Yleisurheilujaoston puheenjohtaja Rami Urhon yhteenveto menneestä kaudesta ja ajatuksia tulevasta superkaudesta.

Vaikka iltaisin edelleen on ollut mahdollista seurata televisiosta huippuyleisurheilua, niin seuratoiminnan kannalta kausi alkaa olla monin tavoin paketissa ja katseet kohdistuvat tulevaan kauteen. Kun katselen tätä kautta taaksepäin, on tähänkin vuoteen mahtunut valtava joukko sykähdyttäviä urheiluhetkiä. Oli sitten kyse 9-vuotiaiden piirinmestaruuskisoista tai Kalevan Kisoista, korkeushypystä, kuulantyönnöstä tai aitajuoksusta, olen suurella sydämellä kannustanut mustakeltaisia urheilijoita itsensä ylittämiseen. Itsellä on kannustusroolin lisäksi ollut etuoikeus seurata urheilusuorituksia myös kentältä käsin; välillä toimitsijan silmin ja välillä jopa kilpailijan näkökulmasta. Kilpaileminen on tietysti vain vuoren huippu ja sen taustalta löytyy koko joukko valmentajia, jotka väsymättä valmentavat urheilijoitamme ja auttavat heitä kehittymään, unohtamatta sitä tärkeää seikkaa, että urheillessa pitää myös pitää hauskaa.

"Tilastopaja on aivan ainutlaatuinen kilpailusarja Suomessa"

Seura on tämän vuoden aikana järjestänyt myös koko joukon erilaisia kilpailuja ja tapahtumia. Kruununjalokivemme Paavo Nurmi Games jatkoi edelleen nousuaan maailman yleisurheilukisojen rankingissa. Aika upeaa on havaita, että niin moni Dohan MM-urheilija on meille tuttu PNG:stä. Tilastopajacup on aivan ainutlaatuinen kilpailusarja Suomessa. Omille harrastajillemme on tarjolla maailmanluokan olosuhteet ja huippuluokan kisajärjestelyt useita kertoja kesässä omalla kotistadionilla. Juoksutapahtumien osalta saimme kokea kaksi ennätyssuoritusta, kun sekä Aurajoen Yöjuoksussa, että Paavo Nurmi Marathonilla tehtiin kaikkien aikojen osallistujaennätykset. Kaikki nämä kilpailut ja tapahtumat vaativat valtavan voimanponnistuksen, niin toimistomme osalta kuin vapaaehtoistenkin osalta. Iso kiitos kaikille teille, jotka olette olleet mahdollistamassa näitä kilpailuja.

"Yleisurheilujaoston toiminnanjohtajan tehtäviä hoitaa Antti Leskinen."

Tähän vuoteen on mahtunut myös merkittävä henkilövaihdos. Pitkäaikainen yleisurheilujaoston toiminnanjohtaja Teijo Raitio on jäänyt eläkkeelle. Me kaikki tunnemme Teijon ennen kaikkea huippukilpailunjohtajana sekä juoksutapahtumiemme väsymättömänä rakentajana, mutta tosiasiassa Teijon vastuulle on kuulunut myös paljon muuta, eikä niitä saappaita ole helppo täyttää. Onneksi Teijo ei aivan kokonaan kuvioista heti lähde, vaan ensi kesänä Teijo toimii Turun Kalevan Kisojen kilpailujohtajana. Yleisurheilujaoston toiminnanjohtajan tehtäviä jatkossa hoitaa Antti Leskinen, joka on jo monelle tullut tutuksi kevään ja kesän mittaan. Antilla on laaja kokemus monista seurakentän tehtävistä eri urheiluorganisaatioista ja hän pystyy varmasti viemään jaostomme toimintaa yhä ammattimaisempaan suuntaan. Tsemppiä Antille!

"OP-viestit aloittaa yleisurheilukauden."

Nyt on se aika, jolloin katseet suunnataan ensi kauteen. Osa urheilijoista on jo ylimenokautensa pitänyt ja harjoittelu taas alkanut. Ensi kesä on varsinkin aikuisurheilijoillemme erityinen, koska isännöimme Kalevan Kisoja yhdessä Turun Weikkojen ja TuTon kanssa. Paavo Nurmi Gamesistä tuttu organisaatio pääsee näyttämään osaamistaan järjestämällä vuosisadan Kalevan Kisat. Ennen kesää kuitenkin edessä on monen monta jännityksen hetkeä hallikaudella. Itselle ainakin perinteisesti OP-viestit todenteolla aloittaa yleisurheilukauden. Eiköhän taas tammikuussa keräännytä sankoin joukoin kannustamaan mustakeltaiset lentävään kauden starttiin.

Rami Urho

Yleisurheilujaoston puheenjohtaja