Liikuntalääkäri lähellä ja Mehiläisen OmaUrheilu

Yhteistyökumppanimme Mehiläinen tarjoaa jäsenillemme OmaUrheilu-palvelun. Kun seuran jäsenellä on tarve vastaanottoajalle huolella valituille yhteistyölääkäreille ja -fysioterapeuteille, ajanvaraus onnistuu helpoiten OmaMehiläinen-sovelluksessa olevan OmaUrheilu-palvelun kautta. Lataamalla sovelluksen ja valitsemalla OmaUrheilussa seuraksesi Turun Urheiluliiton, pääset varaamaan aikoja suoraan valituille asiantuntijoille. Voit myös rekisteröidä perheenjäsenesi OmaUrheiluun. Ohjeet OmaUrheilun aktivoimiseen löytyvät täältä. OmaUrheilusta löytyy myös vaihtuvia etuja, ja rekisteröitymällä tuet samalla seuraasi.

Liikuntalääkäri lähellä -palvelu:

Turun Urheiluliiton yleisurheilujaosto on rakentanut yhdessä Mehiläisen kanssa Liikuntalääkäri lähellä -palvelun. Seuramme yhteistyölääkäreinä toimivat liikuntalääketieteen erikoislääkärit Olli J. Heinonen ja Kari Kangassalo.

Palvelun tarkoituksena on tuoda urheilijoille, valmentajille ja urheilijoiden vanhemmille mahdollisuus konsultoida liikuntalääkäriä matalalla kynnyksellä urheilijan terveyteen liittyvissä kysymyksissä. Palvelu ei suoraan korvaa lääkäreiden vastaanottoaikoja, mutta sen kautta on mahdollisuus saada asiantuntijoilta vastauksia kysymyksiin ja vinkkejä esimerkiksi siihen, miten asioissa kannattaa edetä.

Palvelu toimii seuraavasti:

10–17-vuotiaiden urheilijoiden vanhemmilla, aikuisurheilijoilla itsellään tai urheilijoiden valmentajilla on mielessä urheilijan terveyteen liittyvä kysymys. He eivät esimerkiksi ole ihan varmoja, kannattaako varata aika lääkärille vai fysioterapeutille, tai ovat epävarmoja siitä, miten urheilijan terveyteen liittyvässä tilanteessa kannattaa toimia. Tällöin on mahdollista saada yhteys lääkäriin palvelun kautta. Palvelun kautta lääkärit ovat tavoitettavissa kenttä- tai etätapaamisissa ja sähköpostin kautta.

Palvelun kautta yhteydenottojen lähtökohtainen kohderyhmä: Kaikki 10–17-vuotiaat urheilijat, 19–22-sarjan vähintään 3 pisteen urheilijat ja yleisen sarjan vähintään 5 pisteen urheilijat (pistetasot SUL:n tulospistetaulukon mukaisesti).

Lisäksi lääkärit voivat pitää kenttä- tai Teams-tapaamisten yhteydessä tietoiskuja urheilijan terveyteen liittyvistä teemoista. Tietoiskuja voivat tulla kuuntelemaan kaikki seuran jäsenet perheineen ja niiden ajankohdista tiedotetaan erikseen ja päivitetään tälle sivulle.

Yhteyden lääkäreihin saa seuraavasti:

• Tapaaminen lääkärin kanssa: Lääkäritapaamisia on noin kuukauden välein. Suurin osa tapaamisista on etänä Teamsissa, mutta osa voi olla kentälläkin (hallissa tai stadionilla). Tapaamisiin on mahdollista varata n. 15 min keskusteluaikoja. Aikoja on maksimissaan neljä/ilta, ja ne varataan etukäteen (janica.rauma(at)turunurheiluliitto.fi). Alaikäisten urheilijoiden vanhemmista ainakin toinen tulee aina mukaan tapaamiseen.
  • Kysymykset sähköpostilla: Tapaamisten väliaikoina lääkäreille on mahdollista lähettää kysymyksiä sähköpostilla. Sähköpostikysymykset lähetetään urheilijan valmentajalle, joka oman arvionsa mukaan välittää kysymyksen eteenpäin sekä Kari Kangassalolle että Olli Heinoselle. Lääkärit kannustavat ottamaan yhteyttä sähköpostilla matalalla kynnyksellä, jotta ongelmat eivät pitkittyisi esimerkiksi tapaamisaikoja odotellessa.

Lääkärit tavattavissa seuraavan kerran:

Etätapaamiset: Maanantaina 9.1. klo 19.00 alkaen. Ilmoittaudu etukäteen (janica.rauma(at)turunurheiluliitto.fi).

Liity kokoukseen napsauttamalla tätä

Kenttätapaamiset:

Seuraava tietoisku

Etätietoisku: Maanantaina 30.1.2023 klo 19.00 alkaen

Aiheena infektiot (esim. infektioiden välttäminen, pitkittyneet covid-oireet, paluu urheiluun taudin jälkeen)

Tietoisku kestää noin 30 min. Sen lopussa on aikaa yleisille kysymyksille. Tietoiskuun ei tarvitse ilmoittautua etukäteen.

Tietoiskun jälkeen on mahdollisuus kahteen henkilökohtaiseen 15 minuutin lääkäritapaamiseen, joihin pitää varata aika (janica.rauma(at)turunurheiluliitto.fi).

Tietoiskuun pääsee osallistumaan tästä