommi.holttinen(at)icloud.com

Tommi Holttinen

Jatta-Mari Jääskeläinen

Ikä: 26v.
Laji: Keihäänheitto
Valmentaja: Tuomas Laaksonen
Saavutukset 2019:  SM-pronssi, Suomen tilasto 3.
Omat ennätykset: 57,47m
Tavoitteet 2020: Pariisin EM-kisojen edustuspaikka, SM-mitali (mieluiten kultaa), oman ennätyksen parantaminen ja perustason nosto.
Millainen urheilija olet? Itsekriittinen, kilpailuhenkinen, harjoiteluun sitoutuva ja ahkera.
Mitä teet urheilun lisäksi? Opiskelen fysioterapiaa Lapin ammattikorkeakoulussa
Miksi olet valinnut oman lajisi? Mielessä pysyneen lausahduksen "sul on aika hyvä heittokäsi" myötä päätin kokeilla keihäänheittoa 18-vuotiaana, ja sille tielle jäin.
Miksi urheilet TuUL:n väreissä? Harrastin telinevoimistelua Turun Urheiluliitossa, joten oli mielekästä pysyä saman seuran väreissä, kun aloitin keihäänheiton.
Instagram: @jaaskelainenjm
Facebook: Jatta-Mari Jääskeläinen
Sähköposti: jatta-mari(at)hotmail.com

Kuva: Sanne Erkkola

Nea Kivelä

Ikä: 19
Laji: Kilpa-aerobic
Valmentaja: Saija Salminen
Saavutukset 2019: yksilö SM-kulta, trio SM-hopea
Tavoitteet 2020: Päästä edustamaan Suomea toukokuussa järjestettäviin MM-kisoihin.
Millainen urheilija olet? Urheilijana olen motivoitunut ja tunnollinen treenaaja ja pyrin aina kehittämään itseäni eteenpäin.
Mitä teet urheilun lisäksi? Opiskelen Kerttulin urheilulukiossa ja vapaa-ajalla tykkään viettää aikaa ystävien ja perheen kanssa.
Miksi olet valinnut oman lajisi? Päädyin aerobicin pariin jo 6-vuotiaana ja silloin jo ihastuin lajiin. Aerobicissa kiehtoo eniten lajin energisyys, monipuolisuus sekä näyttävyys.
Miksi urheilet TuUL:n väreissä? Olen aina edustanut Turun Urheiluliittoa ja on upeaa saada edustaa näinkin suurta ja mahtavaa seuraa.
Instagram: @neakivela
Sähköposti: nea.kivela01(at)gmail.com

Adeelia Koponen

Ikä:
Laji: kilpa-aerobic
Valmentaja:

Silja Kosonen

Ikä: 19
Laji: moukarinheitto
Valmentaja: Jani Pihkanen

Leo Lehtinen

Ikä:
Laji: telinevoimistelu
Valmentaja: Andrei Pop

Jesper Lietzén

Ikä: 19 (09/2002)
Laji: uinti
Valmentaja: Aija Hakala ja Jani Heino
Saavutukset: Suomen mestaruudet pitkän radan Sm-kilpailuissa 200m ja 400m sekauinneissa. Nuorten Em-kisoissa 21. sija 200m sekauinnissa 2019.
Omat ennätykset: 400sku: 4:27.83 (pitkä rata) ja 4:13.62 (lyhyt rata)
Tavoitteet 2022-2023: Tavoitteena rikkoa vuoden 2023 Lyhyen radan Em-kilpailuiden aikaraja, voittaa Suomen mestaruus 400m sekauinnissa ja kehittyä uimarina.
Millainen urheilija olet? Olen analyyttinen urheilija, joka nauttii itsensä haastamisesta ja kehittymisestä. Tykkään myös urheilla monipuolisesti.
Mitä teet urheilun lisäksi? Opiskelen.
Miksi olet valinnut oman lajisi? Olen valinnut uinnin nuorempana sen takia, että koin sen olevan se laji, jossa voisin menestyä parhaiten. Myös laadukkaat harjoitteluolosuhteet ja mukava kaveriporukka veti minut kilpauinnin pariin alakouluikäisenä.
Miksi urheilet TuUL:n väreissä? Urheilen TuUL:n väreissä, koska TuUL:ssa voi harrastaa montaa lajia eri porukoissa, joissa on hyvä henki. Harrastelen uinnin ohessa triathlonia samassa seurassa.
Instagram: @jesperlietzen
Yhteystiedot: jesper.lietzen(at)gmail.com

Janica Rauma

Ikä: 35
Laji: Kestävyysjuoksu
Valmentaja: Janica Rauma
Saavutukset: Berliinin EM-kisoissa vuonna 2018 sija 19, 33 henkilökohtaista SM-mitalia
Omat ennätykset: 3000 m esteet 9.41,70; 5000 m 16.02,24
Tavoitteet 2022-2023: Joulukuussa 2021 leikatun nilkan vuoksi tavoitteet on siirretty vuodelle 2023. Silloin järjestetään MM-kisat Budapestissa. Nilkan kuntoutuminen vaikuttaa siihen, mille kisamatkalle tähtäimen asetan.
Millainen urheilija olet? Olen melko analyyttinen ja suunnitelmallinen. Lisäksi olen kestävyysjuoksijaksi melko monipuolinen, sillä harjoitusohjelmassani on jatkuvasti myös uintia ja pyöräilyä. Innostun helposti kaikesta muustakin, kuten luistelusta, telinevoimistelusta, suunnistuksesta, ylämäkijuoksusta...
Mitä teet urheilun lisäksi? Olen osa-aikaisesti töissä Turun Urheiluliiton yleisurheilujaostossa. Lisäksi opetan kirjallista viestintää eri paikoissa ja valmennan muutamaa juoksijaa.
Miksi olet valinnut oman lajisi? En osaa sanoa, valitsinko kestävyysjuoksun vai valitsiko kestävyysjuoksu minut. Yleisurheilun aloitin 12-vuotiaana Forssan Salamassa, koska veljeni halusi yleisurheilukouluun ja sisarusalennuksen vuoksi minäkin menin. Kestävyysjuoksun aloitin, koska ennen yhtäkään harjoitusta minua tarvittiin pm-maastojen joukkuekisaan. Vasta paljon myöhemmin aloin todella harjoitella kestävyysjuoksua. Mitä enemmän olen juossut, sitä paremmin olen tajunnut, miksi sitä teen. On todella hieno tunne, kun on harjoitellut niin hyvin, että juoksu tuntuu helpolta, mitä se ei ole, jos on harjoitellut huonosti. Juoksu on kauneinta, mitä tiedän.
Miksi urheilet TuUL:n väreissä? Vaihdoin mustakeltaisiin väreihin pari kautta sitten, koska olin asunut Turussa jo pitkään ja seuran toiminta vaikutti hyvältä.
Instagram: @janigaattori
Yhteydentotot: seuran toimiston kautta

Kuvat: Camilla Richardsson

Viola Westling