Tuomas Laaksonen päätoimiseksi valmentajaksi

Tuomas Laaksonen aloittaa tammikuun alussa päätoimisena yleisurheiluvalmentajana. Laaksosen työantajana toimii Turun Urheiluliitto, jonka lisäksi palkkaukseen osallistuvat Turun Seudun Urheiluakatemia ja Suomen Urheiluliitto.

Tuomas Laaksonen, 30, aloittaa tammikuun alussa päätoimisena yleisurheiluvalmentajana. Laaksosen työantajana toimii Turun Urheiluliitto, jonka lisäksi palkkaukseen osallistuvat Turun Seudun Urheiluakatemia ja Suomen Urheiluliitto. Työnkuvaan sisältyvät Laaksosen henkilökohtainen valmennustyö, urheiluakatemian määrittämät valmennustehtävät ja Turun Urheiluliiton valmennustoiminnan organisointi ja kehittäminen. Lisäksi Laaksonen osallistuu keihäänheittovalmennuksen valtakunnallisiin tehtäviin, missä hänen vastuullaan on yhteydenpito osaan Suomen Urheiluliiton valmennusryhmäurheilijoista.

Tuomas Laaksosen kanssa tiiviissä yhteistyössä Turun Urheiluliiton 14-vuotiaiden ja vanhempien urheilijoiden valmennustoiminnasta vastaa jatkossa yleisurheilutoimenjohtaja Antti Leskinen, joten kesällä irtisanoutuneen Jani Ratian tilalle ei toistaiseksi palkata uutta valmennuspäällikköä. Laaksosen osuus seuran valmennuksen organisointi- ja kehitystyössä painottuu erityisesti yläkoulu- ja lukioikäisten valmennustoimintaan sekä valmentajien osaamisen ja yhteistyön kehittämiseen. Lisäksi Laaksosen vastuulla tulee olemaan erikseen sovittujen kilpailumatkojen järjestely- ja johtotehtävät.

- Tuomas on jo pitkään ollut tiiviisti mukana seuramme toiminnassa ensin urheilijana ja sittemmin valmentajana. Hän on pitänyt koulutustilaisuuksia seuran nuorisovalmentajille ja ollut aktiivisena toimijana myös kilpailutapahtumien taustalla. Tuomas on dynaaminen ja aikaansaava tekijä, joka tulee hyvin toimeen kaikkien kanssa ja nauttii arvostusta urheilijoiden ja valmentajien keskuudessa. Tuomaksen työtehtävät seurassa ja urheiluakatemiassa sisältävät paljon yhtymäkohtia ja synergiaetuja, jotka edesauttavat entistä laadukkaamman turkulaisen yleisurheilijan polun rakentamista. Odotan innolla tiivistyvää yhteistyötä Tuomaksen kanssa, Antti Leskinen kommentoi.

Tuomas kuvailee tuntemuksiaan tulevasta seuraavasti: ”On hienoa päästä tekemään valmentajan työtä ammatikseen ja vielä perinteikkäässä seurassa, jota olen edustanut yleisurheilu-urani alusta asti. Tästä kiitos kuuluu tietysti palkkaukseeni osallistuville tahoille. Olen päässyt urheilu- ja valmentajaurallani seuraamaan läheltä oman lajini kohdalla Suomen ja jopa maailman parhaiden urheilijoiden harjoittelua ja kehitystä nuoresta aikuiseksi ja heidän valmentajiensa työskentelyä. Tämä on luonut pohjaa omalle valmennusuralleni ja muokannut käsitystäni sekä kansallisesta että kansainvälisestä vaatimustasosta yleisurheilussa. Seurassamme on valmennuksen parissa lukuisia oman lajinsa huippuosaajia, joiden kanssa työskentelyä odotan innolla. Vaikka pääosa toimenkuvastani onkin akatemian ja keihäänheiton valmennuksen parissa, isoilta osin pyrin myös edistämään koko lajin asemaa alueellamme. Antin kanssa pyrimme luomaan seuramme valmentajille entistä paremman toimintaympäristön ja tarjoamaan apua päivittäisvalmentautumisen haasteisiin, sekä edistämään valmentajien välisen osaamisen jakamista. Nähdään hallilla!”

Tuomas Laaksosen valmennettavat Sanne Erkkola ja Jatta-Mari Jääskeläinen saavuttivat viime kesänä kaksoisvoiton Turun Kalevan Kisojen keihäänheitossa. Laaksosen oma ennätys on 81.73.