Minttu Laurila

”On hienoa edustaa Turun Urheiluliittoa”

Viimekertainen TuUL-kasvo Riitta Hyvärinen ei epäröinyt hetkeäkään nimetessään seuraavaksi kasvoksi 11-vuotiaan Minttu Laurilan (synt. 2005).

– Minttu oli todella ahkera ja reipas kerääjä kevään Kunniakierroksella. Hän pisti keräysennätykset uusiksi, ja ansaitsee jo siksi erityismaininnan, Riitta kehuu.

Minttu harjoittelee Turun Urheiluliitossa kilparyhmässä ja käy lisäksi heittokoulussa. Kesällä 2016 hän kilpaili pääasiassa heittolajeissa, eli kiekossa, kuulassa, moukarissa ja keihäässä.

– Harjoittelen kaikkia yleisurheilulajeja, ja pidän uuden oppimisesta. Lajipäivissä olen saanut kokeilla myös niitä lajeja, joita harvemmin tulee tavallisissa viikkotreeneissä kokeiltua. Esimerkiksi seiväshyppyyn tutustuminen oli hauskaa, Minttu kertoo.

Ensikosketus lajiin jo viisivuotiaana

Minttu kiinnostui yleisurheilusta jo 5-vuotiaana, kun hän kävi Ikaalisten Urheilijoiden viikkokilpailuissa, joissa hän kilpailee edelleen vuosittain sisarustensa kanssa.

– TuUL:ssa olen ollut mukana nyt kolme vuotta, joista viimeisimmät reilut puoli vuotta aktiivisemmin, Minttu sanoo.

Minttu on nuoresta iästään huolimatta ehtinyt harrastaa varsin monipuolisesti eri lajeja. Lopulta yleisurheilu veti kuitenkin pisimmän korren.

– Harrastin pitkään taitoluistelua Turun Riennon Taitoluistelussa (TRT) yksinluistelun kilpapuolella. Keväällä jättäydyin harrastuksesta pois, jotta yleisurheilulle jäisi enemmän aikaa. Aiemmin olen harrastanut myös balettia ja jalkapalloa. Talvella tykkään lisäksi lasketella ja tietysti luistella, Minttu hymyilee.

”Kilpailutilanteissa onnistumiset ovat hienoja hetkiä”

Minttu pitää kilpailemisesta, ja kilpailutilanteissa onnistuminen tuntuu aina hienolta.

– Ne ovat hienoja hetkiä, kun tekee uuden ennätyksen tai jokin kauan harjoiteltu asia onnistuu ja loksahtaa kohdilleen kilpailutilanteessa, Minttu kertoo.

Parhaat muistot liittyvät kuitenkin yhdessä ystävien kanssa koettuihin hetkiin.

– Yksi parhaista muistoista oli ensimmäinen kisamatka treenikaverien kanssa seuraotteluun Tampereelle. Olen saanut Turun Urheiluliitosta paljon uusia ystäviä, ja yhteinen bussimatka ja kilpailut Tampereella olivat hieno kokemus. Lisäksi olen tavannut mukavia valmentajia ja saanut hyviä neuvoja harjoitteluun. On hienoa edustaa Turun Urheiluliittoa!

Keräilykokeilusta tulikin jättimenestys

Minttu kuuli keväällä vuosittaisesta Kunniakeräys-kampanjasta, ja ajatteli heti haluavansa kantaa oman kortensa kekoon. Kunniakierros on Suomen Urheiluliiton SUL:n ja sen jäsenseurojen yhteinen varainkeruukampanja, jonka yleisurheiluseurat organisoivat paikallisesti. Kampanjan tuotto käytetään suomalaisen yleisurheilutyön hyväksi.

– Ajattelin, että käyn pikaisesti muutamassa yrityksessä ja kyselen, haluaisivatko he osallistua Kunniakierrokseen. Muutamassa illassa ensimmäinen lappu oli täynnä nimiä ja pian täyttyi jo toinenkin lappu, Minttu nauraa.

Minttu keräsi yhteensä yli 4000 euroa, ja oli upeasti Varsinais-Suomen tehokkain kerääjä. Koko Suomen kerääjistä hän sijoittui sijalle 25.

– Suuri kiitos kuuluu kaikille niille yrityksille, jotka lähtivät mukaan tukemaan tätä hienoa harrastusta, Minttu kiittelee.

Kiitokset koko seuraväelle

Minttu haluaa osoittaa kiitokset koko seuraväelle, sillä hän on viihtynyt mustakeltaisissa. Mukavaa ilmapiiriä, onnistuneita harjoituksia ja hienoja kisamatkoja ei olisi, ellei seuraväki puhaltaisi yhteen hiileen.

– Kiitos valmentajille, ohjaajille, vapaaehtoisille ja vanhemmille, jotka mahdollistavat seuran toiminnan ja tämän hienon harrastuksen, Minttu kiittää.

– Muille liittolaisille haluaisin toivottaa ahkeria harjoituksia ja paljon tsemppiä tuleviin kisoihin!