Mustakeltaiset Lappeenrannan Kalevan Kisoissa

Turun Urheiluliiton kovakuntoinen tiimi on jo osittain saapunut Lappeenrantaan valmistautumaan tänään torstaina alkaviin Kalevan Kisoihin. Urheilijamme ovat osoittaneet nousukuntoa, joten tulossa on suorastaan kutkuttavan jännittävät kisat.

Torstai 1.8.

Kisojen avauspäivänä on MyötäTuULessa heti 13 seuran urheilijaa. Ensimmäisenä finaalipaikan kimppuun hyökkää korkeushypyssä Viivi Voutilainen, joka on hypännyt kesän aikana lupaavasti ennätystään hipoen. Heti perään näemme kiekon karsinnassa kolme kovaa kiekkonaista Turusta, kun kesän tilastokakkonen Lotta-Kaisa Eliander, aina varma Kalevan Kisa -heittäjä Elina Mattila ja heinäkuussa ennätyksensä lingonnut Roosa Naula tavoittelevat finaalipaikkaa. Kolme naista kiekon finaaliin on realistinen tavoite.

Juoksuradalla loistavasti tälle kesälle kehittyneet Viola Westling ja Robin Lainto kyyristyvät lähtötelineisiin 400 m:n alkuerissä ja kymppitonnilla mukana on peräti kuusi miestä seurastamme: keväällä maratonennätystään petraillut kahden vuoden takainen kympin pronssimitalisti Matti Rauma, paremmin triathlonistina tunnettu kestävääkin kestävämpi Henrik Goesch, nousukuntoinen Niklas Wihlman, ensimmäisiä mustakeltaisia Kalevan Kisojaan juokseva Samuli Huusko ja ikinuoret veljekset Jukka ja Jaakko Kero takaavat seuramme valmennukselle ja faneille jännityksen täyteiset 25 täyttä ratakierrosta.

Torstai-illan huipentaa 20 km:n maantiekävely Matias Korpelan tavoitellessa hyviä sijoituksia kovatasoisessa kilpailussa. Matias on vuoden 2013 pronssimitalisti ja kilpaillut tällä kävelymatkalla viimeksi kolme vuotta sitten. Mies on uhkunut kovaa kuntoa ja kerennyt jo tänä vuonna urakoida SM-maastojuoksuissa kahden matkan verran.

Perjantai 2.8.

Perjantaina pääsemme jännittämään heti aamupäiväkilpailuissa. Naisten keihään karsinnassa Jatta-Mari Jääskeläiselle ja Sanne Erkkolalle kelpaa vain finaalipaikka. Jatta-Mari jysäytti ennätyksellään tilastokolmoseksi Pihtiputaan keihäskarnevaaleilla ja Sanne paransi ennätystään metrikaupalla Raaseporissa kesäkuussa. Myös 22-vuotiaiden EM-kisoissa sijalle 13 hypännyt seiväsmies Eetu Turakainen aloittaa kisansa perjantain päiväkarsinnassa, hänkin osallistuvista hyppääjistä kolmanneksi parhaalla tilastotuloksella.

Suomalaisen yleisurheilun uudeksi keulakuvaksi nousseen naisten pika-aitojen alkuerät käynnistävät perjantain iltakilpailut. Tämä hittilaji saa alkueriinsä myös kaksi mustakeltaista, kun toinen kesän arvokisaedustajamme Emma Hyvärinen ja kesällä hurjasti ennätystään parantanut Lotta Vento starttaavat aitaviidakkoon. Loppuilta meneekin finaaleiden parissa, jonne tietysti toivomme kaikkia karsintoihin ja alkueriin osallistuneita seuramme urheilijoita. Naisten 400 m:n, korkeuden, kiekon ja 100 m:n aitojen finaalit odottavat mustakeltaisia. Seuramme värejä nähdään myös suoraan finaalina juostavassa 1500 m:n kilpailussa. Bakussa Euroopan nuorten olympiafestivaaleilla harmittavasti sairastunut joukkueemme kuopus Tuure Haapanen lähtee nyt haastamaan universiadimitalisti Joonas Rinteen ja muut maamme kärkimailerit.

Lauantai 3.8.

MyötäTuULinen lauantai käynnistyy miesten korkeudella. Vuosien 2016 ja 2017 finalisti Ville Waher on palannut ennätykuntoonsa eikä hänelle nytkään kelpaa karsinnasta mikään muu kuin finaalipaikka. Torstaina urakkansa aloittanut Viola muuntuu lauantaina varttimailerista puolimaileiriksi 800 m:n alkuerissä. Viola panosti alkukauden 400 m:n aitoihin, on parantanut 800 m:n ennätystään sen jälkeen juoksu juoksulta ja omaa loppuvahvana juoksijana mahdollisuudet vaikka mihin. Onhan hän kisatilastossakin kolmantena Sara Kuiviston ja Nathalie Blomqvistin jälkeen.

Lauantai-ilta on seuramme kannalta jännittävä. Jopa niin jännittävä, että mahtaakohan puheenjohtajamme Rami Urho pysyä nahoissaan. Tietenkin seiväs-Eetun ja keihäsnaisten on ensin selvitettävä karsintakilpailu, mutta lauantai voi olla hyvinkin myötäTuULinen. Urakkansa aloittaa myös Henna-Riikka Järvinen, yksi monista joukkueemme seuraikoneista, joka kesän tilastokymppinä tavoittelee paikkaa 10 urheilijan kuulafinaaliin. Ja näemmehän me Noname-merkkisiä mustakeltaisia paitoja lauantaina myös juoksujen loppukilpailussa, kun Eero Heinonen lähtee parantamaan viime kesän Kalevan Kisojen kahdeksatta sijaansa 3000 m:n esteissä.

Sunnuntai 4.8.

Kisojen lajiohjelma on kuin rakennettu seuramme jännitystä sopivasti pitkittäen, koska myös sunnuntaina on luvassa rutkasti jännittäviä mustakeltaisia hetkiä. Päivä käynnistyy meikäläisittäin naisten 200 m:n alkuerissä, joissa Emma jatkaa kisaurakkaansa ja viime talven 22-vuotiaiden hallimestari Säde Honkala tavoittelee uransa ensimmäistä 25 sekunnin alitusta. Tuomas Määttä, Oulun lahja mustakeltaisille, taistelee hyvistä sijoituksista pika-aitaviidakon sadasosapelissä ja Matti, Samuli sekä Niklas ovat kahden välipäivän jälkeen valmiita 5000 m:n taistoon. Lajiemme finaaleista nähdään sunnuntaina naisten 800 m, 110 m:n aidat ja naisten 200 m sekä kenttälajeista miesten korkeus ja naisten kuula.

Mainitsemme myös, että joukkueemme ei pääse Lappeenrantaan ilman takaiskuja. Kuten tarkkasilmäisimmät saattoivat aikaisemmasta tekstistä huomata, seurallemme lukuisia ikimuistoisia hetkiä tarjonnut Aino Paunonen ei asetu tänä vuonna lähtöviivalle. Aino on kuitenkin täysillä mukana joukkueemme hengessä ja toivoo kaikille urheilijoillemme parhaita mahdollisia Kalevan Kisoja. Mustakeltaiset toivottavat Ainolle tsemppiä ja antavat ison rutistushalauksen.