Kevät on kestävyysjuoksun aikaa

On siis kevät. Sen kunniaksi tiejuoksukausi alkoi viikonloppuna toden teolla. Turun Urheiluliiton mustakeltaisia värejä kiidätettiin maantiellä perinteiseen tapaan sekä lauantaina Karhu-viestissä Raumalta Poriin että sunnuntaina Tulppaanijuoksussa Maariassa.

On siis kevät.  Sen kunniaksi tiejuoksukausi alkoi viikonloppuna toden teolla. Turun Urheiluliiton mustakeltaisia värejä kiidätettiin maantiellä perinteiseen tapaan sekä lauantaina Karhu-viestissä Raumalta Poriin että sunnuntaina Tulppaanijuoksussa Maariassa. Tulppaanijuoksussa miteltiin samalla tiejuoksujen pm-mitaleista. Tulppaanin tulokset ovat katsottavissa täältä. Porissa seuramme juoksijat sijoittuivat seurojen sarjassa toiselle sijalle JKU:n jälkeen ja kokonaisuudessaankin hienosti neljänneksi. Turun Urheiluliiton joukkueessa juoksivat Jukka Kero, Niklas Wihlman, Wiljami Itämeri, Johannes Brunila, Niklas Lainto, Kalle Linnasaari ja Matti Rauma.

Kevään kilpailukalenteri on siinä määrin tiivis, että yksi sen kohokohdista onkin vuorossa itse asiassa jo tulevana sunnuntaina (13.4.), kun SM-maantiejuoksut käydään Vantaan Tikkurilassa. Seuraltamme mukaan lähtee iskukykyinen joukko jahtaamaan mitaleita. Yleisessä sarjassa juostavana matkana on puolimaraton ja junioreissa 10 kilometriä. Vantaan kisojen ennakkoasetelmista voi lukea lisää myöhemmin tällä viikolla sivuiltamme SM-maantietä käsittelevässä ennakkojutussa.

Yksi varmoja kevään merkkejä on Mynämäen perinteinen Kivistön lenkki (28.4.). Siellä kisaavat Varsinais-Suomen nuoret juoksijat 9-sarjasta aina 17-sarjaan. Seuramme juoksijoita on totuttuun tapaan mukana sielläkin.

Huhtikuun 27. päivä käydään puolestaan upea juoksutapahtuma Aurajoen Yöjuoksu. Jokirannassa kulkeva reitti on varmuudella Suomen nopeimpia kympin reittejä, ellei jopa kaikkein nopein. Mukana juoksemassa on useana vuonna nähty kotimaan kärkinimiä paikallisten kärkijuoksijoiden lisäksi. Tapahtuma on kerännyt mukaan hienosti myös kuntojuoksijoita nauttimaan juoksun huumasta keväisessä illassa.

Kilpajuoksun saralla kevät on tiejuoksujen ohella myös maastojuoksun aikaa. SM-maastot juostaan Janakkalassa toukokuun viidentenä päivänä. Sitä ennen Raisiossa juostaan 24.4. pm-mitaleista. Maastojuoksujen jälkeen ei kulu enää kauaakaan, kun jo urheilukentät kutsuvat kesän kisoihin.