Seitsemän osakilpailun Tilastopajacup käynnistyy 4.6.

Perinteinen Tilastopajacup käynnistyy Paavo Nurmen stadionilla tiistaina 4.6.

Turun Urheiluliitto on jo vuodesta 1989 järjestänyt kansallista kilpailusarjaa, joka on vuodesta 1997 kulkenut nimellä Tilastopajacup. Viime vuosina kesän kilpailusarja on käsittänyt seitsemän osakilpailua. Kaikkiaan Tilastopajacup-nimellä on ehditty järjestää jo 167 kilpailua.

Tilastopajacup tarjoaa kaiken ikäisille hienon mahdollisuuden kilpailla hyvissä olosuhteissa yhdellä Suomen upeimmista yleisurheilukentistä. Kesän aikana on mahdollista suorittaa lähes kaikki virallisen ohjelman lajit. Vuonna 2018 kilpailusarjaan osallistui yhteensä ennätykselliset 1098 eri urheilijaa ja lajisuorituksia tehtiin yli 3600. Sujuvat 450 urheilijan ja yli 600 lajisuorituksen kisat ovat mahdollisia TuUL:n rutinoituneen toimitsijajoukon ansiosta.

TuUL:n urheilijoille Tilastopajacup muodostaa hyvän rungon kesän kilpailuohjelmalle. Urheiluliittolaisille kilpailut ovat maksuttomia, kunhan muistaa ilmoittautua ennakkoon.

Cupin kokonaiskilpailun parhaat palkitaan kauden päätteeksi. Kokonaiskilpailuun lasketaan pisteet vanhemmissa sarjoissa kolmesta ja nuoremmissa neljästä parhaasta tuloksesta. Rahapalkinto on luvassa myös miesten ja naisten sarjan kauden kotimaisesta kärkituloksesta SM-kisalajeissa (ei koske ensimmäistä osakilpailua 4.6.). Tarkemmat säännöt ja ohjeet täällä.

Järjestäjät pyrkivät tarjoamaan mahdollisimman urheilijaystävälliset puitteet Tilastopajacupin kilpailuille. Pikamatkat juostaan myötätuuleen ja kaikkien juoksulajien eräjaoissa huomioidaan urheilijoiden tulostaso. Myös rimalajien korotuksissa kiinnitetään huomioita kilpailijoiden tilastotuloksiin.

Hyvät kilpailut ovat houkutelleet Turkuun tasokkaita urheilijoita ja cupin kisaennätykset ovatkin jo melkoisen kovia. Hurjin tulos tehtiin 2010, kun Kenian Josephat Menjo juoksi 10000 metrillä maailman kärkiajan 26.56,74. Miesten ja naisten Tilastopajacupin ennätyksen tekijä palkitaan 300 euron rahapalkinnolla. Viime kesänä syntyi kaksi uutta ennätystä, kun Henri Liipola moukaroi 73,49 ja Katri Mustola viiletti ratakierroksen aikaan 53,91, joka oli kauden Suomen tilaston kärkiaika. Liipola ylitti Arno Laitisen entisen kisaennätyksen 72,11 myös kahdessa muussa osakilpailussa.

Tilastopajacupin moukarinheitot kisataan Urheilupuiston yläkentällä, jonka heittopaikka on täysin uudistettu kesäksi 2019. Uusi heittopaikka mahdollistaa jopa 80 metrin moukarikaaret.

Kisaennätysten lisäksi kesän 2018 muita Suomen tilaston kärkipään tuloksia olivat toisen osakilpailun 400 metrillä Erik Backin henkilökohtainen ennätys 47,80 ja Markus Teijulan 47,85, Saga Anderssonin seivästulos 437 ja Krista Tervon moukarikaari 66,11. Aino Pulkkinen juoksi avausosakilpailussa 200 metriä myötätuuliaikaan 23,94 ja Milja Thureson pinkoi viidennessä osakilpailussa sallituissa olosuhteissa 24,00.

Hyvät osallistujamäärät ja tasaiset eräjaot mahdollistavat kaiken tasoisille juoksijoille omiin ennätyksiin. 13-15-vuotiaiden tyttöjen pikajuoksuissa on usein mukana yli 30 kilpailijaa. Vuoden 2017 kolmannessa osakilpailussa naisten 200 metrillä juoksijoita oli 33 ja kaksi vuotta sitten parhaassa osakilpailussa miesten 200 metrillä nähtiin 37 ja 1500 metrillä 35 juoksijaa. Viime kesänäkin useissa miesten juoksulajeissa mukana oli yli 20 kilpailijaa. Kesän 2018 naisten sarjan osallistujaennätys oli 400 metrillä 25 juoksijaa.

Turun Urheiluliitto toivottaa urheilijat, valmentajat ja yleisön tervetulleiksi Paavo Nurmen stadionille!

Kilpailupäivämäärät 2019:
ti 4.6.