Junnuryhmien esittelyt - Vuorossa 2008 syntyneiden kilparyhmä

Seuraavana esittelyvuorossa oleva ryhmä on vuonna 2008 syntyneiden kilparyhmä. Ryhmän vetäjistä äänessä on Mika Kirjavainen:

Ryhmäämme kuuluu 20 nuorta, joista 10 on tyttöjä ja 10 poikia. Kaikki ryhmän nuoret ovat vuonna 2008 syntyneitä,  13 tänä vuonna. Ryhmässämme on kaksi vastuuvalmentajaa ja 1-3 apuvalmentajaa. Ryhmämme treenaa ohjatusti kolmesti viikossa (3 x1,5h/vko)  ja omatoimisesti kahdesti viikkoon ( 2 x1h/vko). Ohjatut treenimme ovat tiistaisin, torstaisin ja sunnuntaisin. Treenaamme talvella sekä Kupittaan hallissa että Vasaramäen koululla. Kesäaikaan harjoittelemme urheilupuistossa stadionilla.

Ryhmässämme harjoittelevien nuorten motivaatio urheiluun on silmiinpistävää. Heillä on selkeä halu kehittyä ja menestyä yleisurheilijoina. Tässä kehittymisessä mukana oleminen ja sen seuraaminen on valmentamisessa parasta.

Vuosi 2020 tullaan muistamaan koronavuotena ja siihen liittyvät erikoiset treenijärjestelyt jäivät kyllä muistiin. Kuitenkin vuosi oli meidän seuralle sen yleisurheilulle supervuosi. Se että pääsimme mukaan kokemaan ja järjestämään korkean statuksen saanutta Paavo Nurmi Gamesiä ja heti perään Kalevan kisoja ohitti muistoissa koronankin kurjuuden.

Meidän hienon ryhmämme valmentaminen on opettanut ja antanut meille valmentajille paljon. Erityisesti olemme oppineet että jokainen nuori on yksilö ja sen että he oppivat ja kehittyvät hyvinkin eri tavoin.

kuva: VESA LOIKAS PHOTOGRAPHY

Ryhmän nuorten mukaan:

Ryhmässä parasta ovat kaverit, kivat valmentajat sekä se ettei siellä syrjitä ketään. Ryhmässämme myös kannustetaan paljon. Valmentajat eivät myöskään dissaa meitä. Yleisurheilussa itsessään parasta on mahdollisuus valita monesta eri lajista. "Kaikki on hyviä jossain lajissa."

Kivoimissa treeneissä saamme kokeilla uusia lajeja ammattivalmentajien kanssa. "Viime kesänä juostiin kaarrevetoja kolmella aidalla, se oli kivaa.”

Haastavimmat treenit ovat oleet pitkät mäkivedot hölkkäpalautuksella. Myös sunnuntain kuntopiirit ovat tosi raskaita.

Parhaiden onnistumisten listalle mahtuivat pituushypyssä ensimmäinen neljän metrin ylitys, ennätyksen rikkominen sekä onnistumiset seiväshyppytreeneissä. Myös 1000 metrin juoksussa syntynyt ennätys oli hienojen onnistumisten joukossa. Suuriin haasteisiin kuului ensimmäisen kymmenottelun kisaaminen.

Sekä valmentajat että juniorit odottava eniten kaudelta 2021 kilpailujen alkamista koronarajoiusten loppumisen jälkeen.