Paavo Nurmi Festival liikuttaa

Joka kesä sininen ja oranssi väri valtaavat Turun katukuvan, kun kaupunki muuttuu kansainvälisen urheilutapahtuman näyttämöksi. Samoihin aikoihin Paavo Nurmen stadionilla sekä jokirannassa alkaa käydä kova kuhina. Merkit ovat selvät: Paavo Nurmi Festival on käynnissä!

Paavo Nurmi Festival on viimeisten vuosien aikana vakiinnuttanut paikkansa yhtenä turkulaisen tapahtumakesän kohokohtana. Eikä ihme, sillä vuonna 2018 tapahtumakokonaisuus tavoitti yli 100 000 ihmistä 50 eri maasta.

Festivaalin kansainvälisyydestä pitää huolen 11.6. järjestettävä yleisurheilukilpailu Paavo Nurmi Games eli PNG, joka kokoaa kansainväliset huppu-urheilijat sekä suomalaiset kärkinimet kilpailemaan Paavo Nurmen stadionille.

Kansainvälisen yleisurheiluliiton eli IAAF:n World Challenge -sarjaan kuuluva Paavo Nurmi Games tarjoaa loistavat puitteet urheilijoiden suorituksille, ja useana vuonna niin urheilijoiden henkilökohtaiset ennätykset kuin myös Paavo Nurmen stadionin ennätykset on laitettu uusiksi PNG:n kisaillassa.

Säpinää kiekkoringissä ja ennätysjahtia radalla

Daniel Ståhl.

Tänä kesänä ainakin miesten kiekon kenttäennätys on uhattuna, kun ruotsalainen kiekkotähti Daniel Ståhl saapuu kilpailemaan Turkuun. MM- ja EM-mitalisti odottaa innolla kisaa toisella kotikentällään, jossa kiekko saa varmasti kovaa kyytiä.

– Elämäni eka kisa Turussa! Odotan hienoa urheilukisaa, intoilee Ståhl ennakkoon, – täydet katsomot, paljon kansaa ja säpinää kiekkorinkiin!

Vuonna 2017 Ruotsin ennätykseksi peräti 71,29 metriä heittänyt Ståhl kilpailee Paavo Nurmi Gamesissa toisella kotikentällään, sillä hänen äitinsä on kotoisin Turusta. Ståhlin äiti Taina varttui Pansiossa. Hän edusti kiekonheittourallaan mm. Turun Urheiluliittoa. Ståhlin perhe vierailee yhä usein Danielin isoäidin luona Turussa. Paavo Nurmen stadion onkin ruotsinsuomalaiselle kiekonheittäjälle entuudestaan tuttu.

–  Stadion on hienolla, korkealla paikalla keskellä Turkua. Yläkentällä olen joskus pienenä heittänyt kiekkoa.

Kesäkuun 11. päivä stadionilla nähdään myös suomalainen pika-aituri Nooralotta Neziri, joka on tuttu näky Paavo Nurmi Gamesin kisaillassa. Yleisurheilun hallikauden tuore Suomen mestari lähtee tavoitteet korkealla kohti PNG:n aitataistoa:

–  Avaan kisakauden Turussa ja Paavo Nurmi Games on alkukauden tärkeimpiä kisoja. Turussa on aina hieno tunnelma ja upea yleisö. Nurmen kisoissa olen parhaimmillani juossut 12,87 ja sitä tulosta lähden parantamaan. Viihdyn Turussa tosi hyvin. Urheilu-uran jälkeen voisin jopa kuvitella joskus muuttavani Turkuun!

Lapsille omat tapahtumat

Kansainvälisten huippu-urheilijoiden ohella Paavo Nurmi Festival liikuttaa myös kymmeniä tuhansia lapsia. Kisapäivää edeltävänä viikonloppuna Paavo Nurmen stadionin ottaa haltuun koko perheen liikuntatapahtuma Mehukatti Paavon Sporttipäivä, joka keräsi viime vuonna yhden päivän aikana yli 16 000 tapahtumakävijää.

Kesäkuun tapahtumien ohella liikunnan ilo jatkuu vielä elokuussa, kun Paavo Nurmi Marathon valtaa Turun kadut. Tänä vuonna vauhtiin pääsevät jälleen myös lapset, kun Paavo Nurmi Minimarathon järjestetään toistamiseen. Viime vuonna 600 minimaratoonaria lähti juoksemaan Paavo Nurmen jalanjäljissä pitkin Aurajoen rantaa, ja tänä vuonna tapahtuman on määrä tavoittaa yli tuhat pientä juoksijaa. Paavo Nurmi Minimarathon on kaikille avoin, maksuton ja ikärajaton kisa. Reittien pituudet ovat noin 700 m ja 1,2 km. Jos juoksun jälkeen jää vielä voimia, voi loput energiat kuluttaa lasten omalla puuha-alueella.

• Mehukatti Paavon Sporttipäivä 8.–9.6.
  • Paavo Nurmi Master/Junior Games 10.6.
  • Paavo Nurmi Games 11.6.
  • Paavo Nurmi Marathon 17.8.
  • Paavo Nurmi Minimarathon 17.8.

paavonurmigames.fi